Az
1939-es avatóünnepség résztvevői
elénekeltek egy himnuszt, melynek címe: Hiszünk az
újban (Wir glauben das Neue). A dal egy új hit
megteremtéséről szólt, de szövege sem
Istenre, sem a kereszténységre, sem Jézusra nem
utalt. Ezután
az intézet igazgatója, egyben a rendezvény
főszónoka, Siegfried Leffler (1900-1983) protestáns
lelkész emelkedett szólásra, aki kifejezte
abbéli meggyőződését, hogy
tevékenységük eredményeképpen a
Harmadik Birodalom népe „egy hamisítatlan
evangéliumot" fog hamarosan a kezébe venni, s hogy a
kereszténység és a Biblia
megtisztítása a zsidó befolyástól
végső soron a reformáció
beteljesedését fogja eredményezni. Az ünnepi
rendezvény egy Schubert-szonátával ért
véget.
Darwin és a kaukázusi faj
A
röviden csak „Dejudaizáló Intézetnek"
(Entjudungsinstitut) nevezett szervezet munkája nem volt
előzmények nélküli. A felvilágosodás a
18. század végére megfosztotta a Bibliát
hagyományos világmagyarázati szerepétől, a
keletkezett ideológiai vákuumba pedig fokozatosan
benyomult a materialista-racionalista alapon álló
tudomány, amely a 19. század végére
kizárólagos szerephez jutott a világ
jelenségeinek értelmezésében.
A
tudomány egyik központi kérdése volt az
emberi faj eredete. A 18-19. század során felfedezett
természeti népek azt a képzetet keltették
az európaiakban, hogy az emberiség számos
rasszból áll, aminek alapján
megkérdőjelezték a bibliai monogenezist, vagyis hogy
minden ember egyetlen őstől származik. Akkoriban
általános vélemény volt, hogy az egyes
rasszok nem egyenrangúak, és hogy a „fehér
faj" magasabbrendű a többinél. Ennek a nézetnek
Charles Darwin (1809-1882) kutatásai is alapot adtak. A fajok
eredetében (1859) példaként említi, hogy a
néger és az ausztrál ember köztes helyzetben
van a gorilla és a kaukázusi („fehér") rassz
között, majd kifejezi reményét, hogy
„valamikor a jövőben, évszázadokban
mérve nem túl távol, az ember civilizált
fajai már szinte biztosan kipusztítják a vad
fajokat, és a világon mindenütt helyükbe
lépnek".
Darwin
legismertebb német propagátora, a világszerte
tekintélynek örvendő Ernst Haeckel (1834-1919) csaknem
ötven éven át volt a jénai egyetem
professzora. A teremtés története címen
1914-ben megjelent könyvében írta: „A
kaukázusi [fehér] ember az emlékezet előtti időtől
fogva valamennyi emberi faj vezetőjévé tétetett,
mint a legfejlettebb és legtökéletesebb rassz."
A
darwini evolúció egyik alaptételét: az
egymással vetélkedő egyedek közti természetes
szelekciót a társadalomban zajló folyamatokra is
alkalmazni kezdték a 19. század második
felében. Természetes, hogy a tudomány forradalmi
átalakulásának idején a teológusok
is megpróbáltak felzárkózni az új
eszmékhez. Aligha csodálkozhatunk azon, hogy a korszakban
olyan művek arattak sikert és váltak a további
tudományos kutatás alapjaivá, mint Ernest Renan
(1823-1892) Jézus élete című munkája
(1863), amelyben a francia katolikus nyelvész és
teológus nemcsak azt állította, hogy Jézus
kizárólag ember volt, hanem azt is, hogy
galileaiként megtagadta zsidóságát,
és „túllépett saját faji
korlátain". Az egyébként sémi nyelvekkel
foglalkozó Renan 1855-ben ezt nyilatkozta: „Én
vagyok az első, aki felismertem, hogy a sémi faj
szembeállítva az indoeurópai [árja] fajjal
valójában az emberi természet alsóbbrendű
összetevőjét jelenti."
