Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az elveszett frigyláda nyomában
A judaizmus klasszikus forrásai egybehangzóan
és határozottan állítják, hogy a
frigyláda a hegy belsejében van eltemetve. Az
elmúlt kétezer évben a hegyet hosszasan
birtokolták különböző csoportok
(bizánciak,
muszlimok, keresztesek, ottománok és britek), ám
arról nincs határozott információ, hogy
valamelyikük is alaposan, vagy pláne sikerrel kutatott
volna a frigyláda után, holott egy ilyen esemény
aligha maradhatott volna titokban és nyom nélkül.
Elterjedtek legendák is, többek között, hogy az
isteni jelenlétet (sechiná) hordozó, arannyal
borított tárgy Etiópiában van elrejtve,
mivel Salamon Sába királynőjének
ajándékozta volna, ez azonban mind a Biblia, mind a
többi forrás alapján is képtelenség.
De mennyi igazság lehet az ezzel kapcsolatos zsidó
hagyományban?
A Biblia a frigyládát Jósiás király
időszakában említi utoljára. A
rendkívül istenfélő király Mózes
törvényét olvasva rádöbbent, hogy
népe b?nei miatt Isten közeli büntetése
várható. Ebben megerősíti őt Jeremiás
és Sofóniás is, valamint Hulda
prófétanő: közvetlenül Jósiás
után, a következő nemzedékben a zsidó
nép a babilóni fogságba hurcoltatik, a templomot
is lerombolják, és minden kincset Babilónba
szállítanak. A király ekkor a következő
parancsot adja a papoknak: "Helyezzétek a szent
ládát a házba, amelyet Salamon, a Dávid fia
készített
" (Krónikák 2. könyve 35:3)
Az ügyben legilletékesebbnek tekinthető zsidó
papság apáról fiúra szálló
szóbeli emlékezete szerint ez a szöveg nem
úgy értendő, hogy a frigyládát a templomba
kellett helyezniük – hiszen addig éppen ott
állt –, hanem a "ház" kifejezés itt egy
rejtekhelyre, egy teremre, "helyiség"-re vonatkozik (a
héber szöveg megengedi ezt az értelmezést).
Salamon ugyanis tudta, hogy egykor a templom leromboltatik majd, hiszen
ezt Isten közölte vele, amint erről a Biblia is
beszámol, ezért előre elkészített egy
rejtekhelyet a hegy mélyén. Jósiás
utasítása pedig arra vonatkozott, hogy a
frigyládát vigyék le erre a rejtekhelyre.
1. Itt lehetett a Szentek Szentje. A frigyláda rejtekhelye a rabbinikus hagyomány
szerint ez alatt a pont alatt van, mélyen a hegy belsejében
2. A Fa Termének körülbelüli helye a Jézus
korabeli templomban. A papok emlékezete szerint itt
nyílt a bejárata annak az eltömött,
"mély és kanyargós" folyosónak, amely a
frigyláda
rejtekhelyére vezet
Kép: Szabados Attila
Az is tény, hogy a templomi kincsek
elhurcolásáról részletes listát
adó Szentírás a frigyládát nem
említi a fogságba kerülő tárgyak
között. Hasonlóképp nem szerepel a
fogságból hetven évvel később több
hullámban hazahozott kincsek felsorolása között
sem.
A mózesi törvény alapján a frigyláda
nélkülözhetetlen volt az Izrael népének
évről évre b?nbocsánatot eredményező
engesztelőnapi (jóm kippuri) áldozat
bemutatásához, hiszen a főpapnak ilyenkor a láda
fedele felé kellett hintenie az áldozati kos
vérével. Így a fogságból
hazatérő zsidók szellemi vezetői (Zorobábel,
Jósua, Zakariás, Aggeus, Ezsdrás stb.), amikor a
templomot újjáépítették, s az
áldozatokat újra megkezdték, úgy
tették mindezt, hogy a frigyládát nem
helyezték el az istentisztelet
középpontjában: a Szentek Szentje üres volt. A
Biblia e szerzői mégis érvényesnek
tekintették az engesztelést, ahogyan ez
írásaikból kiderül. Hozzájuk
hasonlóan Jézus sem tagadta, sőt megerősítette a
templom isteni legitimitását, amikor mint szent helyről,
ki?zte onnan az árusokat, és tanítványai
láthatták, hogy "az Isten házához
való féltő szeretet emészti őt".
