Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Az agykutatás kezdi utolérni a Bibliát” – állítja dr. Caroline Leaf dél-afrikai agykutató, aki közel huszonöt éve foglalkozik az emberi agy működésével és egy új, hatékony tanulási módszer kidolgozásával. Agyunkról hosszú időn keresztül az volt az álláspont, hogy nem képes a változásra, és ha megsérül, nem tud regenerálódni. Az új felfedezések azonban azt sugallják, hogy agyunk óriási kapacitásokkal rendelkezik, és az, hogy mennyire leszünk intelligensek, teljesen tőlünk függ.
„Ma sokkal világosabban látjuk, hogy gondolataink hogyan hatnak érzelmeinkre és testünkre. Egyértelmű, hogy az agykutatás kezd felzárkózni a Bibliához: elménk megújítható, a toxikus gondolatokat és érzelmeket ki lehet söpörni, és agyunkat »be tudjuk kapcsolni«” – írja dr. Leaf a Ki kapcsolta ki az agyamat? című könyvében. A dél-afrikai kutatónő évtizedek óta foglalkozik fejsérültekkel és tanulási nehézségekkel küzdő gyermekekkel. Módszereinek alkalmazása során jelentős eredményeket ért el mindkét területen, így Dél-Afrika után mára már az Egyesült Államokban is keresett szakember lett.
Intelligencia: látni az összefüggéseket
Dr. Leaf szerint eredetileg mély intellektuális tevékenységre,
gondolkodásra lettünk teremtve, ezért az itt-ott felvillanó, felszínes
információktól agyunk automatikusan passzív „üzemmódra” vált. A média és
a hagyományos oktatási rendszer sokszor szabályosan „kikapcsolja” a
fejünket. Az iskolák legtöbbjében a tanár egyszerűen „leadja” az
anyagot, a diákok pedig passzívan végighallgatják. A vizsgákra,
dolgozatokra azután viszonylag rövid idő alatt nagy mennyiségű
információból kell felkészülniük anélkül, hogy igazából megértenék az
összefüggéseket.
Miközben napjainkban szinte másodpercenként nő az
elérhető információk mennyisége, többségünk nem képes kezelni a hatalmas
ismeretanyagot. Pedig már többen kongatják a vészharangot: ha ez így
folytatódik, 2020-ra egy intellektuálisan igen sötét korszak köszönthet a
világra. Attól ugyanis, hogy agyunkat teletömjük összefüggéstelen
információkkal, még nem leszünk intelligensek. Az intelligencia akkor
fejlődik, ha valaki képes meglátni és megérteni az adott információk
közötti összefüggéseket, mi több, az ismereteket képes a gyakorlatban is
alkalmazni.
Sikeresebb érettségik
A szakemberek szerint kulcsfontosságú lenne, hogy az iskolákban a
gondolkodást mint külön tantárgyat is bevezessék: vagyis nemcsak azt
kell elmondani, hogy mit kell megtanulni, hanem azt is, hogy hogyan
tanuljuk meg. Ahol ez megtörtént, ott a diákok teljesítménye hosszú
távon 30-100 százalékkal javult a különböző tárgyakban, és a módszer
segítségével számos dél-afrikai iskolában emelkedett a sikeresen
érettségizők aránya. A programot nemrég átvevő amerikai iskolákban is
9-25 százalékkal javultak a diákok jegyei már az első három hónap után.
A
tanulás akkor hatékony, ha a megfelelő módszert alkalmazva mindkét
agyféltekénket „bekapcsoljuk”. A hagyományos szemlélet szerint a bal
agyfélteke felelős a nyelvi és logikai funkciókért, míg a jobb inkább a
kreativitáshoz köthető. Ennek következtében a bal agyféltekét a
hagyományos oktatási rendszerben fontosabbnak tartják, és ennek
stimulálását célozzák meg. A kutatások szerint azonban agyunk
kapacitásának így alig 0,01 százalékát vesszük igénybe. Pedig fejbéli
„tárkapacitásunk” – még óvatos becslések szerint is – akár hárommillió
évre elegendő lehetne.