Az
1939-es avatóünnepség résztvevői
elénekeltek egy himnuszt, melynek címe: Hiszünk az
újban (Wir glauben das Neue). A dal egy új hit
megteremtéséről szólt, de szövege sem
Istenre, sem a kereszténységre, sem Jézusra nem
utalt. Ezután
az intézet igazgatója, egyben a rendezvény
főszónoka, Siegfried Leffler (1900-1983) protestáns
lelkész emelkedett szólásra, aki kifejezte
abbéli meggyőződését, hogy
tevékenységük eredményeképpen a
Harmadik Birodalom népe „egy hamisítatlan
evangéliumot" fog hamarosan a kezébe venni, s hogy a
kereszténység és a Biblia
megtisztítása a zsidó befolyástól
végső soron a reformáció
beteljesedését fogja eredményezni. Az ünnepi
rendezvény egy Schubert-szonátával ért
véget.
Darwin és a kaukázusi faj
A
röviden csak „Dejudaizáló Intézetnek"
(Entjudungsinstitut) nevezett szervezet munkája nem volt
előzmények nélküli. A felvilágosodás a
18. század végére megfosztotta a Bibliát
hagyományos világmagyarázati szerepétől, a
keletkezett ideológiai vákuumba pedig fokozatosan
benyomult a materialista-racionalista alapon álló
tudomány, amely a 19. század végére
kizárólagos szerephez jutott a világ
jelenségeinek értelmezésében.
A
tudomány egyik központi kérdése volt az
emberi faj eredete. A 18-19. század során felfedezett
természeti népek azt a képzetet keltették
az európaiakban, hogy az emberiség számos
rasszból áll, aminek alapján
megkérdőjelezték a bibliai monogenezist, vagyis hogy
minden ember egyetlen őstől származik. Akkoriban
általános vélemény volt, hogy az egyes
rasszok nem egyenrangúak, és hogy a „fehér
faj" magasabbrendű a többinél. Ennek a nézetnek
Charles Darwin (1809-1882) kutatásai is alapot adtak. A fajok
eredetében (1859) példaként említi, hogy a
néger és az ausztrál ember köztes helyzetben
van a gorilla és a kaukázusi („fehér") rassz
között, majd kifejezi reményét, hogy
„valamikor a jövőben, évszázadokban
mérve nem túl távol, az ember civilizált
fajai már szinte biztosan kipusztítják a vad
fajokat, és a világon mindenütt helyükbe
lépnek".
Darwin
legismertebb német propagátora, a világszerte
tekintélynek örvendő Ernst Haeckel (1834-1919) csaknem
ötven éven át volt a jénai egyetem
professzora. A teremtés története címen
1914-ben megjelent könyvében írta: „A
kaukázusi [fehér] ember az emlékezet előtti időtől
fogva valamennyi emberi faj vezetőjévé tétetett,
mint a legfejlettebb és legtökéletesebb rassz."
A
darwini evolúció egyik alaptételét: az
egymással vetélkedő egyedek közti természetes
szelekciót a társadalomban zajló folyamatokra is
alkalmazni kezdték a 19. század második
felében. Természetes, hogy a tudomány forradalmi
átalakulásának idején a teológusok
is megpróbáltak felzárkózni az új
eszmékhez. Aligha csodálkozhatunk azon, hogy a korszakban
olyan művek arattak sikert és váltak a további
tudományos kutatás alapjaivá, mint Ernest Renan
(1823-1892) Jézus élete című munkája
(1863), amelyben a francia katolikus nyelvész és
teológus nemcsak azt állította, hogy Jézus
kizárólag ember volt, hanem azt is, hogy
galileaiként megtagadta zsidóságát,
és „túllépett saját faji
korlátain". Az egyébként sémi nyelvekkel
foglalkozó Renan 1855-ben ezt nyilatkozta: „Én
vagyok az első, aki felismertem, hogy a sémi faj
szembeállítva az indoeurópai [árja] fajjal
valójában az emberi természet alsóbbrendű
összetevőjét jelenti."
„Egy árja Galileából"
Az
árja rassz kiválasztottságát hirdető eszme
szükségszerű következménye volt az
antiszemitizmus, amely faji alapon a zsidók
alacsonyabbrendűségét hirdette. A
„kaukázusi" vagy „árja" rassz
felsőbbrendűségének tana azonban egy gyakorlati
problémával szembesült: nevezetesen, hogy a
„fajtársak" többsége valamely
keresztény valláshoz tartozik. A rasszista
ideológiának szüksége volt tehát a
kereszténységre, de nem annak eredeti
formájában, hanem az „alacsonyabbrendű"
zsidó elemektől megtisztítva. Ennek legfőbb
akadályát azonban maga a Biblia képezte, amely
nyilvánvalóan és
félreérthetetlenül azt tanítja, hogy az
Újszövetség az ószövetségi
próféciák beteljesedése; hogy Jézus,
a Messiás maga is zsidónak született,
zsidóként zsidók között élt
és tevékenykedett.
