A SZELLEMI SZABÁLYSZERÜSÉG A PRÓFÉTASÁGBAN
Cindy Jacobs
Nagyon sok gyülekezetben nehezen értik
meg, hogy hogyan kell kezelni és átadni mind a közösségi, mind az egyéni
próféciákat. Tedd megfelelően és korrekt szellemi szabályszerűséggel! A
prófétai szó egy katalizátor, ami hatalmas befolyással van a
gyülekezetre. Ha helytelenül szolgálsz ezzel, nagy zavart és gyülekezeti
szakadásokat okozhatsz. Az évek alatt nagyon sok hibát láttam, ami
azért történt meg, mert nem tudták átadni és elfogadni a prófétai
szavakat, a szellemi szabályszerűség megértésének a hiánya miatt.
Néhány
évvel ezelőtt meglátogattam egy ima-összejövetelt Los Angeles
térségében, amit úgy hívnak, hogy „Szeretet L.A” Az összejövetelt Jack
Hayford (Church on The Way gyülekezet, California) és Lloyd Ogilvie
(First Presbyterian Church, Hollywood) vezette.Izgalom és öröm töltötte
be a levegőt, ahogy az evangéliumi pásztorok és vezetők összejöttek a
pünkösdiekkel és a karizmatikusokkal, hogy közbenjárjanak Los
Angeles-ért. Csodálatos volt látni az egységet és érezni Isten áldását
az Ő népe között. Ahogy ültünk a csodálatos First Presbyterian
Church-ben, szabadság, de mégis rend volt az ima idején. Mikrofonok
voltak felszerelve a gyülekezeti folyosók mentén azok számára, akik
érezték, hogy Isten vezeti őket, hogy imádkozzanak bizonyos témákért. A
Szent Szellem ereje kézzel-fogható volt, ahogy a Krisztus testének
különböző részeiről jövő vezetők együtt kiáltottak Istenhez. Úgy
látszott, mintha a szíveknek, és lelkeknek isteni egyesülése történt
volna meg. Sokkal inkább test voltunk, mint összefüggéstelen részek.
Csodálkoztam a különbözőségen az egységben, ahogy a vezetők elmondták a
gyülekezetek neveit és a szervezetek neveit, amit képviseltek. Hirtelen
mintha egy bombát dobtak volna be közénk, egy ember vad tekintettel
elkezdett ordítani (sikítani) a gyülekezet hátsó soraiból. A hangja és a
testbeszéde intenzív haragot fejezett ki:” Ezt mondja az Úr: Jaj
azoknak a pásztoroknak, akik gyönyörű otthonokat építenek maguknak és
nem törődnek az én népemmel. Akik nem etetik a szegényt és a hontalant,
és nem látják a sebzettet!” A gyülekezet hátrafordult és megrémült a
történtek miatt. Jack Hayford és Lloyd Ogilvie elkezdtek imádkozni.
Elképzeltem ahogy a démonikus erők suttogtak azoknak az embereknek a
füleibe, akik csak nagy nehéz erőfeszítés árán jöttek el az
összejövetelre azzal, hogy: "na, azok a vad pünkösdiek”. Én személyesen
nagyon mély szégyent és zavart éreztem. Kérdések futottak át az
agyamon:” Azok az emberek, akik még soha nem hallottak próféciát, mit
gondolhattak? Honnan jött ez a férfi? Hogy jutott be erre a zártkörű
összejövetelre?” Hayford pásztor hangosan, könyörülettel, de mégis
gyengéd hangon megszólította a kiabáló férfit: “Uram, megkérhetném, hogy
fékezze magát? Az Ige alapján a prófétaság szelleme alárendeli magát a
prófétának. Ön kontrollálhatja ezt. Nem szabályosan cselekszik.” Utána
megkérte a segítőit, hogy kísérjék ki a férfit, aki továbbra is
folytatta a kiabálást, mialatt kivitték közülünk. Ogilvie pásztor
egyetértett, és Isten két embere hozzáfogott, hogy újból egységet
teremtsen. Hayford pásztor bocsánatot kért a vezetőktől a történtek
miatt. Anélkül, hogy körüljárta volna a kérdést, ezt mondta:” Őszintén
szégyellem, ami történt. Kérlek, bocsássatok meg ennek a testvérnek. Nem
szabályszerűen cselekedett.”
Az a tekintély, ahogy ez a két ember
cselekedett egyértelmű volt, és újra képesek voltunk simán visszatérni
az imádságba. Később az összejövetelen egy evangéliumi vezető felállt és
elkezdett imádkozni. A hangja megtört volt, ahogy a könyörgését Isten
elé vitte: „Uram, Istenem, nem mindig vettük észre mások szükségeit az
összejöveteleink alatt. Atyám, segíts, hogy érzékenyek legyünk mások
szükségeire.” Lágy sírások töltötték be a helyiséget. „óh,”
sóhajtottam.” Ez volt a megfelelő szó, ahogy Isten akar beszélni az Ő
népéhez.” Ő nem akarta ütlegelni a vezetőit a tévedéseik miatt, már úgy
is eléggé le voltak nyomva. Csak egyszerűen emlékeztetni akarta őket,
hogy szükséges, hogy a lényegre figyeljenek, visszatérjenek a középútra.
Ezek a vezetők már lágyszívűek voltak Isten dolgai felé és nem kellett
nekik emiatt szigorú, kemény intés. Annyira szerették a Megváltót, hogy
csak egy szelíd oldalba lökésre volt szükségük az Ő jelenlétéből, hogy
irányítsa őket tisztábban . Az „elbizakodott betolakodó” valamit hallott
Istentől, de az előadása (értelmezése) egy vallásos szűrőn át jött
keserűséggel telve a vezetők ellen. Valószínűleg egy olyan szervezettel
dolgozhatott, akik a szegények etetésére fókuszálnak és szenvedett
attól, hogy a helyi vezetők nem támogathatták e szolgálatot. Ezek az
„úgynevezett” próféciák nagy károkat tudnak okozni az egységnek. Isten a
rendnek az Istene. Az 1Korinthus 14,33 azt mondja: „Mert az Isten nem a
visszavonásnak (angolban: zavarnak, bomlásnak) Istene, hanem a
békességnek Istene, miként a szentek minden gyülekezetében.”
A zavar
(bomlás) szó jelentése „rendetlenség, rendellenesség”. A 14. Fejezet
végén a 40. versben megerősíti Pál ezt: „Mindenek jó rendben és ékesen
menjenek.”(angolban: minden dolog megfelelően, illően és rendben
zajlódjanak.”
A görögben: az „illően, megfelelően” az
„illedelmesen, őszintén, igazán” mellékmagyarázata. Ennek a gyökere a
„nemes, nagylelkű, és tiszteletreméltó, becsületes.”
Az egyik szótár definíciója szerint a „protokoll” szó (magyarul: előírás, ajánlás):
”a
diplomáciában a protokoll az ünnepélyes formulák és figyelmek,
gesztusok, udvariasságok, amik megfelelően és korrektül van kiépítve,
megalapozva a hivatalos érintkezések alatt államfők között, miniszterek
között.”
Minden királyságnak van a földön protokollja. Ugyanez a
helyzet Isten Királyságában is. A földi királyság királya kiküldi,
megbízza a tekintélyt, hogy vigye az Ő kívánságait, vágyait, és ugyanez a
hasonlóság a szellemi Királyságban is megvan. Ez a szellemi Királyság
továbbítja az eseményeket a helyi gyülekezeteken keresztül és a
kiküldött tekintélyen keresztül.
A KÖZÖSSÉGI PRÓFÉCIA PROTOKOLLJA
Ahogy
beszélgettem kezdő prófétákkal, sokan közülük meg vannak zavarodva és
azon gondolkodnak, hogy miért intették, dorgálták meg őket a pásztoruk
miután bizonyos próféciát átadtak a közösségi alkalmaikon. Megfedték
őket anélkül, hogy instrukciókat kaptak volna, hogy pontosan mit
csináltak rosszul.
Ezek nemcsak tiszta bibliai irányelvek a
közösségi próféciákra vonatkozóan, hanem minden gyülekezetnek és
csoportnak úgy tűnik, meg van a maga szabálya, kultúrája és határai.
Lehetséges,
hogy neki ütközöl néhány íratlan szabálynak a gyülekezeten belül, és
nem tudod, mi történik veled, hogy az emberek miért lesznek idegesek,
miután átadsz egy prófétai szót.
Emellett a vezetőknek vannak
bizonyos etikai törvényei maguk között, akik benne vannak a szolgálatban
hosszú ideje, és úgy tesznek, mintha mindent tudnának. Szomorú, de sok
fiatal vezető gyakran kemény módokon szenvednek sebeket, horzsolásokat a
szívükben. Ezért van, hogy a mentori folyamat kritikus.
Emlékszem
egy konferenciára, ahol megkértek, hogy adjak át egy közösségi
próféciát. Amennyire csak tudtam, követtem az összes fajta protokollt.
Engedélyt kértem, kicsit beszéltem arról, hogy mit fogok tenni, és utána
erélyesen elkezdtem a prófétálást. Átadtam a prófétai szót és utána a
beszélő testvérnő, átadta az üzenetét. Később, miután a beszélő lezárta
az üzenetét, az egyik vezető megintett engem, ahogy imádkozott:” Uram,
tanítsd meg Cindyt, hogy ne vágjon elébe annak, amit tenni fogsz.”
Felesleges mondanom, hogy megdöbbentem. Hogy vágtam elébe? Hogy mentem
elébe? Gyorsan végigfutott az agyamon, hogy mit tettem rosszul, mit
kell tisztáznom a próféciában, de nem találtam semmi hibát az egészben.
Az egyik vezető félrehívott, megérezte, hogy mennyire megsemmisülve
éreztem magam. „Cindy”’ mondta. „az Úr kenete annyira erős volt, amikor
beszéltél, hogy a másik testvérnő üzenete úgy tűnt, nagyon lapos volt a
tiédhez képest és nem volt egységben Veled.
Személyesen sok leckét tanultam e megtapasztalásom miatt a konferencián:
Először is: Soha nem fogok meginteni egy fiatal vezetőt az imám által.
Másodszor teljes felelősséget fogok vállalni az összejövetel
folyásával kapcsolatban. Meg fogom védeni azokat, akik alattam vannak
azáltal, hogy nem fogok bizonyos személyeknek engedélyt adni hogy
prófétáljanak, ha ez megváltoztatná az összejövetel folyását hátrányos,
káros módon.
Harmadszor pedig, ha megkérnek, hogy mutassak be
valakit, nem fogok prófétálni azelőtt, hogy bemutatnám őt, hacsak nem
együtt mozgok a szolgálóval és az ő üzenetével.
TEKINTÉLY ÉS REND A PRÓFÉCIÁBAN
A
rend megértéséhez elkerülhetetlen, hogy felfogjuk, megértsük a szellemi
tekintély fogalmát. Megfelelő szellemi tekintély nélkül, anarchia
(bomlás) fog történni.
Ahol a vezetőségben vákuum keletkezik, valaki be fogja tölteni az ürességet!
Ez
lehet egy olyan személy, aki testből cselekszik, vagy olyan, akit a
sátán küld, hogy bomlasszon, szétszakítson. Gyülekezeteknek, akik
megértik ezt a témát, ritkán vannak problémáik azzal, hogy bolondos
emberekkel foglalkozzanak. A felelősségteljes vezető tudja, hogy ki ő
Krisztusban és nincsenek megfélemlítve erős, néha kontrollal teljes
személyek által. Ők bíznak a Szent Szellem vezetésében, és biztonságban
érzik magukat a vezetői helyükön, amit Isten adott nekik.