A dilemma feloldása az lehet, hogy a mózesi szöveg
pontos értelme szerint az engesztelés az által
érvényes, ha a főpap a frigyláda fedele
felett/felé hinti a vért. Ez pedig akkor is
érvényes, ha a láda a Szentek Szentje alatt a
föld mélyében van. Így a második
templomban a főpap a földre, a mélyben rejlő láda
fedele felé spriccelte a vért.
De miért nem keresték elő a ládát a
fogságból hazatérő nép vezetői, ezek a
szellemi óriások? Erre Jeremiás
próféta előre egyértelm?
útbaigazítást adott, amikor azt mondta, hogy a
hazatérés után a frigyládát
"szívére se veszi senki, rá se gondolnak, meg sem
látogatják, nem készítik el újra"
(Jeremiás 3:16). Bibliai tiltás volt tehát –
és ma is az –, hogy nem szabad felkutatni vagy foglalkozni
vele. A másik ok pedig az volt, hogy ugyanettől az időtől fogva
prófécia született arról is: az új
templom is leromboltatik majd, s a nép újra
fogságba kerül. Így nem volt érdemes
újra előhozni a ládát, hogy azután megint
el kelljen majd rejteni.
A papi hagyomány szerint a ládát nemcsak
elfalazták odalent, hanem szó szerint eltemették:
a kis teremhez vezető "mély és kanyargós
ösvényeket" eltömték. A Jézus korabeli
templom idejében élő papság még tudta, hogy
az eltömött folyosó a felszínen hol
kezdődött: annak a teremnek egyik kőlapja alatt, amelyben az
oltáron elégetendő fát tárolták. Ha
a Szentek Szentjének alapja valóban az a szikla volt,
amely fölé a mai Szikladóm épült,
miként állítják, akkor ez a hely ma is
viszonylag pontosan meghatározható.
Azonban a klasszikus judaizmus máig tartja magát
Jeremiás útmutatásához: a
frigyládával nem szabad foglalkozni, nem szabad keresni,
"meglátogatni" – bibliai okból sem. Ez
szerencsés módon egybeesik a világi Izrael
állam álláspontjával, amely józan
politikai megfontolások alapján gondolkodik
ugyanígy, hiszen a frigyládáról még
beszélni is háborús, sőt
világháborús ok lehet, nem beszélve az
utána való kutatásról. Bár egy rabbi
állítja, hogy a turisták számára is
látogatható ún. Hasmoneus-alagút
kibővítése során befúrtak a hegy alá
is, és ő látta a ládát, akár igaz
ez, akár nem, a világi és vallásos
zsidók nagy többsége egyaránt igyekszik meg
nem történt dologként kezelni, s mihamarabb
elfelejteni. Ha látta is, nem kellett volna látnia. A
lyukat gyorsan visszafalazták.
Egyelőre nincs miért annyira aggódniuk tehát a
palesztin hatóságoknak. Izrael nagy többsége
saját magának is tiltja a láda
keresését.
A hagyomány szerint
"A nyugati részben, a Szentek Szentjében volt egy kő, amelyre a ládát helyezték. Vele szemben volt egy kis edény, a manna kis edénykéje, és Áron botja. Mikor Salamon felépítette a Templomot, mivel tudta, hogy végül le lesz rombolva, létrehozott ez alatt egy helyet, ahova el lehet rejteni a ládát, a mély és kanyargós rejtekhelyeken. Jósiás király megparancsolta, hogy rejtsék el azon a helyen, amelyet Salamon épített, ahogy meg van mondva: »És azt mondta a lévitáknak, akik mindent tudtak Izraelről és az Úr szent dolgairól: Tegyétek a szent ládát a házba, amelyet Salamon, Dávid fia, Izrael királya készített. Többé ne hordjátok a vállaitokon, hanem szolgáljátok az Urat, a ti Isteneteket.« Vele együtt eltemették Áron botját is, a mannás kis edénykét és a kenetolajat is. Ezek közül egyik sem tért vissza a Második Templomba."