A
dilemma megoldásához a tudósok nyújtottak
segítséget. A német egyetemek teológiai
tanszékein egyre jobban hódított az
úgynevezett „magaskritika" (die Höhere Kritik), amely
a Bibliát minden ponton igyekezett történeti
hitelétől megfosztani. Eközben a „dokumentarista
hipotézis" - amelynek atyja Julius Wellhausen (1844-1918) volt -
legalább négyféle forrásra vezette vissza
az Ószövetséget, amelyről azt is kijelentette, hogy
mai formájában csak a babilóniai fogság
után (a Kr. e. 5. században) keletkezett. A puszta
legendává degradált, darabokra szabdalt Ó-
és Újszövetséget ekkor a
„mítoszkutatók" vették kezelésbe.
Közülük egyesek az akkoriban megfejtett ősi
babilóniai történetekkel vetették egybe a
bibliai elbeszéléseket: ennek az irányzatnak a
vezetője Friedrich Delitzsch (1850-1922), a lipcsei egyetem
magántanára volt.
A
19-20. század fordulóján Németország
protestáns egyetemeit meghódította a
pánbabilonizmusnak is nevezett elmélet, amely szerint a
Biblia valamennyi elbeszélése babilóniai
mítoszokra vezethető vissza. Ennek jegyében olyan - ma
már mosolyt fakasztó - művek fogantak meg, mint Peter
Jensennek a Mózes, Jézus és Pál: a
babilóniai istenember, Gilgames három
variációja című könyve (1909), amely azt
állította, hogy a Biblia e három
szereplőjét Uruk királyának, Gilgamesnek
mintájára alkották. A pánbabilonizmus
szellemi forrásvidékét ugyanakkor jól
jelzi, hogy Delitzsch halála előtt egy évvel A nagy
csalás (Die grosse Täuschung, 1920-21) címen
kétkötetes könyvet adott ki a Héber Biblia
történeti tévedéseiről és
„alapvető immoralitásáról". A nyíltan
és erőteljesen antiszemita írás olyan
állításokat is megfogalmazott, mint hogy
Jézus valójában nem is zsidó, hanem
„galileai árja" volt.
Más
mítoszkutatók nem a mezopotámiai
civilizáció felől közelítették meg a
Bibliát. Az indoeurópai nyelvészek és
történészek szerint az „árja őshaza"
valahol az Irán és India közötti területen
volt, éppen ezért többen
megpróbálták Jézust is ehhez a
térséghez kötni. Rudolf Seydel (1835-1892), a
lipcsei egyetem professzora Buddha-legendák
átvételének tartotta az evangéliumokat.
Ebben nagy hatással volt rá Arthur Schopenhauer
(1788-1860), aki ugyancsak szellemi rokonságot tételezett
fel Jézus és Buddha között. Az
„árja születésű, buddhista Jézus"
legendája még Richard Wagnert is erősen foglalkoztatta,
aki 1856-ban A győztes (Die Sieger) címen egy operát is
tervezett a témában. Nietzsche
híres-hírhedt Zarathustrája (Also sprach
Zarathustra, 1882) mögött is az a gondolat rejlett, hogy az -
egyébként tudományosan sohasem definiált -
árja vallás felsőbbrendű a kereszténységhez
képest.
Az
1939-es avatóünnepség résztvevői
elénekeltek egy himnuszt, melynek címe: Hiszünk az
újban (Wir glauben das Neue). A dal egy új hit
megteremtéséről szólt, de szövege sem
Istenre, sem a kereszténységre, sem Jézusra nem
utalt. Ezután
az intézet igazgatója, egyben a rendezvény
főszónoka, Siegfried Leffler (1900-1983) protestáns
lelkész emelkedett szólásra, aki kifejezte
abbéli meggyőződését, hogy
tevékenységük eredményeképpen a
Harmadik Birodalom népe „egy hamisítatlan
evangéliumot" fog hamarosan a kezébe venni, s hogy a
kereszténység és a Biblia
megtisztítása a zsidó befolyástól
végső soron a reformáció
beteljesedését fogja eredményezni. Az ünnepi
rendezvény egy Schubert-szonátával ért
véget.