Vezetői
tréningem része volt, hogy tanulmányozzam a szellemi tekintély fogalmát.
Rengetegszer voltam a helyi keresztény könyvesboltokban, és egyszer a
könyvesbolt vezetője ajánlott nekem egy könyvet Watchmann Nee-től, a
címe: „A szellemi hatalom” . A könyvet Kínában adták ki 1948-ban. Amikor
megkaptam a szolgálatra való elhívásomat az Úrtól, a tekintély témája
nagyon erősen a szívemben volt. Egy nap imádság közben a Szent Szellem
figyelmeztetett:
„ Cindy, ha nagy tekintéllyel akarsz működni, akkor
alá kell vetned magad mások tekintélyének. A keneted azzal arányosan
fog növekedni, hogy megérted a szellemi alávetettséget. Emlékezz a
századosra, aki Jézushoz jött és kérte Őt, hogy gyógyítsa meg a
szolgáját. Egy nagy csoda történt, mivel megértette a tekintélyt, a
hatalmat.”
Mérlegeltem ezt, tanulmányoztam is a Máté 8:7-10-ig terjedő részt:
„És
Jézus mondta: megyek és meggyógyítom őt! De az így felelt: Uram, nem
vagyok én arra méltó, hogy átlépd a küszöbömet, hanem csak mondd szóval,
és meggyógyul az én szolgám. Én is felsőbbség (hatalmasság) alá vetett
ember vagyok, alattam is szolgálnak katonák. És ha egyiknek azt mondom:
Menj! Elmegy, ha a másiknak: Jöjj! Idejön. És ha a szolgámnak szólok:
Tedd ezt! Megteszi. Mikor Jézus ezt hallotta elcsodálkozott, és azt
mondta a követőinek: Bizony mondom nektek, senkiben sem találtam ilyen
nagy hitet egész Izraelben .,,
ISTEN AKARATA ÉS TEKINTÉLYE
Az
Isten tekintélyének való alávetettséget Jézus Krisztus példáján
keresztül látjuk a Getshemáné kertben. Nee így ír erről: „Néhányan azt
gondolják, hogy az Úr imájában a Getshemáné kertben, amikor vércseppek
jöttek ki a testéből, az a testének erőtlensége és a félelme miatt volt,
mert nem akarta kiini a poharat. Egyáltalán nem.
A Getsehmáné
kertben elmondott ima ugyanaz az alapelv, amiről az 1Sám 15,22-ben van
írva. Ez a legmagasabb ima, amelyben az Úr kifejezte engedelmességét,
alávetettségét Isten tekintélyének. A mi Urunk először Isten
tekintélyének, hatalmának engedelmeskedett. Azért imádkozott buzgón,
hogy megtudja Isten akaratát. Nem azt mondta: ”Meg akarom, hogy
feszítsenek, ki akarom inni a poharat.” Ő csupán kitartott az
engedelmességben. Ezt mond¬ta: „Ha lehetséges, hogy ne menjek a
keresztre” de ne az Ő akarata legyen meg. És folytatta:” de legyen meg a
Te akaratod”. Az Isten akarata abszolút dolog.
Mint Isten szolgái,
először szükségünk van arra, hogy találkozzunk tekintéllyel, hatalommal.
Mielőtt, Isten munkáját végeznénk, egész kapcsolatunk Istennel
szabályozott lesz azáltal, hogy találkozunk a tekintéllyel vagy nem. Ha
igen, akkor Isten által leszünk „fogva tartva” és Isten elkezd bennünket
használni.
Az Úr elsősorban nem a kereszttel törődött, hanem Isten
akaratának megismerésével és meg cselekvésével. Az urat nem a kereszt
miatt feszítették meg, hanem az Isten akaratának megcselekvése miatt.
Sokan készek a megszentelődésre vagy a szolgálat munkájára, de nekünk
Isten akaratával kell kapcsolatban lennünk. Annyira ragaszkodhatunk a
szolgálathoz ill. a szolgálat munkájához, hogy Isten akaratát nem tudjuk
elfogadni, mert a szolgálatra fókuszálunk.
ALÁVETETTSÉG A MEGBÍZOTT TEKINTÉLYNEK ÉS A HATALOMNAK
„Engedelmeskedj
a szellemi vezetőidnek és vesd alá magad nekik, folyamatosan ismerd fel
a hatalmukat, tekintélyüket feletted, mert ők folyamatosan vigyáznak a
lelkedre és védik, őrzik a szellemi jólétedet, úgy hogy a te részed,
hogy ezt örömmel tegyék és engedd, hogy ezt örömmel tegyék és ne
sóhajtozással és nyögéssel, mert ez neked nem használ. (Zsid 13,17)
Amikor
csatlakozol egy gyülekezethez, szövetséget kötsz nemcsak a Krisztus
helyi testével, de Istennel is, hogy engedelmeskedsz a vezetőségnek.
Talán ezt most nem érted, de egyik követi a másikat. Kölcsönösen, a
vezetőségnek a gyülekezet fölött felelőssége van Isten előtt, hogy
vigyázzon a lelkekre. Bármelyik pásztor, aki igazán megérti ezt a
szerepet, követelményt a gyülekezetében, akkor a nyáj feletti
felügyeletét nagyon komolyan fogja végezni. Nagyon sok gyülekezeti tag
nem látja a mélységét annak, hogy a pásztorukon milyen nehéz súlyok
vannak. Fájdalmas a gyülekezeti vezetőknek, ha a fiatalabb profetikus
emberek, vagy más gyülekezeti tagok elutasítják a tanácsadásukat,
bölcsességüket, amit a helyi gyülekezeten keresztül kapnak.
ALÁVETETTSÉG A HELYI GYÜLEKEZETNEK
Évek
alatt megtanultam megkülönböztetni azokat a profetikus személyeket,
akik alá vannak vetve a helyi gyülekezetnek. Az ilyen személyek
békességben vannak, és érzik, hogy védve vannak. Sajnos nem minden
gyülekezet érti azt, hogyan kell megvédeni a profetikus személyt, és ez
szomorú.
Sok vezető látogatja az én gyülekezetemet, A Springs
Harvest Fellowship-et. Egy okból teszik ezt, mégpedig azért, mert
Colorado Springsben nagy arányban vannak keresztény vezetők más
városokhoz képest.
Amikor ezt a könyvet írom, megközelítőleg 80
keresztény szolgálat van Colorado Springs-ben. A mi gyülekezetünknek
látása van a vezetők befedezéséről. Van egy házicsoportunk, például: 30
szolgálati vezető tagja a feleségeikkel együtt. Jelenleg, 600 ember
látogatja gyorsan növekvő gyülekezetünket. Tudom, hogy beszéltem már
erről korábban, de hiszem, hogy nem lehet eléggé ismételgetni: Ne légy
magányos prófétikus szolgáló. Imádkozz és keres egy gyülekezetet, amire
szükséged van. Lehet, hogy el kell költöznöd egy másik térségbe, lehet,
hogy egy másik város gyülekezetében kell szövetséget kötnöd.
MEGKÜLÖNBÖZTETÉS ÉS ALÁVETETTSÉG
Azt
gondolom, hogy neked szükséges, hogy mindenben, amit a pásztorod mond
engedelmeskedned kell tekintet nélkül arra, mi lehet ez? Természetesen
nem.
Nagyon aggódom egykét gyülekezetért, akik magukat „prófétai
gyülekezetnek” hívják, de tulajdonképpen a régi „kontrolálva terelgető”
mozgalom ez, és a „profetikus” látszat, álruha alatt húzódik. Azoknak,
akik nem ismerik ezt a mozgalmat, ez egy magasan diszfunkcionális
pásztorlás, ahol megmondják a tagjaiknak, hogy kivel randevúzzanak,
kivel házasodjanak, mire költsék el a pénzüket és így tovább. Néhány
gyülekezet nem engedi meg, hogy a tagja¬ik a gyülekezetükön kívül
házasodjanak.
Sőt, a párok nem házasodhatnak össze kivéve akkor, ha a
prófétáik „az Úr Igéjét” kapják a házasság létrejöttéhez, különben nem
házasodhatnak össze. Az ilyenfajta „közreműködés” nagyon közel jár a
vallásos istentisztelethez, vagy már annak is nevezhetjük. A valódi
profetikus szolgálatok nagyon nagy áldást jelentenek viszont Krisztus
testében.
Az alávetettség a megbízott tekintélynek, hatalomnak nem
mindig könnyű, mert talán az a tekintély, aki föléd, van rendelve, nem
az a személy, akit Te választanál ki. Ez akkor történik meg általában,
amikor a főpásztor kijelöl egy másik vezetőt, akivel te nem igazán jössz
ki. Nagyon sokszor ez egy teszt számodra, mert úgy gondolhatod, hogy a
te vezetési képességed felülhaladja annak a személynek a képességét, aki
ki lett választva.
ELŐLÉPTETÉS ÉS ALÁVETETTSÉG
Frank
Damazio könyvében, amelynek címe: „The making of a Leader” (Egy vezető
felkészítése) ír egy kitűnő fejezetet, aminek a címe: „az előléptetés
példázata’’. Ez a rész kiemel egy szakaszt, a Bírák: 9:6-24, 50-57-ben.
Ahol a „promotion” szó (előléptetés) háromszor szerepel. A példázat négy
fáról szól, az olajfáról, a fügefáról, a szőlőtőkéről és a
galagonyabokorról. Elmentek, hogy királyt válasszanak maguk fölött.
Mindegyik fa, kivéve a galagonyabokor, aki nem tudta a tekintély,
hatalom helyét… Ez a példázat azt a szellemi alapelvet is demonstrálja,
hogy minden vezetőnek tudnia kell saját szolgálati helyét és meg kell
maradnia benne!
Jótham példázata körülírja, hogy az összes közül csak
egy fa tudta a helyét, azt a helyet, amit Isten adott neki, és meg kell
elégedniük azzal a hellyel, hogy ott maradjanak jobb nélkül. A
galagonyabokor, kifejezte a vágyát, hogy feljebb kerüljön a
királyságban. Túl akart menni azon a határon, amit Isten adott neki.
Akarta, hogy előléptessék a többi fa fölött, feljebbvalóvá akart válni a
környezeténél, hogy felborítsa a természet rendjét maga körül és
szomorú volt.
Alkalmazva ezt a példázatot a vezetésre és az
előléptetésre, láthatjuk, hogy minden vezetőnek alkalmaznia kell a
szolgálati magatartás elfogadását, amit az olajfa, a fügefa és a
szőlőtöke kifejezett. Minden vezetőnek el kell fogadnia a szolgálat
helyét, amit Isten adott neki az Ő kertjében. Sok küszködés,
féltékenység, sérült érzések elkerülhetőek lennének, ha Isten vezetői
megtalálnák a szolgálati helyüket és megmaradnának az adott határaikon
belül.
Egy tragikus példa illusztrálja ezt: William Branham egy
próféta az 50-es években arra vágyott, hogy a prófétai szolgálaton túl
is szolgáljon, azon túl is, hogy működött nála az ismeret beszéde, a
kijelentés ajándéka, a gyógyítás is, amiket nyilvánvalóan Isten adott
neki. Tanító is akart volna lenni. Ez volt az a pont, Ern Baxter
nemzetközi tanító véleménye szerint, amikor Branham büszkesége
félrevitte őt az ösvényről. Branhamnak hatalmas prófétai szolgálata
volt, mégis életének és szolgálatának vége tragikusan végződött.
Egy
híres evangélista, a „nagy evangélista”, amikor megpróbált próféta
lenni, kettétört sok szolgálatot és nagy zűrzavart okozott. Egy másik
dicsőítő-evangélista szintén megpróbált próféta és vezető lenni, meghalt
emiatt.