Ünnepi t?zijáték Jeruzsálem felett. A fény forrása Fotó: Reuters
A Biblia szerint a frigyláda a menny és a föld
találkozási pontja volt, amelyen keresztül maga
Isten szólt Izrael népéhez.
Elkészítésére az egyiptomi
kivonulást követően Mózes kapott
megbízást a Sínai-hegyen, ahol t?z,
mennydörgés és füstfelhő közepette
átvette a Tízparancsolatot tartalmazó
kőtáblákat Istentől. A frigyládával
együtt ez a különleges erő is tovább
kísérte a pusztában vándorló
népet, amint arról Mózes kortársai
hamarosan drámai módon meggyőződhettek.
Intelligens erő
A frigyláda nem a méretével hatott: az
akácfából készült és
kívül-belül arannyal borított láda 115
centiméter hosszú és 70-70 centiméter
mély, illetve széles volt. Két hosszú
rúd – amelyek szintén arannyal borított
fából készültek – tartozott
hozzá. Ezek segítségével
szállították, mivel a főpap
kivételével senki nem érhetett a
ládához. Az Isten és ember közötti
kapcsolat tárgyi bizonyítékait kellett elhelyezni
benne: a Tízparancsolat kőtábláit, majd
Mózes testvérének, Áronnak a
pusztában egy éjszaka alatt kivirágzott
botját, valamint egy különleges élelmiszerből,
a mannából megőrzött mintát tartalmazó
aranykorsót. Ezekre a különleges
találkozásokra utal e tárgy másik
elnevezése, a Szövetség Ládája.
A frigyláda fedele tiszta aranyból készült.
Két mennyei lényt, kinyújtott
szárnyú kerubot mintázó alak foglalt rajta
helyet, amelyek mintegy beárnyékolták a
ládát. Miután elkészült, a
frigyláda elé egyedül Mózes állhatott,
akihez Isten a Biblia szerint a két kerub szárnya
között felragyogó fényből szólt. Ez a
leírás a közelmúltban megihletett
néhány ufókutatót is, akik arra gondolnak,
hogy a fedélen keresztül egy földön
kívüli civilizáció képviselője
gondolatátvitellel kommunikált az általuk
kiválasztott és átkódolt X-emberrel –
mármint Mózessel.
Az erő és energia rendkívüli
koncentrációjára, ami a frigyláda
körül megmutatkozott, más, praktikusabb
magyarázatok is születtek. A Disco-very Channel Elveszett
frigyláda cím? filmje felveti annak
lehetőségét, hogy a tárgyban a fa
szigeteléssel elválasztott külső-belső aranybevonat
révén – egyfajta ősi akkumulátor
mintájára – hatalmas statikus
energiamennyiség halmozódhatott fel, amely bizonyos
esetekben a két pólus, azaz a kérubok
szárnyai között kisült, és ez
magyarázza a t?z- és fényjelenségeket,
illetve egyes emberek megmagyarázhatatlan halálát,
akik megérintették a ládát.
A frigyláda néha valóban rémisztő volt.
Steven Spielberg filmjében emlékezetes jelenet, amikor a
nácik által elrabolt frigyláda
kinyitását követően a felszabaduló energia a
neutronbomba hatására emlékeztető módon
olvasztotta szét a körülötte
állókat. Ugyanakkor ez az erő intelligens módon
viselkedett, hiszen voltak – a filmben természetesen a
főhős, Indiana Jones és partnere –, akiket elkerült.
Ám a frigyládának a Bibliában feljegyzett
első "közszereplése" során valami hasonló
történhetett. A Kóré
vezetésével Mózes ellen fellázadó
"puccsisták" egy részét – a többit
akkorra már elnyelte a föld – a
frigyládából kitörő t?zfolyam ölte meg:
"És t?z jöve ki az Úrtól és
megemészté ama kétszáz és ötven
férfiút, akik a füstölőszerekkel
áldoznak vala."