Elménknek ez az egyoldalú és csekély
kihasználása is hozzájárul ahhoz, hogy a tanulás sokak számára
stresszes, szorongásokkal teli élménnyé válik. Tapasztalatok szerint
számos tanulási rendellenességet maga az iskolai környezet okoz. Amikor
viszont sikerül bekapcsolni mind a bal, mind a jobb agyféltekét a
tanulás során, belépünk a metakognitív szintre, ahol a tanulási
képességünk 90 százaléka rejlik. A legújabb kutatások arra mutattak rá,
hogy míg a jobb agyfélteke a teljes képre koncentrál, vagyis összegez,
szintetizál, a bal épp fordítva működik, azaz a részleteket vizsgálja,
analizál. A két perspektíva együttes működése során alakul ki az adott
dolog mélyebb megértése.
Gyermeknevelés: indokold meg
Dr. Leaf szerint a szülők részéről is több aktivitásra van szükség:
nem elég csak mechanikusan kikérdezni a leckét, sokkal hatékonyabb, ha a
gyerekekkel együtt gondolkodva beszélik át a tananyagot, hiszen a
gondolkodás lényege ez: tegyél fel kérdést, majd válaszold és vitasd
meg. Valahogy úgy, ahogyan Jézus vagy régen a rabbik oktatták
tanítványaikat. A négygyermekes agykutató szerint a gyereknevelésben is
fontos, hogy a szülők mindig értelmesen megbeszéljék, mit miért
tiltanak. Sok gyermek azért lesz tizennyolc-húsz éves korára
kezelhetetlen, mert előtte soha nem magyarázták el nekik, hogy miért
tiltották el dolgoktól.
A kutató metodikái agysérülteknél is
sikeresnek bizonyultak, számos esetben kimagasló eredményeket
produkáltak, nem egy páciens több diplomát szerzett a regenerálódás
után.
Nem kell elkeseredni egy IQ-teszt eredménye láttán, ugyanis az
intelligencia a legújabb kutatások szerint nem „fix” dolog, hanem az
idő során fejleszthető és bővíthető. Nem árt tudni azonban, hogy nem
valami „gyorsutas csodamódszerről” van szó – a tanulás olykor fájdalmas
folyamatát nem lehet megspórolni. Magolással azonban legfeljebb csak
rövid távon lehet emlékezetben tartani az információkat, a
„memóriabankok” kiépítéséhez hosszas és kitartó agymunkára van szükség.
Agyunk,
e két ökölnyi szervünk mintegy százmilliárd idegsejtet vagy neuront
tartalmaz. Gondolataink nem elvont, láthatatlan absztrakciók, hanem – a
modern műszerek segítségével készített képek alapján – valóságos teret
foglalnak el az agyban, és a professzornő szerint leginkább a fákhoz
hasonlíthatók. Minél mélyebben és aktívabban gondolkodunk, annál több
„ágacska” nő ezeken a „fákon”, és amikor ezek összekapcsolódnak,
megtörténik valaminek a mélyebb megértése. Agyunk ily módon nem áll meg a
növekedésben, sőt egész életünkben fejleszteni tudjuk – hacsak nem
hagyunk fel a gondolkodással.
A negatív vagy toxikus gondolatok
inkább egy tüskés képződményhez, míg a pozitív gondolatok egészséges
fákhoz hasonlíthatók. A negatív gondolatok „tüskéiből” toxikus
vegyületek áradnak szét a testben, s ezek különféle betegségeket
okoznak. Egyes becslések szerint a betegségeknek közel a 87-95 százaléka
a negatív gondolkodásmódhoz köthető, míg az egészséges „ágacskákból” az
egészséget fenntartó hormonok, vegyületek áradnak szét a testben.