Hogy megtanuljuk alárendelni magunkat a megbízott hatalomnak, a személyes büszkeség kérdéseit nevén kell neveznünk.
Az
egyik legnehezebb szituáció az, amikor egy vezető, aki fiatalabb, mint
te, kerül pozícióba, vagy amikor hamarabb kerül a pozícióba,
szolgálatba, mint amibe te szeretnél. Ez gyakran feltárja azt, amit én
„idősebb testvér” szellemnek nevezek. (tékozló fiú ’story’).
A Lukács
15 szerint az idősebb testvér dühös, mérges lett a fiatalabbik
testvérére, aki áldást kapott az atyja kezéből. A féltékenység, irigység
csúnya dolog. Isten felemel embereket az Ő szelleme által és ez nem,
attól függ, hogy milyen fizikai korban van, vagy hogy mennyi a
Királyságban eltöltött ideje.
Az évek alatt, sok kemény „kiütést”
kaptam azoktól, akik azt gondolták, hogy túl fiatal vagyok ahhoz a
pozícióhoz. Egy nap az egyik barátom, John Dawson azt mondta nekem:”
Cindy, én vagyok a legfiatalabb személy a szolgáló csoportomban (peer
group, egyenrangú csoportomban), és sokszor ez nagyon nehéz nekem. El
sem tudom képzelni, milyen lehet ez neked, hiszen mennyire fiatal vagy,
és ráadásul nő.” Ezután imádkozni kezdett értem. Az ima nagyon mélyen
megérintette a szívemet, mert az Úr tudta, hogy mennyire küszködtem
ezekkel a dolgokkal, amit John említett. Fizikailag fiatal lenni egy
vezetőségben nagy kihívás, és nagyon sokszor csodálkoztam, miért
helyezett Isten engem pozícióba. Hidd el nekem, olvastam Jeremiás
1,7-et: „ne mondd, hogy fiatal vagy”, nagyon, nagyon sokszor éjszakákon
átmondtam, amikor alkalmatlannak találtam magam.
Néhányan azt kérdezitek: van előnye annak, hogy kritizálnak ? Alázatban tart téged azok felé is, akiket lenézhetnél!
Amikor
felnőttem, apám rámutatott azokra az emberekre, akik az utcán voltak és
alkoholisták voltak és ezt mondta:” Soha ne kritizáld ezeket az
embereket. Isten kegyelme az, hogy az lehetsz, aki vagy!” Az egyik imám
ez: „Uram, amikor elérem azt a helyet, amikor szükséges, hogy
visszalépjek, vagy amikor új generációt akarsz, hadd tegyem ezt
kegyelemmel, és áldás legyen másoknak”. Nagyon hálás vagyok azokért a
személyekért, akik előttem voltak, akik imádkoztak és kikövezték az
ösvényt az én generációm számára. Tudom, hogy az ő kemény munkájukat
aratjuk, és áldás, hogy követhetjük az ő lábnyomaikat.
DÁVID ALÁVETETTSÉGI MODELLJE
Az
egyik legnagyobb példa a Bibliában, hogy megértsük a megbízott hatalom,
tekintély fogalmát, az Dávid és Saul története. (1Sám 18,19) Saul
nagyon irigy, féltékeny lett Dávidra, mikor Dávid figyelmet kapott az
emberektől, miután győzött a csatában. Szenvedéllyel teli megszállott
lett addig a pontig, hogy folyamatosan meg akarta ölni Dávidot. De Dávid
ezek alatt megőrizte a szívét. Dávidnak lehetősége lett volna, hogy
megölje Sault, de ezt visszautasította azzal, hogy Isten felkentjét nem
érinti.
Dávidnak nagy hatalma, tekintélye lett, mert megértette a hatalmat.
Habár
Dávid védte az életét, de nyíltan nem támadta meg a királyt, mert Saul
Istentől felkent volt. Korábban ebben a könyvben, megosztottam, hogy sok
ember által voltam mentorolova az írásaik által. Van egy kivételes
könyv, ami azoknak szól, akik hatalomban vannak és azoknak, akiket
kihasználtak a vezetők, ezt a könyvet Gene Edwards irta a címe: „Mese a
három királyról.” Ez lényegében elmondja Saul, Dávid és Absolom
történetét. Ez az a könyv, amit szükséges, hogy évente újra olvassunk. A
történet szól az alávetettségről és a megtörtségről is.
ELUTASITOTTSÁG ÉS ALÁRENDELTSÉG
Hosszú
évekkel ezelőtt tagja voltam egy gyülekezetnek, ahol nem értették a
prófétai ajándékokat. A rossz az volt, hogy én sem. Emiatt tettem olyan
dolgokat, amik nem voltak szabályosak. Visszanézve, azt láttam, hogy sok
dolog azért történt, mert nagyon fiatalok voltunk a Szellem
ajándékaiban. Viszont ha a gyülekezet a hallás pozíciójában lett volna,
sok dolog másként lett volna. Az egyik probléma az volt, hogy nő vagyok,
és nő nem oszthatott meg semmit a szószék mögül. Nagyon kellemetlen,
kínos helyzetben voltam.
Egy nap észrevettem, hogy a levegő teljesen
fagyos lett, ahogy beléptem a helységbe. Még mindig vezettem a
dicsőítést és tanítottam a gyerekeket a gyülekezetben, de valami szörnyű
rosszat éreztem. Végül megkérdeztem az Urat:” Mi folyt itt?” A válasz,
amit kaptam, sokként ért. Csendesen a belső hang szólt: „Azt gondolják,
hogy jövendőmondást gyakorolsz. Menj, és beszélj a segédpásztorral és a
feleségével.” Mint házaspárok, közeli barátok voltunk évek óta, de a
dolgok később úgy látszott, megváltoztak. Megosztottam ezt Mike-kal
(férje) és azt mondta, hogy örömmel jön el velem beszélni a
segédpásztorral. De Ő is szintén észrevette a furcsa meghátrálást, ami
tőlük jött és az ismerőseiktől. Ahogy beszélgettünk a segédpásztorral és
a feleségével, nagyon csendesek lettek. Néhány pillanat múlva
beismerték: „Igen, ez igaz. A főpásztor azt mondta nekünk, hogy te
jövendőmondást gyakorolsz, és még sokszor nevetett is, amikor
prófétáltál. És ezt más vezetőknek is elmondta a térségben.
Ha azt
mondom, hogy összetörtem ez enyhe kifejezés, lenne. Olyan volt, mint egy
rossz álom, ez nem történhetett meg velem. Később ugyanaznap, felhívtam
egy másik vezetőt, és megkérdeztem őt erről a dologról. Ő is
megerősítette, hogy ezt mondta neki a főpásztor. „De Cindy” mondta ez a
személy, „én soha nem hittem el neki. Ő csak nem érti a prófétai szót és
az érzelmei elrémítették. És sajnos a fő probléma, hogy nagyon irigy
rád.”
Én semmit nem tudtam, arról, hogy irigy rám, de néhány
meglehetősen fájdalmas dolog történt, mialatt a gyülekezetbe jártam.
Néhány alkalom volt, amikor például meg lettem intve ima által a
pulpitus mögül. Tehát azt gondoltam, hogy beszélni fogom a Mennyei
Atyával erről! Az Úr elé járultam, és kiöntöttem neki a szívemet.
Mondtam: „Uram, Te tudod, hogy mit mondott ez az ember a Te lányodról?”
- hát persze, hogy tudta! „Kérlek, védj meg engem!”
Mialatt
imádkoztam, elsodort a képzeletem, hogy hogyan fogja Isten megválaszolni
az imám. Az elmémben láttam Őt, ahogy tüzet bocsát a Mennyből a pásztor
fejére és a kép kiszélesedett, ahogy láttam a pásztort, ahogy csúszik
mászik az ő térdein és könyörög a bocsánatomért. Éppen az én
„csodálatos” képzelgésem közepette, az Úr félbeszakított az Ő atyai
hangjával: „Cindy, Én sokkal jobban szeretnélek használni, de Te túl
érzékeny vagy.”
A hangjában könyörület volt. Nem kételkedtem abban,
hogy Ő törődött azzal, hogy mennyire megsérültem, de szeretett volna
tanítani egy leckével. Hogy mit tanultam mindezekből? A hang a szívemben
belül megmagyarázta: „A vezetők nagyon-nagyon sokszor küszködnek az
elutasítottsággal. Ha nem tudsz ellenállni az elutasítottságnak, és
foglalkozni fogsz vele ezen a szinten, soha nem fogod túlélni?
megmenekülni? (you will never survive) - soha nem érsz oda, ahova vinni
foglak.”
Abban a pillanatban Isten kegyelme elárasztotta a szívem. A
történet vége az lett, hogy nem hagytuk el a gyülekezetet, amíg nem
lettünk felszabadítva a szolgálatra később. Ehelyett találkoztunk a
főpásztorral, hogy beszélgessünk erről. Még akkor nem kért bocsánatot,
de az Úr biztosított minket, hogy ha tisztán tartom a szívem, minden
jóra fog fordulni a későbbiekben.
Évekkel később a pásztor bocsánatot kért, és szolgáltunk együtt is konferencián, ami nagy gyógyulást hozott.
ENGEDELMESSÉG ÉS AZ ALÁVETETTSÉG
Ha
visszanézek az eddigi életemre, többet tanultam a fájdalmas
szituációimból, mint a jókból. A legtöbb közülük próba volt számomra,
mint személy számára. Amit az ördög gonoszra akart fordítani, azt Isten
jóra fordította.
Egy másik alkalommal meghívtak egy utcai hadjáratra
(evangélizációra) hogy én legyek az egyik fő beszélő. Nagyon izgatott
voltam, előkészültem az üzenetemre, éreztem a kenetet, alig vártam, hogy
eljöjjön az az este. Ráadásul egy nagyon hosszú utat utaztam, hogy
beszéljek. Az összejövetel délutánján megérkeztem.
Az evangélizáció
felügyeletével megbízott vezető odajött hozzám és ezt mondta: „Cindy, a
pásztorok vezetősége úgy érzi, hogy nekem kell ma este prédikálni.”
Nyeltem egy nagyot és ezt motyogtam: „Okay, tegyetek azt, amit éreztek.”
A vér végigfutott az agyamon, ahogy a szobám felé tartottam. Mike
ott talált engem, - nagyon „szellemi állapotban” – ki voltak sírva a
szemeim. Amennyire tudott, megvigasztalt, mialatt kiöntöttem neki a
fájdalmas érzéseimet. A végén lecsendesedtem, és nagyon csendben
várakoztam az Úrra. Hirtelen megtudtam, hogy ez egy próba volt. „Úgy
gondolom, hogy nekem kell lenni Isten edényének az Ő népe számára?”
Tűnődtem.
Arra gondoltam, hogy a másik beszélő jobban el tudja érni a
hallgatóságot, mint ahogy én tudnám. Elhatároztam, hogy imádkozok
Istenhez, hogy áldja meg a beszélő üzenetét sokkal jobban, mint ahogy én
felkészültem az alkalomra, és hogy ennek eredményeképpen sokan jöjjenek
be Isten királyságába. Aznap este, ahogy ott voltam az emelvényen és
közbenjártam, a szívem békességben volt. Amikor a megtérésre való
felhívás elhangzott, az emberek tömegével jöttek ki, az arcukon könnyek
csorogtak végig. „ Óh, köszönöm, Istenem.” Sóhajtottam. „ Annyira jó
vagy. Te tudtad, hogy ki a legalkalmasabb személy arra, hogy ma este ki
szolgáljon az Igéddel ezek felé az emberek felé.”