Megáll a folyó
A pusztai vándorlás vége felé a
zsidók új oldaláról ismerhették meg
a frigyládát. Mózes által kijelölt
vezetőjük, Józsué azt a parancsot adta a
ládát hordozó papoknak, hogy álljanak a
Jordán vizébe. Ekkor különös dolog
történt: az áradás miatt éppen
felduzzadt folyó vize egyszerre megállt a papoktól
bal kéz felé "egy rakásban", míg a jobb
oldalukon lévő víz akadálytalanul
továbbfolyt.
Talán a vízlépcsőket tervező
mérnökök ki tudnák számítani,
hogy milyen gigantikus erőnek kellett visszatartania a széles
folyó vizét – amely nem lépett ki a
medréből, és nem zúdult a medren kívül
–, mindaddig, míg a több százezres tömeg
száraz lábbal átvonult a Jordánon. A
frigyládából itt kiáradó energia
nagyságrendje csak a Vörös-tenger vizét
felszíntől a tengerfenékig kettéosztó,
természetfeletti szél erejéhez mérhető.
Talán nem véletlen, hogy Spielberg ez utóbbi
jelenetet is plasztikusan bemutatta egy másik
alkotásában, ahol a hatalmas vízfalak
mögött a tarka halrajok mintegy akvárium fala
mögött úszkálnak.
A frigyláda hamarosan ismét nagy szerephez jutott, amikor
Izrael népe némán hordozta hét napon
keresztül az első meghódítandó város,
Jerikó körül. Az élénk
fantáziával megáldott angol
újságíró és kincsvadász,
Graham Hancock a frigyládáról írt Jel
és pecsét cím? könyvében ezt a
jelenetet úgy értelmezi, hogy az egy heti vonulás
– összesen tizenhárom teljes kör –
révén a különleges szerkezet olyan energiamezőt
hozott létre a város falai körül, amely egy
pillanat alatt felszabadulva hihetetlen rombolást tudott
végezni. A csendre – úgymond – éppen
azért volt szükség, hogy az
energiafelhalmozódás zavartalan legyen egészen
addig, míg a több száz kürt
megfúvása és a százezernyi torokból
feltörő kiáltás együttes hatása
felszabadította a földrengésszer? erőt, amely
kéz érintése nélkül
ledöntötte a kőfalakat. Arra azonban Hancock sem tud
magyarázatot adni, hogy miért viselkedett ismét
intelligens módon a frigyládából
felszabaduló energiahullám, amely az Izraellel nem sokkal
korábban szövetséget kötött nő,
Ráháb háza alatti falszakaszt
érintetlenül hagyta.
A Dágon-szindróma
A Kánaán meghódítását
követő időszakban a zsidók kezdtek megfeledkezni
korábbi győzelmeik kulcsáról. Bár a
frigyláda előtt kellett a főpapnak a legszentebb
áldozatokat bemutatnia, Éli pap idejében ez a
szolgálat már egybefonódott az áldozati
ajándékokkal kapcsolatos nyílt
korrupcióval. Sőt, Éli kéjsóvár
fiai, Hofni és Fineás, akik szintén papként
szolgáltak a frigyláda mellett, még arra sem
vették a fáradságot, hogy félrevonuljanak
szeretőikkel, hanem a Silóban felállított szent
sátorban szolgáló asszonyok közül
választottak ágyasokat maguknak.
Tévedtek azonban,
amikor úgy gondolták, hogy a konszolidáció
csendes időszaka után, amikor a filiszteus seregek
megtámadták Izraelt, elegendő lesz ismét elővenni
a ládát, és máris garantált a
győzelem. Nem: a Sámuel próféta 1.
könyvében leírt "mohácsi csatában"
minden elveszett: 30 ezer katona, Éli két fia, és
ráadásul a frigyládát is
zsákmányul ejtette az ellenség. Sőt a
csapássorozat folytatódott, amikor a katasztrófa
híre eljutott Silóba. A vén Éli a
hír hallatán holtan fordult le székéről,
míg Fineás várandós
feleségére rátörtek a szülési
fájdalmak. A koraszülött csecsemő neve Ikabód
("Nincs dicsőség") lett, mert az asszony így
kiáltott fel: "Oda van Izrael dicsősége!"
