Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Facebookon az élet tele van felejthetetlen pillanatokkal – legalábbis erre a következtetésre jutott egy osztrák joghallgató, aki egy uniós adatvédelmi törvényre hivatkozva minden személyes adatát kikérte a piacvezetõ közösségi oldaltól. A válaszként kapott 1200 oldalas dokumentum szerint a Facebook a bejelentkezéstõl a kijelentkezésig, sõt sokszor még az után is rögzít mindent, amit 800 millió felhasználója valaha is feltöltött.
Max
Schrem akciója nyomán egyértelműen kiderült, hogy milyen digitális
nyomok maradnak az egyes felhasználók után. Kezdve azzal, hogy mikor és
mennyi időt tölt el az adott oldalon, honnan használja, a rendszer
rögzíti az elküldött üzenetei időpontját és tartalmát, az összes lájkot,
az üzenőfali bejegyzéseit, a felkéréseket, a régebben használt
mailcímeket, fényképeket, illetve telefonos használat esetén a
tartózkodási helyét jelző GPS-adatokat is.
Bár a felhasználó ilyen
mértékű feltérképezése már önmagában is komoly aggályokat vet fel, az,
hogy az amerikai vállalat ezeket korlátlan ideig megőrzi, függetlenül
attól, hogy esetleg a múltban törölték őket, már egyértelműen szembemegy
a hatályos európai joggal. E szerint ugyanis mindenki maga rendelkezik a
személyes adatai fölött, és törlési szándék esetén azok konkrét
eltávolításával, nem pedig csupán elérhetetlenné tételével kell az adott
cégnek eljárni.
De miért is fordít a Facebook dollár tíz- és
százmilliókat arra, hogy ilyen mennyiségű adatot tároljanak rólunk? Mark
Zuckerberg, a cég huszonhét éves alapító-vezérigazgatója a kritikákra
reagálva tavaly nyíltan felvállalta, sőt egyenesen előremutatónak
nevezte a cég adatvédelmi politikáját. Nagy felháborodást kiváltó
véleménye szerint az adatvédelem eddigi korszakának vége van, a világ
megváltozott.
„Amikor a kollégiumi szobából elindultunk [a
Facebookkal], az emberek még azt kérdezték: »Vajon miért is tennék fel
bármilyen információt az internetre?« Az utóbbi öt-hat évben viszont a
blogolás óriási mértékben terjedt el. Az emberek egyre több információt
osztanak meg egymással könnyedén, különféle módokon, és egyre
nyitottabban, egyre több ember számára teszik elérhetővé őket” –
fejtette ki, és hozzátette, hogy ők a kritikusokkal szemben valós
társadalmi igénynek próbálnak megfelelni. Azon, hogy ezt a vélt
„társadalmi igényt” nem éppen a Facebook generálja-e direkten, hosszan
el lehetne vitatkozni, az igazi indok azonban ennél sokkal prózaibb.
A
Facebook ugyanis nem egy nonprofit szervezet, hanem egy csak idén 1
milliárd dolláros profitot hozó üzleti vállalkozás, minek tőzsdei értéke
100 milliárd dollárra becsülhető. Mivel a másik nagy internetpiaci
szereplőhöz, a Google-hoz hasonlóan ingyenes szolgáltatásokat biztosít, a
hirdetések azok, amik valójában fenntartják a céget. A hirdetők
bankszámláit pedig egy bűvös szó nyitja meg: a személyre szabott
hirdetés. Minél többet tudnak rólad, annál inkább tudják, mit lehet
neked eladni. Zuckerberg cége pontosan ezért gyűjt minél több adatot és
információt felhasználóiról, mivel ezek függvényében fizetnek nekik a
hirdetők. Azaz a Facebook egyetlen kereskedelmileg értékesíthető terméke
maguk a felhasználók, kik részben generált, részben tényleg valós
társadalmi kényszernek engedve egyre több és több adatot töltenek föl
magukról, egyre több és több bevételt termelve a cégnek. A közösségi
háló várhatóan 2,5 milliárd dollár reklámbevételt hoz idén, ami
felhasználónként körülbelül 3 dollárt jelenthet egy évben.
Ezt
szeretné radikálisan tovább növelni a cég az ezen a héten startoló
Timeline nevű új szolgáltatásával. Ez lényegében egy interaktív
digitális napló, ahova az ember gyakorlatilag az egész életét
feltöltheti, és természetesen ezzel láthatóvá is teszi másoknak. A
mostani profilalapút felváltó új rendszer sokkal több személyes adatot
követel meg majd a felhasználótól. A reklámvideók alapján a családi
felvételek, fotók, társkapcsolati változások, személyes kapcsolatok, és
gyakorlatilag minden, mi az életedben történik, helyet kaphat az új
Facebook-oldaladon.
Mindezek ellenére a Facebook még távol van az
orwelli Nagy Testvér szerepétől, számukra a felhasználók csupán megannyi
információgyár, amiket a hirdetési piacon jó pénzért értékesíteni
lehet. Azonban abban biztosak lehetünk, hogy ezentúl a hackerek, az
államhatalom és a rendőrség a jövőben mindig tudni fogja, hol kell majd
először keresni, ha meg akarnak tudni rólad valamit. Mert bármit is
töltöttél föl oda, az minden valószínűség szerint korlátlan ideig
megőrződik valahol, egy távoli kaliforniai szerveren.
Fokozott
odafigyeléssel az adatvédelmi kockázat természeten nagymértékben
csökkenthető, azonban ha mindent privát módba teszünk is, egyvalami
biztos nyilvános marad: a baráti kör. Nem kell Sherlock Holmesnak lenni
ahhoz, hogy apró utánajárással meglepően sok mindent megtudhassanak
rólunk csupán a facebookos ismerőseink alapján. Kevin Bankston, egy
szabadságjogi szervezet jogásza szerint: „Nyilvánvaló, hogy ha az ember
barátai bizonyos vallási, politikai vagy nemi csoportba tartoznak, mások
arra következtethetnek, hogy az illető is része annak a csoportnak, még
ha ő nem is állítja ezt magáról.” A Texasi Egyetem felmérésében 167
ezer felhasználó közel 3 millió kapcsolata alapján következtettek
meglepően pontosan azok politikai, világnézeti hovatartozására. Ennek
tudatában nem is csoda, hogy a politikai pártok egyre nagyobb
erőfeszítéseket tesznek a facebookos megjelenésre, hiszen a kampányon
túl értékes információkhoz is juthatnak szavazóikról.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!