De azt mondhatod:
„De mi van akkor, ha a vezetők rosszul látták és neked kellett volna
prédikálnod? Megtörténhetett volna?” Persze. Igen. De nem számít. Ami
számít, az az engedelmességem. Annyira hiszek az alárendeltségben a
kiküldött, megbízott hatalomnak, hogy ha még a pásztorok rosszul is
látták volna, Isten jóvátette. Később, ahogy szolgáltam, a kenet sokkal
erősebb volt, mint ahogy addig megtapasztaltam. Isten megáldotta az
engedelmességet. Ez jobb, mint az áldozat.
ISTEN FELKENTJEINEK A MEGBECSÜLÉSE, TISZTELETE
Néhány
esetben Isten felkentjeinek tisztelete és megbecsülése valóságos
kihívás lehet. Arra gondolok, amikor a vezetőségben egy személy „Saul”,
vagy éppen a Saullá válás folyamatában van. A legtöbb vezető nem
Saulként kezdi. Tulajdonképpen, Istennek a nagy szolgálói voltak. De
valami történt velük, ami megmérgezte a kenetet: lehet, hogy egy
személyes tragédia, vagy a büszkeség lett erősségé az életükben.
Barátom, Ed Silvoso azt mondja, hogy:
a büszkeség olyan, mint a rossz lélegzet – Te vagy az utolsó, aki megtudja!
A
fiatal vezetők hajlama, különösen a fiatal profetikus típusú vezetők
hajlama, hogy megintik, aki Saullá vált. De ez nem a bibliai minta. 1Tim
5,1 ezt mondja:
„Ne dorgálj meg idősebb embert, hanem tanácsold, buzdítsd, figyelmeztesd?(exhort) mint apádat.”
A
King James verzió az „idősebb” személyre, a „vén” szót használja. A „ne
dorgáld, intsd meg” kifejezésre pedig „ne szidd, meg vagy ne fenyítsd
meg.”
Évekkel ezelőtt egy én korombeli vezető nagyon kiborult a
miatt, amit egy idősebb vezető tett. Írt egy korrigáló levelet, és
megkért, hogy adjak tanácsot, hogy elküldje-e a levelet. Egy picit
gondolkodtam, és ezt mondtam. „Tudod, ha te elküldöd ezt a levelet, nem
fogja elfogadni tőled. Emellett az Ige azt mondja, hogy ne dorgáljunk
meg egy idősebbet, (vént?) Ez a személy, kritizálásnak fogja venni
csak.”. „Mit tegyek akkor?” kérdezte.
„Imádkozzunk.” Mit imádkozzunk?
Megegyeztünk abban, hogy egy hozzá hasonló korú vezető, akitől el is
tudja fogadni a korrekciókat, beszéljen vele. Kértük továbbá, hogy Isten
lágyítsa meg a szívét, mikor a korrekció eljut hozzá. Ez a szóban forgó
személy sok személyt bántott már az évek alatt a kemény szavaival,
érzéketlen megjegyzéseivel, de egy nagy bibliatanító volt. Nem ez volt
az első megkeresés, amit kaptam fiatalabb vezetőktől a miatt a bánás¬mód
miatt, amiben részesülnek az idősebb vezetőktől.
Isten rendkívüli
módon megválaszolta az imánkat aznap. Később hallottam, ahogy ez a
szóban forgó vezető publikusan megosztotta, hogyan foglalkozik Isten az ő
durvaságával, a szívének a keménységével.
A nagy vezetők a
tisztelet edényei Krisztus testében. Ezek az edények sokat lettek
használva sok ember által olyanynyira, hogy a széleik csiszolatlanná,
durva felületűvé váltak. Az életkörülményeiken keresztül kicsorbultak és
meg-repedezettek lettek, mint az olyan edények, amikből ha inni
próbálunk, megvághatjuk magunkat, ahogy iszunk a bölcsességükből. Egy
figyelmeztetést szeretnék mondani a fiatalabb vezetőknek: Emlékezzetek
kedves barátaim, a szeretet sok vétket elfedez. (1Pét 4,8) Úgy bánj az
idősebb vezetőkkel, mint ahogyan Te is szeretnéd, hogy veled bánjanak,
az életednek ugyanebben a periódusában, mint amiben ők vannak!
A SAUL SZELLEM
Az
elmúlt 12 évben sok szívrendítő történetet hallottam pásztoroktól,
akikhez személyek vagy többen is odamentek a gyülekezetükből, és
megvádolták őket, hogy „Saul szellem” van bennük. (Saul szellem:
irigység, féltékenység, kontroll, manipulálás). Ezek a pásztorok közeli
barátaim voltak, és én tudtam, hogy nincs Saul szellemük. Nagyon
meg-sérültek, mivel a munkájukat komolyan végezték. Nagyon megbántotta
őket, hogy azok a személyek, akik miatt éjszakákon át fenn voltak
imádkozni, közbenjárni, meglátogatták őket a kórházakban, ha betegek
volta, ennyire ellenük fordultak. De milyen dolgokat tett Saul? Saul
féltékeny, irigy volt, és kontrollált, mint egy potencionális gyilkos.
Visszautasította Isten prófétáira való figyelést, és azt tette, amit
akart. Amikor lehetőség adódott, Isten törvényeit elferdítette az ő maga
vágyaihoz, és megpróbálta manipulálna Isten prófétáját, hogy mindezt
Isten kedvéért tette. Emlékezz, hogy engedetlen volt Sámuel
instrukciójának.
Néhány Saul már van, és néhányan már a Saullá válás
folyamatában van. Legyél olyan, mint Dávid, aki visszautasította, hogy
érintse Isten felkentjét. Ha elkezdesz beszélni a háta mögött, felelős
leszel a cselekedeteidért. Emlékezz, Isten utálja, ha megosztást hozunk a
testvéreink között. (Péld 6,16-19)
Mi van akkor, ha Saul hatalma alatt vagy és dárdát hajít neked?
Először
is: keresd az Urat, hogy maradj-e ott, vagy ne. Ha úgy érzed, hogy
menned kell, akkor hagyd el a gyülekezetet vagy a szolgálatot, de tedd
ezt korrekten. Ne szaladj el a pusztaságba búcsúzás nélkül. Ez fájdalmas
lehet, és rossz hírnevet hozhat számodra. Évekkel ezelőtt, a férjem és
én elhagytuk a gyülekezetünket inkorrekt módon a tudatlanság miatt. A
gyülekezet felhatalmazott minket, hogy az ifjúsági csoportot vigyük és a
munkánkat komolyan vettük. A csoportunk végig akarta tanulmányozni az
Apostolok cselekedeteit, így elkezdtük fejezetről fejezetre végig venni a
könyvet velük.
Egy kis idő múlva rájöttünk arra, hogy ha tovább
folytatjuk az apcsel tanulmányozását, el kell mondanunk, hogy hiszünk a
csodákban, és hogy Isten ma is gyógyít. A gyülekezetünk szigorú
hozzáállással volt a gyógyulás ellen és így lemondtunk a pozíciónkról és
aztán csendben eljöttünk a gyülekezetünkből. A hiba az volt, amikor
lemondtunk, hogy nem mondtuk el senkinek, hogy miért távozunk. Csak
elmentünk. Visszanézve, utólagos bölcsességgel, beszélnünk kellett volna
a pásztorunkkal, és el kellett volna neki magyaráznunk, hogy miért
gondoltuk, hogy távoznunk kell. Az új gyülekezetünk hitt a gyógyulásban
és mi azt gondoltuk, hogy a korábbi gyülekezet nem tudta volna ezt
megérteni. Alapjában véve, tehát a könnyű utat választottuk és így
mentünk el, ami megtört egy szövetséget. Ha mi megtörünk egy
szövetséget, meg kell térnünk belőle, és rendezni kell a helyzetet a
gyülekezettel, amit elhagyunk, mert ez megakadályozhatja Isten áldását
az életünkben.
JÉZABEL SZELLEME
Emellett, hogy
embereket vádolunk a Saul szellemmel, van egy másik terület, ami miatt
aggódok? Ez pedig, amikor az emberek „csípőből” rávágják: „Jézabel!”
Bizonyos
emberek valóban Jézabelekké válhatnak, de ez egy komoly vád. A Jel
2,20-úgy írja le Jézabel, mint egy ha-mis prófétát, aki Isten népét
megtanítja az ő példájával arra, hogy hamis isteneket imádjanak. Ebben a
hamis vallásban kultusz van, prostitúció, tehát erkölcstelenség is.
Azáltal, hogy Isten népét megtanítja bálványokat imádni, befolyásolja
őket. Hiszem, hogy Jézabel bejutott a gyülekezetekbe. Egy vezető mondta
nekem, hogy volt egy csoport, amelyben egy női vezető Jézabellé vált és
megfogta a férfiakat a gyülekezetből, és ágyba vitte őket. Ez a fajta
megcsalattatás történik. Másik sajátossága Jézabel szellemének az 1Kir
21-ben láthatjuk. Jézabel megölette Nábothot az igaz embert, hogy a
férjéé, Akhábé legyen Náboth szőlője. Ő egy uralkodó, csaló, és gyilkos
is. Hiszem, hogy Jézabel szelleme manifesztálódik ezekkel a
tulajdonságokkal a mai gyülekezetekben is. Férfiak és nők is egyaránt
befolyásolva lehetnek ez által a szellem által, a démoni erőknek nincsen
nemük.
Másrészről meg manapság, a „testvérek vádolójaként” működik,
ami úgy tűnik, hogy uralkodó, féktelen és megbé-lyegzi az erős
vezetőket, hogy Jézabelek. Isten félelme kell az életünkre, amikor
valakit ezzel a borzalmas nőnek a nevével címkézünk fel.
AZ ABSOLON SZELLEM
Egy
másik probléma, amivel találkozni lehet a gyülekezetekben és körülvesz
embereket, akik hasonló szelleműek Absolonnal. Absolon megpróbálta
átvenni az ő apjának a királyságát. Ez egy olyan terület, amit
leleplezek egy könyvemben a közbenjáróknak.(„Az ellenség kapuinak a
birtokbavétele”) Ez a lázadó és áruló magatartás nemcsak a közbenjárókra
van hatással, hanem a fiatal profetikus emberekre is. Ők magasan
hajlamosak, hogy olyanok legyenek, mint Absolon. Itt van néhány ok, ami
ezt a problémát okozhatja:
A profetikus emberek hajlamosak felismerni a vezetők hibáit, gyengeségeit, sebezhetőségeit.
Ez azért van, mert az Úr azt akarja, hogy növekedjenek a közbenjárói imádságban.
A profetikus emberek gyakran adnak helyes üzeneteket, szavakat, de nem szabályszerűen.
Amikor
a korrekció, helyreigazítás nincs elfogadva vagy ennek a menetrendje
lassúbb, mint ahogy ők akarják, keserűek lesznek. Nem értik hogy lehet,
ők pontosan ítélték meg a helyzetet, de rosszul továbbították. Más
szóval igazuk van, de mégsem helyes, amit tesznek.
A keserű
fiatal profetikus vezetők elterjesztik, vagy elmondják másoknak, hogy
mit látnak a gyülekezetben vagy a vezetőségben.
Ez azt okozza, hogy
egy ítélkező, kritikus szellem támad fel a vezetők ellen. Az
ítélkező-kritikus emberek a gyülekezetben úgy össze tudnak seregleni,
mint ahogy a madártollak összegyűlnek.
A megcsalattatás, becsapás
könnyen be tud lépni ezen a ponton. Az ilyen próféták elcsábíttatnak,
abba a hitbe kerülnek, hogy ők jobban tudnak mindent, mint mások vagy
nekik kellene a pásztornak lenni. Mások a megcsalattatás alatt
kijelentik, hogy tudják, hogy kinek kellene lennie az új pásztornak a
jelenlegi helyett. Az ilyen fajta becsapás, megcsalattatás és széthúzás
lázadássá válhat a gyülekezetben.