Darwin és a kaukázusi faj
A
röviden csak „Dejudaizáló Intézetnek"
(Entjudungsinstitut) nevezett szervezet munkája nem volt
előzmények nélküli. A felvilágosodás a
18. század végére megfosztotta a Bibliát
hagyományos világmagyarázati szerepétől, a
keletkezett ideológiai vákuumba pedig fokozatosan
benyomult a materialista-racionalista alapon álló
tudomány, amely a 19. század végére
kizárólagos szerephez jutott a világ
jelenségeinek értelmezésében.
A
tudomány egyik központi kérdése volt az
emberi faj eredete. A 18-19. század során felfedezett
természeti népek azt a képzetet keltették
az európaiakban, hogy az emberiség számos
rasszból áll, aminek alapján
megkérdőjelezték a bibliai monogenezist, vagyis hogy
minden ember egyetlen őstől származik. Akkoriban
általános vélemény volt, hogy az egyes
rasszok nem egyenrangúak, és hogy a „fehér
faj" magasabbrendű a többinél. Ennek a nézetnek
Charles Darwin (1809-1882) kutatásai is alapot adtak. A fajok
eredetében (1859) példaként említi, hogy a
néger és az ausztrál ember köztes helyzetben
van a gorilla és a kaukázusi („fehér") rassz
között, majd kifejezi reményét, hogy
„valamikor a jövőben, évszázadokban
mérve nem túl távol, az ember civilizált
fajai már szinte biztosan kipusztítják a vad
fajokat, és a világon mindenütt helyükbe
lépnek".
Darwin
legismertebb német propagátora, a világszerte
tekintélynek örvendő Ernst Haeckel (1834-1919) csaknem
ötven éven át volt a jénai egyetem
professzora. A teremtés története címen
1914-ben megjelent könyvében írta: „A
kaukázusi [fehér] ember az emlékezet előtti időtől
fogva valamennyi emberi faj vezetőjévé tétetett,
mint a legfejlettebb és legtökéletesebb rassz."
A
darwini evolúció egyik alaptételét: az
egymással vetélkedő egyedek közti természetes
szelekciót a társadalomban zajló folyamatokra is
alkalmazni kezdték a 19. század második
felében. Természetes, hogy a tudomány forradalmi
átalakulásának idején a teológusok
is megpróbáltak felzárkózni az új
eszmékhez. Aligha csodálkozhatunk azon, hogy a korszakban
olyan művek arattak sikert és váltak a további
tudományos kutatás alapjaivá, mint Ernest Renan
(1823-1892) Jézus élete című munkája
(1863), amelyben a francia katolikus nyelvész és
teológus nemcsak azt állította, hogy Jézus
kizárólag ember volt, hanem azt is, hogy
galileaiként megtagadta zsidóságát,
és „túllépett saját faji
korlátain". Az egyébként sémi nyelvekkel
foglalkozó Renan 1855-ben ezt nyilatkozta: „Én
vagyok az első, aki felismertem, hogy a sémi faj
szembeállítva az indoeurópai [árja] fajjal
valójában az emberi természet alsóbbrendű
összetevőjét jelenti."
„Egy árja Galileából"
Az
árja rassz kiválasztottságát hirdető eszme
szükségszerű következménye volt az
antiszemitizmus, amely faji alapon a zsidók
alacsonyabbrendűségét hirdette. A
„kaukázusi" vagy „árja" rassz
felsőbbrendűségének tana azonban egy gyakorlati
problémával szembesült: nevezetesen, hogy a
„fajtársak" többsége valamely
keresztény valláshoz tartozik. A rasszista
ideológiának szüksége volt tehát a
kereszténységre, de nem annak eredeti
formájában, hanem az „alacsonyabbrendű"
zsidó elemektől megtisztítva. Ennek legfőbb
akadályát azonban maga a Biblia képezte, amely
nyilvánvalóan és
félreérthetetlenül azt tanítja, hogy az
Újszövetség az ószövetségi
próféciák beteljesedése; hogy Jézus,
a Messiás maga is zsidónak született,
zsidóként zsidók között élt
és tevékenykedett.