A filiszteusok diadalmámora nem tartott sokáig:
hiába tették be a legnagyobb
hadizsákmánynak gondolt frigyládát fő
istenük, Dágon asdódi templomába, a
tárgyon lévő titokzatos erő egyszer csak ellenük
fordult.
Fliszteus lelet egy korábbi ásatáson előkerült kincsekből - illusztráció
Előbb éjszaka félig, majd egy napra rá
teljesen lerombolta Dágon szobrát, aztán
megmagyarázhatatlan járvány tört ki az
Asdódban lakók között. A
"Dágon-szindróma" súlyos fekélyeket
okozott, annyira, hogy a helybeliek mindenáron szabadulni
akartak a rontást hozó frigyládától.
Továbbszállították a szomszédos
Ekronba, ahol a pusztító szindróma
megismétlődött. Ezután a filiszteusok
elhatározták, hogy a ládát
viszszaküldik oda, ahonnan jött, mielőtt kiirtaná az
egész népet.
A frigyláda ezt követően hosszú évtizedekig
elfeledve porosodott egy Aminádáb nev? kirjat-jearimbeli
férfi házában. Miután Dávid
király bevette Jeruzsálemet, elhatározta, hogy
méltó helyére szállítja a
történelem viharaiban elfeledett szent ládát.
Elhozatta Aminádáb házából, azonban
az úton a szekeret vezető fiatalok egyike,
Uzza attól tartva, hogy a kanyarban leesik, kezével megtámasztotta a ládát. A frigyládából váratlanul ismét pusztító erő szabadult ki, amely megölte Uzzát. Dávid ekkor döbbent rá arra, hogy a hosszú ideig "alvó" tárggyal milyen óvatosan kell bánnia. Amíg a megfelelő szállítási módon gondolkodott, a frigyládát útközben egy Obed Edom nev? férfi házában rakatta le. A férfi hamarosan azt vette észre, hogy minden megváltozott körülötte: váratlanul a környék leggazdagabb emberévé vált. A sikertörténet híre eljutott Dávidhoz, aki úgy döntött, nem vár tovább. Egy látványos karneváli menet élére állva maga vitte fel a frigyládát saját házába, Jeruzsálembe.
Ígéret a nemzeteknek
Jóllehet Dávid szeretett volna méltó helyet
építeni a frigyláda számára, ezt a
tervet végül fia, Salamon valósította meg. A
Mórija hegyén (a mai Templom-hegyen)
felépített Első Templomban a láda a központi
helyre, a Szentek Szentjébe került. A felavatási
ünnepségen a frigyládát elhelyező papokat
eksztatikus élmény érte: a
ládából kitörő, s?r? fény
hatására a földre estek, miközben Salamon az
ujjongó nép előtt egy profetikus imában nemcsak
megerősítette Izraelnek Istennel kötött
szövetségét, hanem azt – etnikai
hovatartozástól függetlenül –
kiterjesztette mindenkire, aki oda utazik, hogy Jeruzsálemben, a
Templom-hegyen imádja Istent.
Megjegyezzük, hogy a
szövetség áldásai a világon élő
valamennyi ember számára azzal a feltétellel
képesek érvényesülni a
Szentírás szerint, ha tiszteletben tartja a
zsidóknak a hegyhez és a rajta álló
Templomhoz f?ződő szuverenitását. Talán nem
véletlen, hogy mióta a történelemben
először a babilóniak el?zték a jogos tulajdonosokat
a hegyről, majd a világbirodalmak felváltva
próbálták meghódítani azt,
Jeruzsálemben a béke helyett egyik háború
követte a másikat. A helyzet 2500 év után,
1967-ben megváltozott, amikor Izrael visszanyerte a
fennhatóságot a Templom-hegy felett, de eredetei
céljának megfelelően – az imádság
helyeként – azóta sem közelíthetnek
ahhoz a helyhez, amelyet hajdan a frigyládából
kiáradó dicsőség fedett be. A feszült
helyzeten aligha segít, hogy a Templom-hegyet felügyelő
muszlim vallási hatóság éppen a
héten hozott kötelező érvény?