Habár először a profetikus ember
helyesen azonosítja a problémát, de nagyon rossz módon adja át, és
olyanná válik, mint Absolon, telve lázadói vezető képességgel.
Figyelmeztetni szeretném azokat, akiknek a vezetése alatt fiatal
profetikus emberek vannak: Próbáld meg meghallgatni a fiatal vezetőket
és nézz túl az arroganciájukon és azon is, hogy inkorrekt módon
továbbítják az üzenetet. Ezután, gyengéden oszd meg velük.. Találj
valamilyen módot, hogy megerősítsd őket, és gyengéden adj instrukciókat
nekik a szabályszerűségről, hogy hogyan kell továbbítani a próféciákat a
vezetőségnek.
TEKINTÉLY(HATALOM) ÉS A TISZTELET
Az egyik kevésbé érthető fogalom a
gyülekezetekben, napjainkban, azoknak a személyeknek a tisztelete, akik
tekintélyek fölöttünk. A Webster szótár ezt mondja a tiszteletről:
valaminek a becsült értéke vagy ára, magas értékelés, nagyrabecsülés, hódolat,
Nagyrabecsülés bizonyítéka, bizonysága, vagy jele.
A
tisztelet bármi jele, vagy a nagyra értékelés jele, ami szavakkal vagy
tettekkel, mint pl. katonai vagy polgári elismeréssel van kifejezve
Méltóság, magas rang vagy hely
Természetesen
nem kell hódolnunk a vezetőinknek, akik fölöttünk vannak, de meg kell
értenünk, hogyan kell érté-kelni, becsülni és tisztelni őket. Tiszteljük
őket, nemcsak mint emberek, hanem a pozíciójuk miatt is, amit az Úr
adott nekik. Ahogy utazom a világban, és számos gyülekezetben szolgálok,
mély benyomást kapok arról, hogy hogyan tisztelik a vezetőket. Nagyon
sok afrikai-amerikai gyülekezetben jól működik. Buenos Airesben,
Argentínában: Vision de Futuro gyülekezetet Omar Cabrera pásztorolja
feleségével, tisztelik azokat, akik tekintélyek felettük, és azokat is,
akik szolgálnak a gyülekezetükben.
Mindig érzem, hogy értékelnek,
tisztelnek, amikor ott vagyunk náluk. Sajnos, vannak gyülekezetek, akik
nem tudják, hogyan kell bánni az utazó szolgálatokkal, és a
vendégszolgálók nem kapnak értékelést, tiszteletet.
Még amikor Pál
fizikailag is a börtönben volt, bemutatta a tiszteletet, amikor a
szanhedrin elé vonszolták az ApCsel. 23,1-5-ben: ,,Mikor pedig a
Tanácsra vetette szemét Pál, mondta: Atyámfiai férfiak, én teljes jó
lelkiismerettel szolgáltam az Istennek mind a mai napig. Anániás főpap
pedig megparancsolta azoknak, kik őmellette állnak, üssék Őt szájon.
Akkor Pál mondta nekik: Megver az Isten Téged, te kimeszelt fal! Te
leülsz engem a törvény szerint megítélni, és törvényellenesen
parancsolod, hogy engem megverjenek? Az ott állók pedig azt mondták: Az
Istennek főpapját szidalmazod? Nem tudtam, hogy Ő főpap. Mert meg van
írva: A te néped fejedelmét ne átkozd! – (2Móz 22,28) -
Tudatlanságáért
bocsánatot kért a Főpaptól. Gondolkozz el ezen. Először Pál ütött a
szájával, és ösztönösen reagált, vitatkozott. Mikor megtudta, hogy
főpap, akkor azonnal alázatos lett a szellemében, de nem a durva
bánásmódra, ha-nem a pozícióra. Ez volt az, amit Dávid is megértett
Saullal kapcsolatban. Ő nem vetette alá magát a durva bánás-módnak, és
nekünk sem kell, de a magatartása, hozzáállása helyes volt.
KIHASZNÁLÁS (DURVA BÁNÁSMÓD) ÉS ALÁRENDELTSÉG
Fontos,
hogy tudjuk az egyensúlyt, hogy ne rendeljük alá magunkat a durva
bánásmódnak, de a magatartásunk he-lyes legyen. Amikor van egy
ellenséges reakciónk, arra, amikor a vezetőnk mond valamit, itt az
ideje, hogy el kezd-jük keresni a szívünket. Meg kell, hogy kérdezzük
magunktól: A múlt sérülései és sebei miatt reagálok-e így, vagy ez
tényleg egy kihasználás, vagy durva bánásmód? Ez a személy tényleg olyan
mint Saul? Az igazság az, hogy elsőre nem biztos, hogy el tudjuk ezt
dönteni, de elengedhetetlen, hogy keressük az Urat imádságban.
Van
egy rész, amit már korábban érintettem, és nagy áldás az üldözött
vezetőknek, de mégis kiveszik a szövegösszefüggésből, hogy „üssék a
juhokat”,
11Krón 16,22: „Ne érintsétek az én felkentjeimet, és az én prófétáimnak ne ártsatok!”
Akik
azt gondolják, hogy ez azt jelenti, hogy az emberek a gyülekezetekben
nem gondolkodhatnak saját maguk, és nem kérdőjelezhetnek meg semmit,
amit a vezető mond. Nem erről beszél itt az ige. Azt jelenti, hogy még a
kérdéseink közepette is a szívünket tisztán kell tartani, és nem
támadni. Ha igazságtalanul ellene megyünk egy vezetőnek, Isten meg fogja
Őt védeni és gondot fog viselni róla, és nekünk felelnünk kell azért,
amit tettünk az Úr előtt.
KONFLIKTUSOK ÉS NÉZETELTÉRÉSEK MEGOLDÁSA
A
Mt 18,15-17 tiszta bibliai példát ad erre a témára: „Ha a Te atyádfia
vétkezik ellened, menj és mondd meg neki négyszemközt. Ha hallgat rád,
megnyerted a te atyádfiát.”
Ez az első lépés gyakran át van ugorva.
Sokkal megszokottabb számunkra elmondani inkább 15 embernek a problémát,
anélkül, hogy azt a személyt megközelítenénk, akivel nézeteltérésünk
van. Majdnem minden kapcsolatnak van lehetősége, hogy sérelem, sértés,
vétek érje.
A legtöbb ember a barátságban szükséges, hogy tisztázzon
bizonyos helyzeteket időnként, vagy egyszer-kétszer. A keresztények
gyakran annyira kedvesek egymáshoz, hogy ezek a dolgok felnövekednek,
amíg hirtelen fel nem fújják. Egy sérelem tud olyan lenni, mint egy
háló, hurok vagy egy kelepce. (Énekek Éneke 2,15)
Mielőtt odamennél
valakihez egy sértés miatt, imádkozz és keresd az Urat, hogy a szíved és
az illetőé is lágy legyen. Keresd az Urat a Szent Szellem erejéért,
hogy legyen ott a találkozáskor. Használhatod az oldás és kötés
hatalmát, hogy megállítsd a sátán, hogy megakadályozza a találkozót vagy
amiatt, hogy elutasítottságot ne okozzon és ne lépjen be a folyamatba.
(Lásd: Mt 12,29 – 16,18,19 - Luk 10,17,19)
Mt 18,16: „Ha pedig nem
hallgat rád, végy magad mellé egyet vagy kettőt, hogy minden szót két
vagy három tanú vallomása bizonyítson.”
Ez a második lépés. Ha
megpróbáltad megbeszélni és nem lett sikeres, kérj egy másik közvetítőt
vagy kettőt, hogy csatlakozzon hozzád. Néha mindkét oldalról hoznak egy
másik személyt a találkozóra, akiben bíznak, vagy kölcsönösen hozhatok
egy semleges közvetítőt. Kérd az Urat, hogy a megfelelő időzítés miatt,
hogy a személy,akivel konfrontálnod kell, érzelmileg jól vegye amennyire
lehetséges a találkozó intenzitását.
„Ha azokra sem hallgat, mondd
el a gyülekezetnek. Ha pedig a gyülekezetre sem hallgat, legyen olyan
előtted, mint a pogány, vagy a vámszedő.”(17.vers)
Reméljük, hogy a
legtöbb sérelem soha nem fog ilyen messze eljutni. Rendkívül kemény
szívűnek kell lenni ahhoz, hogy valakiről kihirdessük, hogy pogány vagy
vámszedő. Ezt a lépést is nagyon fontos megtenni, ha szükséges. Emberek
gyakran vannak kiközösítve a gyülekezeteikből anélkül, hogy a második
vagy a harmadik lépés megtörtént volna és lerombolódnak ez által.
A
gyülekezeteknek óvatosnak kell lennie azzal kapcsolatban, hogy mit
mondanak nagyobb csoportoknak olyan emberekről, akik elestek bűnben.
Miután
a személy megtért és megváltozott, a megjegyzések követhetik őt és az ő
családját egy életen át. Jobb az ilyen emberekkel privát módon
foglalkozni. Sokan azok közül, akik megtértek és megváltoztak továbbra
is úgy bánnak, mint a pogányokkal vagy a vámszedőkkel publikusan.
Nyilvánvalóan ez a hozzáállás az embereket évekig perifériára
szoríthatja.
HOGYAN ADJUK ÁT PRÓFÉTIKUS ÜZENETEKET VEZETŐKNEK
„Rendben,
Cindy”, mondhatod, „jól belém tetted az istenfélelmet a prófétálással
kapcsolatban. De mit tegyek, ha hiszem azt, hogy az Úrtól jövő üzenetem
van a gyülekezetemre vagy a vezetőmre vonatkozólag?
Ha már
kiépítetted a hitelességedet, mint „prófétai hang” a gyülekezetben vagy
az ember felé, akinek szól az üzenet, meg kell osztanod olyan
személlyel, aki meg tudja ítélni, hogy az Úrtól van-e, aki tényleg
megbízható. (Lásd: 1Kor 14,29 - 1Thessz 5,19-21) Kérdezz az Urat, hogy
ki legyen ez a személy. Gyere alázatos szellemmel és vesd alá magad
anélkül, hogy biztosan állítanád, hogy ez Isten kinyilatkoztatása. Légy
hajlandó elfogadni a korrigálást, ha a próféciád nem helyes. Légy
szelíd.
Ha nem építettél ki hitelességed a helyi gyülekezetben, a
protokoll az, hogy keress egy vezetőt a gyülekezetben, és Ő ítélje meg
az üzenetet. Ez egyébként majd felépíthet hitelességet, ha az igéd
pontos.Az egyik hiba az szokott lenni, hogy olyan embereknek mondják el
az üzenetet, aki nem tudja megítélni, vagy nincs vezetői tekintélye
Krisztus testében. Ha az üzenet a gyülekezetre vonatkozik, bölcs lenne,
ha találnál valakit, aki el-ismert abban a gyülekezetben, hogy tud adni
is megítélni is prófétai üzeneteket.
Ha azt hiszed, hogy kaptál
egy prófétikus üzenetet egy személyre, ha fiatal vagy még a prófétálás
területén, találj valakit, aki régebb óta mozog ezen a területen, és
bízd rá bizalmasan az üzenetet, mondd el neki. Kérdezd meg, hogy az
Úrtól van-e szerinte, és ha igen, menjen veled ahhoz a személyhez.