A
toxikus gondolatok, mint például a keserűség, harag, irigység,
elégedetlenség vagy a kaotikus gondolatvilág olyan kémiai folyamatokat
váltanak ki a testben, ami végül feszült érzelmekben, szorongásban vagy
fizikai rosszullétben is jelentkezhet. A modern számítógépes
agyfelvételek kimutatják, hogy a rossz gondolatok valóságos
erődítményekké válhatnak az agyban, súlyosabb esetekben pedig fekete
lyukak látszódnak ezek helyén.
Leaf szerint – képekkel kifejezve –
egy huszonegy napos időszak alatt ezek a „tüskés bokrok” felcserélhetők
egészséges fákra: megfelelő gondolkodásmód hatására olyan vegyületek
keletkeznek az agyban, amelyek szabályszerűen „leolvasztják” a tüskéket.
A kutatónő azt is kiemeli: a génekkel kapcsolatban is megdőlnek az
eddigi elméletek. A legújabb eredmények szerint ugyanis nem a gének
irányítanak, hanem a gondolatok „kapcsolják be” a géneket. Nincs tehát
predesztináció, vagyis Leaf szerint „nem vagyunk a biológia áldozatai”.
Hétféle intelligencia
Egyes kutatók szerint az oktatási rendszer stresszhelyzeteket teremt
azzal, hogy a diákoknak folyton a gyengeségeiken kell dolgozniuk: ha
például valaki jó zenéből, de nehézségei támadnak matematikából,
általában tetemes időt kell töltenie még a tanórákon kívül is a
matekkal, amitől persze csak még jobban fogja utálni az egészet. A
tapasztalatok szerint, ha a gyerekeknek lehetősége nyílik arra, hogy
arra koncentráljanak, amiből jók és tehetségesek, akkor intelligenciájuk
általában a többi területen is fejlődik.
A Harvard Egyetemen dolgozó
Dr. Howard Gardner kutatásai kimutatták, hogy legalább hétféle
intelligenciánk van: nyelvi, logikai/matematikai, térbeli/vizuális,
zenei, intraperszonális (személyiségen belüli) és interperszonális
(személyek közötti), valamint kinesztetikus (azaz mozgással kapcsolatos)
intelligencia. Ezek mindenkinél más-más arányban kombinálódnak – nincs
két egyforma ember.
Működésük a következő: ha például egy
barátunkkal beülünk az étterembe, beszélgetés közben a nyelvi és az
interperszonális intelligenciánk dominanciája váltogatja egymást, azért
pedig, hogy a székről ne essünk le, vizuális/térbeli és kinesztetikus
intelligenciánk a felelős. A hely hangulatának felmérésénél zenei
intelligenciánk lép működésbe, ami egyébként nemcsak a zenére
koncentrál, hanem segít „olvasni a sorok között”, azaz felmérni például a
másik ember lelkiállapotát is. Kinesztetikus intelligenciánknak
köszönhetően könnyedén ellavírozunk a széksorok között, ha kimegyünk a
mosdóba, logikai intelligenciánk pedig akkor aktivizálódik, amikor
megpróbáljuk megoldani beszélgetőtársunk problémáját.
Mindennek
azonban többféle következménye is van az oktatásra nézve: a hagyományos
poroszos iskolarendszer nem egyformán jó mindenki számára. Ugyanis
mindenki teljesen egyedi módon gondolkodik és dolgozza fel az
információkat. Például azok, akiknek a kinesztetikus intelligenciája
a
„kapu” az információk befogadása előtt, azaz agyuknak ebben a részében
kezdik meg az információk feldolgozását, gyakran izegnek-mozognak,
fészkelődnek a tananyag hallgatása közben. Sok ilyen gyermeket
titulálnak hiperaktívnak, holott szó sincs tanulási rendellenességről:
az ilyen gyereknek egyszerűen csak mozgásra van szüksége az információk
feldolgozásához. Tapasztalat szerint ilyen esetben sokat segíthet az is,
ha például hagyományos szék helyett a tornatermekből ismerős
óriáslabdára ülhetnek az ilyen nebulók, ami megfelelő mozgásteret enged
számukra.