határozatot – fatvát – arról, hogy
tilos a hegyen nem-muszlimok számára az
imádkozás. Salamon imájából indulnak
ki viszont azok az Izraelben m?ködő zsidó vallási
irányzatok, amelyek úgy vélik, hogy a világ
békéjének a kulcsa a Templom-hegy feletti eredeti
status quo helyreállítása. A mai helyzetbe
beavatkozni azonban – vallják – nem szabad, mivel az
éppen ellenkező következményekkel,
háborúval járna.
A salamoni fénykor nem tartott sokáig. A bölcs
király idejében a világ minden
részéről jöttek megcsodálni a Templomot, a
Szentek Szentjét azonban a benne rejlő
frigyládával – amely a feltételezések
szerint éppen a mai Sziklamecsetben lévő kövön
nyugodott – csak egy személy, a főpap láthatta, ő
is csak évente egyszer. Sőt, ha a főpap valamilyen b?n miatt nem
volt megszentelve, meg is halhatott a szenthelyen. Mivel a
zsidók ekkor már nem mertek kísérletezni a
ládával, a hagyomány szerint a biztonság
kedvéért egy kötelet kötöttek az
áldozatot bemutató főpap ruhájára, hogy
amennyiben véletlenül holtan rogyna össze,
tetemét kihúzhassák a frigyláda elől.
Hol van a frigyláda?
A Biblia egyik nagy rejtélye, hogy mi lett a frigyláda
sorsa. Nem tudni, hogy merre van – ha megvan
egyáltalán. Az Ószövetségben az
utolsó történelmi említés 2600
évvel ezelőttre, Jósiás király
idejére vonatkozik, aki arra intette a lévita papokat,
hogy "helyheztessétek a szent ládát a
házba, amelyet készített volt Salamon a
Dávid fia, az Izrael királya, nem kell most a
vállatokon hordoznotok" (2 Krónika 35,3).
Ezt követően a frigyláda elt?nik a színről; amikor
mintegy hetven évvel később Nabukodonozor babilóni
király elfoglalja Jeruzsálemet, és kifosztja a
Templomot, már nem szerepel a részletes
hadizsákmányjegyzékben. A zsidó
hagyomány általában úgy tartja, hogy a
próféták által előre jelzett
pusztulás elől a papok a frigyládát a Templom-hegy
mélyében fekvő titkos járatok és
kamrák egyikébe rejtették, és ott van a mai
napig. Bár történtek
próbálkozások az elmúlt évtizedekben
e járatok feltérképezésére, azok nem
szolgáltattak egyértelm? bizonyítékot.
1981-ben Slomo Goren főrabbi a Siratófal föld alatti
részén kutatva felfedezte a hajdani salamoni templom
egyik bejáratát, amely a feltételezések
szerint egyenesen a szentély bejáratához vezetett.
Mivel a befalazott kapu mögül a kutatók
vízszivárgást észleltek, ezért
megpróbáltak tovább ásni. Egy befalazott
kamráig jutottak el, amikor az ásatások
híre eljutott a hegy felügyele-tét
ellátó muszlim hatóság fülébe,
akik felháborodottan tiltakoztak a mecsetek
"aláásása" miatt. Bár utólag a
feltárt járatot befalazták, Goren rabbi
később azt állította, hogy meggyőződtek
arról: a titkos kamra a Templom eredeti kincseit,
köztük a frigyládát rejti.
Mások úgy gondolják, hogy a láda valahol
Jeruzsálemen kívül található. Egy
apokrif irat, a Makkabeusok második könyve azt írja,
hogy Jeremiás próféta Jósiás
király halála után úgy rendelkezett, hogy a
papok vigyék a frigyládát a
Nébó-hegyre, "ahonnan Mózes meglátta Isten
dicsőségét", és rejtsék el ott egy
lepecsételt üregbe. Többen kutattak is a
jordániai helyszínen, de nem sikerült a
frigyládára utaló nyomot találniuk.