Időnként
fiatal prófétai hangok kapnak próféciákat meglehetősen jól ismert
vezetőkkel kapcsolatban, és azt akarják, hogy én adjam át a próféciát
ezeknek a vezetőknek az ő nevükben. Rendszerint megnézem az igéket, és
imádkozom értük. Néha azt mondom:” Fel fogom hívni őket, és át fogom
adni az üzenet lényegét, és ha úgy gondolják, hogy szeretnének veled
beszélni személyesen erről, akkor biztos meg fognak keresni.” Más
alkalomkor azt javaslom, írják le az üzenetet, vagy Igét, és elmondom a
vezetőnek, hogy úgy gondolom, hogy vizsgálja meg ő is.
Nagyon fontos
figyelembe venni, hogy elfoglalt, ismert vezetőket gyakran üldöznek
emberek, akik azt gondolják, hogy hallottak valamit Istentől róluk. Soha
nem akarom elbátortalanítani az embereket attól, hogy prófétáljanak
nekem, de mégis gyakran kapok bolondos, beteges, téves próféciákat.
Időnként kapok valóban olyan próféciát, ami nagy áldás számomra – olyan
személyektől is, akit nem ismerek.
Ahelyett, hogy azt mondanád: „ezt mondja az Úr”, inkább mondj ilyesfélét: „Ezt kaptam, amikor imádkoztam érted. Megvizsgálnád?”
Ha pedig már átadtad az üzenetet, hagyd is ott, bízz az Úrban, hogy valósítsa meg, természetesen, ha az Úrtól van.
A TESTÜLETI PRÓFÉCIA MEGOSZTÁSA
Ha
a prófécia az egész gyülekezet számára vonatkozik, és az összejövetel
előtt kaptad, írd le és add oda egy vénnek, akiben megbízol. Ha amit
kaptál, több mint egy egyszerű prófécia, és a gyülekezet irányvonalával
vagy lényeges elemével foglalkozik, meg kell ítélni, mielőtt átadod a
gyülekezetnek. Nehogy csak kifecsegd egy vasárnap reggelen. Ha a
prófécia pontos, a vének meg fogják határozni, hogy mikor add át, és
megfognak kérni arra, hogy tartsd magadban a megfelelő pillanatig.
Emberek, akik korrigáló, ítélő próféciákat adnak és nem elismertek a
prófétai hangok a gyülekezetben, azokkal nagyon óvatosnak kell lenni. Ha
az üzenetük nincs megítélve előre a gyülekezeti vezetők által, ők
kiugornak a sorból, és megtörik a szellemi protokollt, és ez nagy zavart
okozhat a gyülekezeten belül. Néhány gyülekezet mellé áll az ilyen
„sorból kiugró próféciának” és más vezetőket kezdenek vádolni, sérteni
nem tudván a különböző körülményeket.
II. A prófétai ajándék és a mentor
Bevezetés
Évekkel
ezelőtt, mikor fiatal voltam, mikor kezdett felnőni a prófétai ajándék
bennem, elég tapasztalatlan voltam. Úgy tűnt, hogy sokkal többet vagyok
bajban, mint nem. Nem értettem, hogy mit csinálok rosszul. Voltak idők,
amikor rossz időzítésben mondtam el a próféciát, vagy kemény voltam és
büszke miszerint „én vagyok az egyetlen, aki hall Istentől”.
Egy
bizonyos ima-összejövetel alatt, „kiváló” formában voltam. Egy barátom
lánya meglátogatott minket, és én felismertem, hogy drogproblémái
vannak. Anélkül, hogy megtudtam volna valamit a helyzetéről, rámutattam,
és azt mondtam hangosan „drámai hangon”:
„Benned
van a kábítószer démona!”. Óh! A lány teljesen kiborult. Édesanyja
hetekig azon dolgozott, hogyan tudná elhozni őt a gyülekezetbe, és én
elrontottam az egészet. Az igazat megvallva még most is ha rágondolok,
nagyon zavarban vagyok a viselkedésem miatt.
- Mentor próféták kerestetnek! -
Fölösleges
mondanom, hogy az Úr elkezdett nagy nyomást gyakorolni rám, hogy
változzak, de nem értettem, hogy mit próbál elmondani. Isten el akart
vinni engem arra a pontra, amikor segítségért kellett kiáltanom.
Végül
egy nap arcra borultam a mosókonyhámban (a legméltóságosabb helyiség az
összes közül) és könyörögtem Istenhez, hogy küldjön valakit, aki
tanítani, képezni tud engem. Az imám valahogy így hangzott:
„Uram,
nem tudom, mi történik velem, de majdnem mindenhol problémába kerülök,
pedig segíteni akarok az embereknek ! Kérlek, küldj egy személyt, aki
meg tudja nekem magyarázni, hogy mi történik körülöttem. Hol az a
személy, aki tudna tanítani hozzám hasonló fiatalt ?”
Biztos
vagyok, hogy az Úr a Mennyben sóhajtott és ezt mondta: „Végre rájött,
hogy nem tudja egyedül csinálni.” Őszintén szólva, abban a korai
időszakban nem tudtam, hogy egy felbukkanó prófétai hang vagyok.
Kétségbeesettem szükségem volt mentorolásra, de alig tudtam, hogy van
ilyen, hogy mentorálás.
Az
évek alatt, az Úr megválaszolta az imámat azáltal, hogy küldött segítő
személyeket hogy az utamat egyengessék. Tulajdonképpen számos mentort
küldött. Sokszor vicceltem és ezt mondtam: „Úgy vélem, nagyon nehéz eset
va-gyok, hogy egy nem is elég nekem.”
Sok
vezető volt befolyással az életemre, az életem különböző szakaszaiban.
Néhánynak ezt kellett mondania: „Te már túlhaladtál az én
megtapasztalási szintjeimen” és imádkoztak velem, hogy az Úr küldjön egy
másik személyt, hogy segítsen .
Ahogy
visszanézek az életemre, a legtöbbet akkor tanultam, amikor a nehéz
helyzetekben voltam azáltal, hogy rosszat tettem vagy szenvedtem a
következményeitől.
Az
egyik kemény lecke számomra, hogy fogadalmat tettem az Úrnak, ha tanít
engem, én is tanítani, képezni fogok fiatal vezetőket, és segíteni fogok
nekik. Nem akarom, hogy bárki is szenvedjen azok miatt a dolgok miatt,
amin én is keresztül mentem. Nőként valódi kihívás volt, mert nem sok nő
volt előttem, aki tudott volna segíteni. A barátnőm, Jane Hansen, Beth
Alves és Margaret Moberly abszolút ajándékok Istentől az életemben.
Peter Wagner lett az elmúlt években a mentorom és tanított engem az
envangélizációval, az írással kapcsolatban, és hogy hogyan kell
előadásokat tartani a különböző szemináriumokon. (Még mindig nagyon
erősen a tanulás folyamatában vagyok, ezt csak mellékesen jegyzem meg.)
A MENTORI KAPCSOLATOK SZEREPE
Néhány mentori kapcsolat csak egy adott időszakra vonatkozik, és néhány egy egész életre.
Az
Úr Ruth-ot és Naomit egy élethosszig tartó kapcsolatra hívta. Eszter és
Mordekai rokonok voltak, akiket Isten elhívott az Ő céljaira egy egész
nemzetért.
Az
első mentorom, Vinita Copeland volt, aki már az Úrnál van, Ő tanított
engem nagyon sokat a közbenjáró imádságról és hogy hogyan kell kiűzni a
démonokat. Szintén képezte a barátnőmet is, Beth Alves-t. Mindig
„kötekedtünk” egymással viccesen, hogy Beth a gyermek, és én vagyok az
unokája a mentorunknak.
A
mentorlás időszaka alatt volt néhány jó tapasztalatom, és néhány rossz
is. Megtapasztaltam mély völgyeket, volt néhány ember, akik egyáltalán
nem értették meg a prófétai ajándékot, tehát megbántottak engem, ahogy
próbáltak korrigálni.
Egy
nap egy próféta megosztotta velem, hogy szükséges hogy változzak egy
bizonyos területen, a prófétai stílusomban, mint prófétai hang. Miután
hallgattam egy ideig, azt mondtam neki: „Hol van az a személy, akihez
fordulhatok, hogy ezekről a praktikus dolgokról tanítson engem, amit te
is megosztottál velem? Van erről írva valahol?” Akkor Nem tudtam még,
hogy egy nap én is fogok erről írni.
A
korai szolgálói éveim alatt, nagyon éhes voltam a tanulásra. Nem
akartam bántani, kárhoztatni az embereket, vagy megijeszteni. Nem is
tudtam igazán, mit csinálok! Ezért írtam Susan-ról a 2. fejezetben. Az
egyik mód, ahogy tanultam, a könyveken keresztül volt. Tallóztam sokat
sok keresztény vezető életrajzában (Ree Howells, Amy Carmichael,
Henrietta Mears, Catherine Booth)
Amikor
olvastam Catherine Booth életét, Ő a Salvation Army megteremtője
(Üdvhadsereg), az Úr beszélt hozzám, hogy akar engem abban használni,
hogy egy imahadsereget hozzak létre az egész világon. Mialatt olvastam a
könyvét, szinte végig sírtam. Micsoda történet a kitartásról, a
lehetetlen dolgokkal való szembenézésről! Emlékszem, könyörögtem
Istenhez: „Használj engem, Uram, akarok tenni Isten országáért valami
olyat, ami hatással lehet az egész világra. Mögöttem akarok hagyni egy
legális örökséget”. Úgy gondolom, hogy Catherine Booth szellemiségéből
valami átjött azon a könyvön keresztül.
Isten a te gondviselőd!
Talán
csak most kezded a szolgálatod, és azon tűnődsz, hogy fogod
véghezvinni, és hogyan fogod megtanulni mindazokat, amiket szükséges
tudnod. Én hiszem, és bátran biztosíthatlak arról, hogy Isten fog neked
adni mentort, vagy ha olyan helyen élsz, ahol nincsenek mentorok, Ő fog
találni módot, hogy képezzen téged. Istennek nincsenek kedvencei. Ha
hűséges vagy és kitartó, látni fogja, hogy fogadsz minden képzést, amire
szükséged van. Néhányotok számára ez a könyv lesz a kezdet.
Bibliai,
hogy megnézzük az életét azoknak, akik előttünk voltak?A Zsid 13,7 ezt
mondja: „Emlékezzetek meg az elöljáróitokról, akik az Isten igéjét
hirdették nektek, figyeljetek életük végére, és kövessétek hitüket.”
Angolban: „kövessétek hitüket, viselkedésük, magatartásuk kimenetelét,
eredményét.”
Pál
intette a korinthusiakat, hogy kövessék őt mit példát. (I1Kor 3,15-16)
Figyelnünk kell a vezetőinkre, az élet-módjukat figyelembe kell
vennünk, és utánozni kell a hitüket.
Általánosan
visszanézve, a legnagyobb mentoraim a szüleim voltak. Apám egy baptista
gyülekezet plántálója volt (Home Mission Board) és édesanyámmal együtt
mindent megtettek, hogy segítsenek elkezdeni a gyülekezetet. Nagyon
sokat tanultam az ő példáikon keresztül.
A legnagyobb dolog, amit tanultam tőlük, hogy a tisztelet, becsület embere legyek.
Nem
emlékszem arra, hogy valaha is hazugságon kaptam volna a szüleimet.
Mindig megtartották a szavukat mind felém, mind mások felé. Az egyik
mód, ahogy apám tanított engem, az a szóbeli párbeszédek alatt
történtek.
Hozzá
jöttem egy kérdéssel, és Ő türelmesen átvezetett az igéken. Időnként
azt mondtam neki: „Apa, csak három percem van. Kérlek, mondj egy igent,
vagy egy nemet!” Ő mindig kihívást intézett hozzám, hogy magamtól
gondolkodjak, az igazsággal kapcsolatban.