Azoknak, akiknél a zenei intelligencia a domináns, gyakran
ritmusra, dallamra van szükségük az információk befogadásához, így
tipikusan ők azok, akik a kezükkel, lábukkal dobolnak, dudorásznak vagy
épp tollat csattogtatnak hallgatás közben. Akiknél pedig a vizuális
intelligencia a kapu, nem tudnak mereven, a tanár arcába meredve
koncentrálni, mert gondolataik hamar átcsapnak absztraktba, és szemükkel
a messzeségbe meredve agyuk máris vizualizálja az elhangzottakat. Ilyen
volt egyébként Einstein is, akit tanárai „lassú észjárásúnak, bolond
álmodozások rabjának” tituláltak. ő egyszer állítólag azt nyilatkozta,
hogy a képzelet fontosabb, mint a tudás, és sok kísérletet képzeletben
végzett el. Dr. Leaf szerint ennek van is alapja: a képzeletben
lejátszott dolgok ugyanis fizikailag ugyanolyan elváltozást okoznak az
agyban, mint amikor valóban megtörténik az adott esemény. Ezért
sikeresek például azok a sportolók, akik magukban előre lejátsszák a
meccset, vagy azok az előadók, akik előre végiggondolják a
prezentációjukat, illetve azok az orvosok, akik magukban „levezénylik”
az előttük álló műtétet. De ugyanez érvényes negatív irányban is. Talán
ezt ismerte fel Mark Twain is, amikor egyszer azt mondta: „Átéltem már
néhány szörnyű dolgot – ezek közül egy-kettő valóságosan meg is
történt.”
Bibliai inspiráció
Dr. Leafet kutatásaiban nagyban inspirálta, hogy újjászületett
keresztény, és úgy véli, hogy az ember a szellem-lélek-test hármasából
áll. Tapasztalatai szerint igazából akkor tudunk harmonikusan élni, ha e
részeink között egyensúly van, és egyik terület sincs túlhangsúlyozva.
A
tudomány és a Biblia közötti szellemi kapcsolatot Leaf akkor fedezte
fel, amikor elolvasta a híres bibliatanítónak, Joyce Meyernek Az elme a
csatatér című bestsellerét. Megdöbbentő volt ugyanis, hogy a különösebb
előképzettséggel nem rendelkező Meyer olyan megállapításokra jutott el a
Biblia alapján, amelyek mentális, pszichés gyógyulásokat eredményeztek,
és amelyeket ma már a kutatások is igazolnak.
Egy másik neves
bibliatanító, a hitmozgalom atyjaként számon tartott Kenneth E. Hagin is
hasonló eredményre jutott, szintén különösebb tudományos előismeret
nélkül. Haginnek még a nyolcvanas éveiben is elképesztően jó volt a
memóriája: olyan részletekre is emlékezett, hogy a múltban egy dátum a
hét melyik napjára esett, és azon belül hány órakor történt egy adott
esemény. Amikor az ötvenes éveiben járt, olvasott egy cikket egy orvosi
szaklapban arról, hogy naponta hány millió agysejtünk pusztul el.
Rövidesen elkezdett feledékeny lenni. Elmondása szerint, amikor
megkérdezte Istent, mitől van ez a jelenség, a válasz gyakorlatias volt:
„Elolvastad azt a cikket, és el is hitted. De az én beszédem azt
mondja, hogy Krisztus értelme van benned, az pedig nem felejt.” Haginnek
ezek után helyreállt, és köztudottan élete végéig friss és eleven
maradt a memóriája.
|
|
Németh Bence 2 hete új blogbejegyzést írt: Imaszándék
Németh Bence új fórumtémát indított: Imaszándék
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!