1981-ben egy amerikai kincsvadász, Tom Crotser
szenzációként bejelentette, hogy egy
ládát ábrázoló sziklarajzot
talált, azonban erről hamarosan kiderült, hogy
néhány hónappal korábban
készült hamisítvány. Egy másik
amerikai, Vendyl Jones a Jordán másik partján, a
Holt-tenger közelében, Jerikónál kereste a
ládát. Jones azzal keltett nemzetközi
felt?nést, hogy azt állította: ő adta az
ötletet Spielberg számára hőse, Indy
megformálásához. A frigyládát
azonban – a filmbeli régészprofesszorral szemben,
aki Egyiptomban, a Lelkek kamrájának mélyén
bukkan a híres tárgy nyomára – nem
sikerült megtalálnia.
A szintén apokrif Ezsdrás második könyve
ezzel szemben arról ír, hogy a frigyláda
elpusztult, amikor a babiloniak elfoglalták Jeruzsálemet,
míg a már idézett Graham Hancock könyve azt
az elméletet vallja, hogy a láda Etiópiában
van, egy Akszum nev? városban. A helyszínen kutatva
megbizonyosodott arról, hogy a városban valóban
őriznek egy ládaszer? tárgyat, amelyről úgy
tartják, hogy Salamonnak Séba hercegnőtől
származó fia, az etióp Menelik király vitte
magával Jeruzsálemből. Hancock szerint az etióp
nyomot már a frigyláda után szorgosan
kutató templomos lovagok is vizsgálták. Arra
azonban, hogy az Akszumban szigorúan őrzött tárgy
valóban az eredeti frigyláda lenne, a brit
újságíró nem tudott egyértelm?
bizonyítékot szerezni.
A kérdés továbbra is nyitott, miközben
növekszik a frigyláda iránti
érdeklődés zsidók és keresztények,
ezoterikus érdeklődés? vagy egyszer?en
kalandvágyó kutatók és
történészek között egyaránt.
Jeremiás a messiási aranykorra utalva azt írta: az
"Úr szövetségének ládája
nem
jut senkinek eszébe, nem is emlékeznek meg róla
és nem is veszik számba, és el sem
készítik többé." Ez még nem az a kor.
Cruse.
Az utolsó bejegyzés viszont amit a frigyládáról a Bibliában találhatunk ez:
János jelenések 11, 19.
"És megnyitaték az Isten temploma a mennyben, és megláttaték az ő szövetségének ládája az ő templomában; és lőnek villámlások és szózatok és mennydörgések, és földindulás, és nagy jégeső."
Tehát látszik a szövegből és a hozzá tartozó szöveg környezetből, hogy az Isten akaratának ellenálló földön maradt embereken olyan csapások lesznek, amiknek központja és forrása a frigyládán levő szentség.
Ez már abból az állapotból fog fakadni amire korábban az a mondat utal, hogy az istentelenségük felhat az egekig.
Ha megvan a láda, mert állítólag egy
rabbi megtalálta de a helyén hagyta a templom hegy
gyomrában, akkor sincs most miért előhozni.
Nincs templom, hogy betöltse a jövőre vonatkozó prófétai küldetését.
Nem
lehet a zsidóknak a számukra örök időkre
kötelezővé tett véres áldozatokat
végezni.
Maga a templom is és a frigyláda is
betöltötte a történelemben számukra
megszabott feladatot abban a pillanatban amikor Krisztus magára
vette a bűneinket.
Számunkra ezért nem létszükséglet a láda megléte.
A
jövőbeni feladatáról pedig írtam egy
megjegyzést, hogy János a mennyben látta a
szövetség ládáját, tehát
valószínű, hogy a következő templomban nem lesz
láda, és nem is fog odakerülni, mert ugyan az
Antikrisztus a maga trónját fogja oda helyezni, de
Jézus és a szentek visszajövetele véget vet
az ő uralmának és maga Jézus fog a szentek
szentjében trónolni.
A világ legszentebb vallási tárgyát pedig
nem volna még most sem illő múzeumban turista
látványosságként mutogatni.