Egy nap azt mondtam neki:
„Apa, mit tennél, ha rájönnél, hogy nem tudod az igazságot? Erősen rám nézett, és ezt mondta: „Odamennék, ahol az igazság van.”
Láttam
Őt, ahogy az évek alatt változik és egyre érettebb lesz. Habár meghalt
49 éves korában egy szívinfarktus következtében, mégis kincseket kaptam a
szívembe.
Robert Clinton (Fuller Theological Seminary – Dr. C Peter W.-) definíciója ez a mentorra vonatkozólag:
A
mentorlás arra a folyamatra vonatkozik, amikor egy személy egy
szolgáló, odaadó, bátorító magatartást folytat, a mentor látja a
vezetési potenciált, lehetőségeit„és kész segíteni a szolgálót az
elhívására”a pártfogolton, és tudja elő-segíteni vagy jelentősen,
befolyásolni a pártfogoltját a lehetősége, helyzet felismerésével.
A mentor olyasvalaki, aki:
Segíti a pártfogoltat néhány nagyon praktikus módon: azáltal, hogy
időszerű alkalmas időben történő tanácsokat ad, hogy bátorítsa a
pártfogoltját
Még az Ő hírnevét is kockáztatja miatta, mert mögötte áll a pártfogoltjának
Hidat épít a pártfogolt és a szükséges források között
Elvárások felépítése, formálása, ami kihívást jelenthet a pártfogoltnak
Cikkeket, leveleket, könyveket ad vagy információkat a pártfogoltnak, ami perspektívát nyit előtte
Anyagilag is támogatja, néha áldozatkészen elősegíti a pártfogolt
szolgálatát, társszolgálattal, annak érdekében, hogy növekedjen a
hitelessége, státusza és presztízse, azaz tekintélye a pártfogoltnak
Megadja a szabadságot számára, hogy a pártfogolt túlhaladjon a mentor saját vezetői szintjén, sőt ezt elősegíti.
II. MENTORRÁ VÁLNI A MENTORÁLÁS ÁLTAL
Ez a fejezet arról szól, hogy hogyan legyél mentor és egyaránt arról is, hogy hogyan kapj mentorálást.
Először nézzük meg, hogyan legyél mentor
Amikor
Isten elhív téged, hogy vezető legyél, akár tetszik neked akár nem,
mentorrá válsz azoknak az embereknek a számára, akik hallgatnak téged,
akikkel kapcsolatban vagy, akik figyelnek rád!
Ez
néhányak számára nem tetszik vagy kényelmetlen, de ez együtt jár e
területtel, ez része a vezető felelősségének. Azok között, akik a
vezetőségben vannak, néhányaknak van különleges elhívása, hogy
mentoroljanak, és segítsenek fiatal vezetőket maguk mögött.
Ahogy
utazok a világon, és sok várost figyelek, arra a következtetésre
kellett jutnom, hogy sok generáció apátlan és anyátlan. Más szóval, ezek
a generációk alapvetően nem jól működnek a szellemi szülők hiánya
miatt.
Nagyon szomorú ülni és hallgatni olyan pásztorokat, akik a harmincas, negyvenes éveikben vannak, és ezt mondják:
Hol vannak az atyák az én városomban?
Nincs senki, akitől tanulhatnék?”
Sajnos
sok fiatal ígéretes vezető szenvedett vezetőktől. Gyülekezetek
pásztorai, ahol ők a fiatal pásztorok vagy segédpásztorok voltak,
elvetették őket különböző okokból, ahogy az ajándékok kezdtek nőni
bennük. Nagyon gyakran az elutasítottság a féltékenységből, irigységből
jött, és attól való félelemből, hogy elvesztik a pozíciójukat.
Máskor
pedig az érett vezetők a fiatal vezetőkkel, akik még sok mindent nem
tudtak, keményen és ítélkezően bántak, ahelyett, hogy szelíden,
gyengéden korrigálták volna. Ilyen esetekben a fiatal személy megfordult
és elfutott. Számos új gyülekezet kezdődött ilyen kezdéssel.
Hiszem,
és biztosan mondhatom prófétikus módon, hogy Isten atyákat és anyákat
keres a hitben. Ő olyanokat keres, akik hajlandóak megfizetni az árat,
hogy tanuljanak, hogyan válhatnak mentorokká és szülőkké, erő-teljes
vezetők új generációja, akiket Isten emel fel az egész világon.
’AZ ILLÉSI ALAPELV’
Lényegében Isten Illéseket keres, hogy betöltse a Mal 4,5-6-ot:
„Íme
én elküldöm néktek Illést, a prófétát, mielőtt eljön az Úrnak nagy és
félelmetes napja. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét
pedig az atyákhoz, hogy el ne jöjjek és meg ne verjem a földet átokkal.”
Habár
tisztában vagyok ennek az igerésznek többféle prófétai jelentése van,
de hiszem, hogy alkalmazhatjuk „Illés szellemére”, vagy azokra, akikben
ott van a mentori szellem, akik felfognak támasztani az utolsó idők
Illéseit, akik mentorolova lesznek. Illés szelleme gyógyulást fog hozni a
generációk között. Isten háromgenerációs Isten, Ábrahám Istene, Jákób
Istene és Izsák Istene. (ApCsel 3,12-13)
Az általános problémák:
A mentorlás hiánya, nagy sebeket okoz a generációk között. Amikor
nincs tanítás, képzés az „Ábrahámok” által, akkor az Ábrahámok
féltékenyek lesznek Isten új munkájára, "diszharmónia” lesz a
gyülekezeten belül.
Természetesen
azt is mondhatjuk, hogy amikor az Izsáki generáció nem tiszteli, nem
értékeli az Ábrahám generációt (például: nem értékeli az előttük
lévőket) akkor az áldás nem helyezhető az Izsákokra…
Ha ezek a dolgok, amiket körülírtam megtörténnek, milyen lehetőségei lesznek a Jákobi generációnak, hogy épp legyen?
Már
láttam idősebb prófétákat, akik irigyek, féltékenyek voltak a
felnövekvő prófétai hangokra. Ők vagy megfutamították ezeket a
fiatalokat a gyülekezetből, vagy bezárták a képességüket, hogy ne
tudjanak beszélni a gyülekezetben, ne tudjanak belefolyni a gyülekezet
életébe.
2.
Néhány gyülekezetben „párbajozó, egymással vívó” próféciák hangoznak
el, és mindegyik próféta azt mondja, hogy az övé volt az egyetlen
prófécia, ami Istentől származott. Ez nagy szomorúságot és aggodalmat
okoz nekem, mikor hallok ilyen helyzeteket.
3.
Máskor meg elutazom szolgálni különböző helyekre, és észreveszek fiatal
vezetőket, akik nyilvánvalóan prófétikusak, de bezárták magukat. Ők
annyira össze lettek törve, amikor megosztottak valamit, amiről úgy
gondolták, hogy Istentől van, és utána fogadalmat tettek, hogy soha
többé nem teszik ezt. Ó, mennyire megértem ezt az érzést! Sokszor én is
össze voltam törve, és azt mondtam az Úrnak:
„Soha többé ne kérj engem, hogy prófétáljak! Ez túlságosan megsebez, és fájdalmat okoz!”
IV. MIT MOND PÁL AZ ATYÁKRÓL?
Frank
Damazio érdekfeszítő magyarázatot ad az „atyákról” a könyvében, aminek a
címe: „Vezetővé válás”. Idézi az 1Kor 4,15: „Mert ha tízezer
tanítómesteretek lenne is a Krisztusban, de nem sok atyátok”
„Az
eredeti görög nyelvben, a „tanító” szó jelentése: egy fiú vezetője,
tanító, vezető, irányító, őrző, gyámolító vagy szolga, akinek a
hivatala, hogy a gyerekeket iskolába vigye.”
A
szó magában hordozza a szigorúságot, egy tanító szigorú cenzor, azaz
kritikus volt, és megfelelő erkölcsöt követelt a fiatalember számára.
Pál azt írja, a korinthusi keresztényeknek, hogy nagyon sok tanítójuk
(azok, akik szabadon ajánlottak nekik szigorú tanításokat és merev
törvényeket) van, de kevés atyáik vannak.
A „tanító” szó rámutat egy diák-tanár instrukciós kapcsolatra, és az
„atya” szó pedig rámutat egy apa-fia szeretetkapcsolatra. A
Példabeszédek könyve az apa-fia kapcsolatra épült. Az apa bölcsessége,
ismerete és az élet megértése átadatott a fiának, egy szerető apa-fiú
kapcsolatban.
Ami
Pál idejében igaz volt, az ma is igaz, hogy a Gyülekezetben van tízezer
tanító, de nagyon kevés atya van. A gyülekezetben sok a tudós,
professzionális szolgáló, de kevés a szellemi atya. Sok professzionális
szolgáló a gyülekezetekben át tudják adni az ékesen szóló, hatásos
prédikációit, ami megérinti az elménket és a gondolatainkat. Néhány
vallásos főiskola és szeminárium / konferencia / eltökélt szándéka ma,
hogy erős tanítókat képezzenek.
De ki az, aki megkíséreli, hogy szellemi atyákat hozzon létre?
A
Gyülekezet engedni fogja, hogy a tanítók vezetőségei megrabolják őt
attól a szellemi áldástól, amit kizárólag csak a szellemi atyák
hozhatnak számára?
A fiatal vezetőknek szükségük van a hitnek a hőseire, hősnőire, azokra, akik előttük voltak, és megjelölik az utat.
Soha
nem felejtem el, amikor egy vacsorára mentem Freda Lindsay-vel,
akkoriban benne volt a Christ for the Nations Institute vezetőségében.
Miután a férje meghalt 1973-ban, „she took command of the Bible college”
és egy nemzetközi szervezetté építette. Nagyon sok bibliaiskolai
hallgató „Lindsay mamának” szólította őt. Az Ő hite Istenben nagyon
inspirált engem. Aznap este, miután megvacsoráztunk, odafordult hozzám
és rámézet egyenesen a sze¬membe: „Cindy” mondta, „tegyél nagy dolgokat
Istenért. Égj a Szent Szellem tüzével.”
Csomóval a torkomban ránéztem könnyes szemmel és azt válaszoltam.
„Mrs
Lindsay, hacsak a felét megtehetném annak, amit ön tett az életében,
akkor már elmondhatnám, hogy nagy dolgokat tettem Istenért.”
Számos
alkalommal voltam vele az óta, és minden alkalommal különleges módon
buzdított engem. Valószínűleg ő fel sem fogta, hogy a kijelentése
ösztönzött engem, hogy megkíséreljek bátor cselekedeteket tenni Isten
királyságáért. Néha ilyen látszólag kis kijelentéseknek, mekkora hatása
lehet ránk.
Egy
másik személy, aki a hitnek az egyik hősnője volt, aki előttem élt, de
ennek ellenére elért engem, Henrietta Mears volt, akit korábban
említettem. Ő volt az egyike azon keveseknek, akik megértették a
mentorolás jelentőségét. Miss Mears volt az, aki megalapította a Gospel
Light Publications and GLINT-t, és nagymértékben közreműködő volt sok
szervezetnek, mint például a Campus Crusade for Christ-nak.
Billy Graham azt mondta róla, amíg élt, „Ő bizonyosan az egyik legnagyobb keresztény, akit valaha ismertem!”
Isten ajándéka hogy létezel, és az, amivé formált téged.
Amivé válhatsz, az a te ajándékod Istennek.
Egy kicsit tudsz tanítani azzal, amit mondasz.
De sokat tudsz tanítani azzal, aki vagy!
Az ehhez hasonló állításaival, közléseivel, Dr. Henrietta C. Mears inspirált és kihívás elé intézett számos
embert, hogy nagy dolgokat tegyenek Istenért. És a fiatal embereket
inspirálta? Ők növekedtek, és a legtöbb közülük a mi időnk befolyásos
keresztényei lettek – Billy Graham, Bill Bright és Richard Halverson,
csakhogy né-hányat megnevezzek a több mint 400 közül, akik elmentek az
összejövetelekre.”
A JÓ PÉLDA
C.
Peter Wagner sok vezetőt mentorált az ő pozíciójából kifolyólag a
School of World Mission at Fuller Theological Seminary-on. Ahogy
korábban említettem, Ő egy mentor számomra. Ő egyike a hit hőseinek.
Isten
hűséges, hogy betöltse a szükségeinket. Édesapám nagyon hiányzott,
miután meghalt, és az Úr küldte Peter-t utána, hogy szellemi atyám
legyen. Az Ő egész családja közel áll hozzánk, szoktunk együtt
vakációzni is. Ahogy olvastam J. Robert Clinton definicóját a
mentorlásról, rájöttem, hogy Peter gondoskodott a tanításomról,
képzésemről. Küldött nekem cikkeket HAD ME TEACH WITH HIM AND LENT ME
HIS CREDIBILITY. Micsoda bátor ember! Én pedig másrészről gyakran
imádkoztok, hogy az Úr találjon engem hűnek ezzel a nagy áldással.
Azért
mert én olyan vagyok Peternek, mintha a lánya lennék, ezért ő sok
szellemi unokát nyert, mert én alaposan végigmegyek azokon a pontokon,
amiket ő adott az életem különböző területein. Ezeket a leckéket tovább
kell adni, nem megtartani kell. Gyakran vezetők szolgálatai csak egy
generációig virágoznak, mert nem veszik a fáradságot, hogy
mentoroljanak.
Habár
ezek a vezetők nagyon tehetségesek, mégsem hajlandók megosztani a
látást, és ezek az igazságok lényegében velük halnak meg. Emberek nem
hajlandók mentorálni fiatal vezetőket több okból kifolyólag, kü-lönösen
azokat nem, akik most tanulnak prófétálni.
Az egyik ok az, hogy a fiatal próféták gyakran csökönyösek, makacsok
és taníthatatlanok. Ebbe bele fogok menni sokkal részletesebben, amikor a
gyerekekről szóló részben.
Egy másik ok, ami miatt a vezetők nem képeznek másokat, mert nem tudják, hogyan kell mentorolni.
Más vezetők meg teljesen tudatlanok, nem értik, hogy szükséges, hogy
mentorokká váljanak. Hiszem, hogy egy jó vezetőnek az a jellemzője, hogy
megvan a képességük, hogy (to replicate) Isten kenetében utódot
hozzanak létre.
- Sok fiatal Timotheus és Eszter kiált azért, hogy tanítsák őket.
A
mentorolás érdekes része, hogy a fizikai kor nem akadály arra
vonatkozólag, hogy kit képezzünk. Megszokott dolog emberek számára, akik
10-20 ével is idősebbek, mint én, hogy tanítójuknak tartanak. Még anyák
napjára is szoktam néhányuktól kapni üdvözlőkártyákat, megköszönve,
hogy ha szükségük van rám ott vagyok, tanácsokkal, kelkigondozásokkal.
Ha jó mentor vagy fel kell ismerned, amikor a tanuló följebb emelkedik a
szellemi hatalomban.
Pál
Pál első útja alatt Jeruzsálemben Barnabás volt a mentora, de mikor Cipruson voltak, ő lett a vezető.
Az
érettségnek ez a foka megmutatkozott Bob Stennett pásztornál
gyülekezetünkben, a Springs Harvest Fellowship-ben, Colorado
Springs-ben. Bob pásztor 1986-ban kezdte el a gyülekezetet, akkor
Mountain Shadows Christian Church volt a neve, és ő volt a főpásztor
néhány évig. 1992-ben az Úr mutatta neki, hogy engedje meg, hogy Dutch
Sheets legyen a főpásztor, és Ő legyen a segédpásztor. Habár Bob nem
mentorolta Dutch-ot, Bob példa volt Dutch számára, ahogy Bob mentorolt
más embereket. Ma, Bob példája az alázatosság szellemének, ami továbbra
is beszél a vezetőkhöz.
VI. A SZOLGÁLÓ-VEZETŐ
A jó mentor jelzője, hogy szolgáló-vezető. A legtöbb mentort más vezetők mentoráltak.
Ez az, amit én úgy hívok, hogy „Illés- Elizeus alapelv”.
Az egyik mód, hogy egy szolgáló-vezető legyél az, ha szolgálsz másokat!
A szolgálatom korai szakaszában, néhány kiemelkedő vezető azt mondta:
„Cindy,
szeretnél eljönni velem ebbe és ebbe a városban?” Hazamentem ugrálva az
örömtől, annyira izgatott voltam, hogy velük mehetek és tanulhatok.
Amikor ezekkel a vezetőkkel voltam, úgy néztem őket, mint egy sas,
hogyan te-szik a dolgokat. Nemcsak őket figyeltem, hanem az emberek
válaszait, és hogy melyik mód hatékony, melyik szolgálati mód nem.
Máskor
elmentem és kitakarítottam ezeknek a vezetőknek a házait. Időnként
kérdezhettem tőlük kérdéseket, mindig volt egy csomó az elmémben, amit
meg akartam tudni. „Miért ilyen módon tetted ezt és azt?” Hogy
válaszoljak valakinek, aki kérdez tőlem a kenetről? Látsz valamit az
életemben, ahol változnom kell, mérsékelnem kell valamit?”(Ez utóbbi
nagyon nehéz kérdés volt, hozzá kell tennem.) Egy dolog, amit nagyon is
igaznak találtam, hogy nem ugorhatok át bizonyos lépéseket a Szellemmel
kapcsolatban.
Tanács:
Néhány lecke alapvető, például, hogy olyannak kell lenni, mint egy
szolgának, és ha megpróbálod átugorni őket, YOU WILL JUST HAVE THEM
ARISE IN YOUR LIFE IN ANOTHER WAY.
Néhány ember azt mondja, hogy azok, akik elmulasztják azt, amit Isten
akar nekik megtanítani, akkor újból és újból a hegy körül fognak
forogni.
Néhány ember nagyon sokszor találja magát a hegy körül forogni a büszkeségük miatt, mert nem akarnak szolgákká válni.
Isten
ugyanolyan kitartó, és állhatatos, mint amennyire makacsok, önfejűek
vagyunk! Csodálatos valakinek, a mentorának lenni. Gyakran nézek a saját
magam gyengeségeire, és azt gondolom, hogyan tudok én valakit
mentorálni?
Majdnem
mindenki tud mentorolni, van valamije, amit át tud adni mindazoknak,
akik fiatalabbak a Szellemben. Természetesen a mentorok életének
alapvetően rendben kell lennie, és szent életet kell élnie, viszont ha
arra várunk, hogy teljesen tökéletesek legyünk, akkor soha nem fogunk
mentorálni. Soha nem fog fájni, ha megkérdezed az Úrtól: „Uram, akarod,
hogy mentoráljak?
Ha a válasz úgy tűnik, hogy igen, akkor a következő lépés, hogy keress egy személyt, akivel Isten akarja, hogy dolgozz.
VII. A SAJÁT TAPASZTALATOK
A
magam részéről a legtöbb személy, akit mentoráltam, nem azok voltak,
akikért kiáltottam, hanem spontán jöttek hozzám. Mentoráltam számos
embert, mert az Úr beszélt hozzám az ismeret beszédén keresztül, hogy
tanítsam őket és mindent tegyek meg, hogy segítsem őket az Isten
királyságának a fejlődése érdekében.
a) tanulás nélkül nem megy…
Az
egyik személy, akinek a mentorolása nagy megtiszteltetés számomra a
Generals of Intercessors (Közbenjárók tábornokai) az imádság vezetője,
Chuck Pierce. Néhány évvek ezelőtt beszéltem Chuck gyülekezetében a
Believers’ Fellowship-ben (Hivők közössége) Dentonban, Texasban. Az
összejövetel után elmentünk Mike-kal és a vénekkel ebédelni. Az
asztalnál hirtelen odafordultam Chuckhoz és azt mondtam: „Be foglak
mutatni bizonyos személyeknek, mert szükséges, hogy találkozz velük.”
Ráadásul a szívemben az Úr csendesen beszélt hozzám: „Erőteljes prófétai ajándéka van. Azt akarom, hogy dolgozz vele, és segitsd Őt, hogy kifejlessze az ajándékot.”
Ahogy
hallgattam Chuck-ot, el tudtam mondani, hogy nagy látásai voltak, de
túl sok typológiával, (a pszichológiá-ban az egyes lelki típusok
rendszertanával foglalkozó tudományág) szimbólummal, ami nehéz az
átlagos kereszténynek, hogy megértsék a tanításait. Onnantól kezdve
Chuck beleolvadt a szervezetünkbe, és erőteljesen segített minket az
adminisztráció területén. Dolgoztam, segítettem Őt, hogy érthetőbb módon
oszthassa meg a prófétai üzeneteket, amiket Isten szól. Ma már Ő a
favoritbeszélő a konferenciákon, mert az üzenete tiszta és éles.
Amikor
Isten ad egy személyt, hogy mentoráld őt, akkor ad egy különleges
kegyelmet a cél, a feladat érdekében. Ez nélkülözhetetlen, mert kegyelem
nélkül időnként meg leszel kísértve, hogy ne csináld tovább, vagy hogy
feladd.
b) odaszánás nélkül nem megy…
Időnként,
mint ahogy a természetes gyermekek teszik a tanítványok (vagy szellemi
gyermekek, ahogy néhányan hívják őket) otrombán, nagy hangon
visszautasítják a tanácsodat és orra buknak.
Emlékszem,
hogy együtt dolgoztam egy fiatal prófétikus lánnyal, aki veszélyesen
flörtölt a világgal. Egy este nagyon felbőszültem, és ezt mondtam neki:
„Oké, többé nem imádkozom érted!” Valószínűleg ez volt a legjobb dolog,
amit mondhattam volna, mert rendkívül türelmes voltam vele (Oh, ez Isten
kegyelme volt!), talán túlzásba is vittem. Később mondta nekem, hogy
megijesztettem őt olyannyira, hogy azonnal megtért, és rendbe tette az
életét Istennel.
Egy
nagyon fontos módja a mentorolásnak, hogy megítéld az üzenetet,
szavakat, amit a tanítvány használ a kommunikálásra, amit az Úrtól kap.
Néha
leülök azzal a személlyel, akit mentorálok, és megbeszéljük a prófétai
stílusát, amit használ és ennek haté-konyságát. Néhány ember túl sok
typológiát használ, ami nagyban csökkenti a hatékonyságukat, ahogy Chuck
Pierce tette korábban, amikor megismertem Őt. Fontos, hogy
elmondd a személynek, akit az Úr adott neked, hogy mentoráld őt, hogy te
a mentora vagy? - Nem szükségszerűen.
-
Alkalmanként megosztom ezt az információt valakivel. Amikor az emberek
azt mondják nekem, hogy ők egy „Eli-zeusok” akarnak lenni (vagy
pártfogoltak) rendszerint imádkozom velük, és egyetértek ezzel, ha
valóban az Úrtól van, Ő el fogja ezt végezni a megfelelő időben és az Ő
módján.
-
Másrészről, ha egy komoly, folyamatban lévő mentori helyzetben vagy,
akkor jó ötlet, hogy együtt megbeszéljétek ezt. Azt találtam, hogy az
elkötelezettségek a kapcsolatokból jönnek, és a szövetségi megegyezésnek
nagy ereje van!
Kommentáld!