Dávid
idején a zsidók nagyon megijedtek amikor Uzza jó
szándékú de nem isteni rendtartás szerint
érintette meg az Isten dicsőségét hordozó
ládát. Azt ugyanis csak papok érinthették
meg és nem ökrösszekérre kellett volna rakni
hanem arra rendelt papoknak kelett volna vinni és
kürtölni elötte.
Az emberek maguk választotta istentisztelete rendszerint
félre sikerül mint ahogy az ökröknek is az
úton félre sikerült vinni a ládát
és borul az emberi istentisztelet és meg nem
állhat Isten előtt. Még halálos áldozatai
is lehetnek.
A pogányok kezében csapás csapást követett a láda birtoklása.
Annyira, hogy ha nem adták volna vissza Izraelnek akkor az ország is elveszett volna.
Ha
most előhoznák és mutogatnák akkor szerintem mind
Izraelen csapások lennének, mind pedig azokon akik
eljönnének azt megnézni.
Korábban a véres áldozatok idején a főpapon
kívül senki nem mehetett be a szentek szentjébe a
ládához.
De
még neki is kockázatos volt az áldozati
vérrel bemenni, mert ha nem tisztította meg magát
isten rendeléseinek megfelelően, és bűnnel ment be Isten
jelenlétébe akkor azonnal meghalt.
Pont úgy ahogy a felhevült üvegre nem szabad hideg
vizet fröccsentein, mert az üveg azonnal darabokra szakad.
Uzzát
is ez ölte meg, és ha volt olyan főpap aki nem élte
túl isten jelenlétével való közvetlen
találkozást annak is ez volt az oka. A szentségben
nem marad meg a bűn. Halált okoz.
Ádám szent volt, de a bűn
elkövetésével azonnal uralmat vett a halál
rajta is. Nem úgy, hogy azonnal megölte, mert
Ádám elrejtőzött Isten elöl ezért nem
közvetlenül volt vele kapcsolatban.
Ha
egy bűnnel bátran bebumszlizott volna Isten
Jelenlétébe akkor ott azonnal szétrobbant volna az
üveg.
Isten az elrejtőzött emberrel beszélt. De utána, hogy meg ne haljon kiűzte őket a paradicsomból.
A
halál uralma alá kerül ember pedig elkezdett
öregedni. A halál a sejtek szintjén indult el.
Bár
Ádám és leszármazottai kilencszáz
évig élhettek Nóé után már
csak pár száz évig, napjainkban pedig csak
pár évtizedig ezért levonhatjuk azt a
következtetést, hogy a bűn elkövetése egyre
nagyobb teret enged a halálnak.
Jézus nem az Ádámnak eredetileg adott
örök életet jött helyre állítani
bűneink büntetésének elhordozásával,
hanem egy újj életet akar adni, ami nem a testünknek
szól elsősorban, bár arra is
kétségtelenül jó hatással van.
Majd még kapunk másik testet, de egyenlőre a
megváltás eddigi mértéke szerinti
állapotba helyez minket isten.
Később
a megváltás munkája fog folytatódni a
halál korlátozásával és
később az eltörlésével a János
jelenések szerint, és a messiási feladatot fognak
folytatódni, de még nem ez az idő van.
Ebben a munkában viszont a mostani időkben a messiási
feladatok egy részét az ige hirdetését
és az ember teremtésének céljait ami
Ádámra vonatkozott az egyházon belül mi akik
megtértünk Jézus Krisztushoz, végezzük.
Mivel
pedig a kárpit kettéhasadt a szentek szentjében
és a templom leromboltatott, de már korábban
Pünkösdkor az egyház megkapta Isten
jelenlétének bizonyos mértékét,
ezére a láda egyik feladatát mi magunk
végezzük.
Rajtunk van Isten dicsősége.
Minnél
jobban oda szánjuk magunkat Isten munkájára,
minél jobban megszenteljük magunkat annál nagyobb
mértéket önt ránk Isten azokból az
erőkből amik a ládát jellemezték, és
annál több és nagyobb csodák és jelek
működnek rajtunk.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!