A
dilemma megoldásához a tudósok nyújtottak
segítséget. A német egyetemek teológiai
tanszékein egyre jobban hódított az
úgynevezett „magaskritika" (die Höhere Kritik), amely
a Bibliát minden ponton igyekezett történeti
hitelétől megfosztani. Eközben a „dokumentarista
hipotézis" - amelynek atyja Julius Wellhausen (1844-1918) volt -
legalább négyféle forrásra vezette vissza
az Ószövetséget, amelyről azt is kijelentette, hogy
mai formájában csak a babilóniai fogság
után (a Kr. e. 5. században) keletkezett. A puszta
legendává degradált, darabokra szabdalt Ó-
és Újszövetséget ekkor a
„mítoszkutatók" vették kezelésbe.
Közülük egyesek az akkoriban megfejtett ősi
babilóniai történetekkel vetették egybe a
bibliai elbeszéléseket: ennek az irányzatnak a
vezetője Friedrich Delitzsch (1850-1922), a lipcsei egyetem
magántanára volt.
A
19-20. század fordulóján Németország
protestáns egyetemeit meghódította a
pánbabilonizmusnak is nevezett elmélet, amely szerint a
Biblia valamennyi elbeszélése babilóniai
mítoszokra vezethető vissza. Ennek jegyében olyan - ma
már mosolyt fakasztó - művek fogantak meg, mint Peter
Jensennek a Mózes, Jézus és Pál: a
babilóniai istenember, Gilgames három
variációja című könyve (1909), amely azt
állította, hogy a Biblia e három
szereplőjét Uruk királyának, Gilgamesnek
mintájára alkották. A pánbabilonizmus
szellemi forrásvidékét ugyanakkor jól
jelzi, hogy Delitzsch halála előtt egy évvel A nagy
csalás (Die grosse Täuschung, 1920-21) címen
kétkötetes könyvet adott ki a Héber Biblia
történeti tévedéseiről és
„alapvető immoralitásáról". A nyíltan
és erőteljesen antiszemita írás olyan
állításokat is megfogalmazott, mint hogy
Jézus valójában nem is zsidó, hanem
„galileai árja" volt.
Más
mítoszkutatók nem a mezopotámiai
civilizáció felől közelítették meg a
Bibliát. Az indoeurópai nyelvészek és
történészek szerint az „árja őshaza"
valahol az Irán és India közötti területen
volt, éppen ezért többen
megpróbálták Jézust is ehhez a
térséghez kötni. Rudolf Seydel (1835-1892), a
lipcsei egyetem professzora Buddha-legendák
átvételének tartotta az evangéliumokat.
Ebben nagy hatással volt rá Arthur Schopenhauer
(1788-1860), aki ugyancsak szellemi rokonságot tételezett
fel Jézus és Buddha között. Az
„árja születésű, buddhista Jézus"
legendája még Richard Wagnert is erősen foglalkoztatta,
aki 1856-ban A győztes (Die Sieger) címen egy operát is
tervezett a témában. Nietzsche
híres-hírhedt Zarathustrája (Also sprach
Zarathustra, 1882) mögött is az a gondolat rejlett, hogy az -
egyébként tudományosan sohasem definiált -
árja vallás felsőbbrendű a kereszténységhez
képest.
A
mítoszra a náci ideológusok is lecsaptak. Houston
Stewart Chamberlain (1855-1927) - aki egyébként Wagner
lányát vette feleségül a zeneszerző
halála után - A tizenkilencedik század alapjai
(The Foundations Of The Nineteenth Century, 1899) című
művében úgy érvelt, hogy Jézus minden
bizonnyal árja származású volt, de bizonyos
tanításaiban zsidó; míg Pál apostol
zsidó származású, de vallási
eszméit tekintve pogány. Chamberlain
történeti érvet használt Jézus
árjásításához: szerinte Galilea a
Kr. e. 8. századi asszír hódítást
követően elpogányosodott, és „a legkisebb
alapja sincs annak a feltételezésnek, hogy Krisztus
szülei zsidó származásúak lettek
volna". Chamberlain egyébként komoly tudósokra,
egyebek mellett Emil Schürerre (1844-1910) hivatkozott
érvelésében. A hatás nem is maradt el: az
1908-ban megrendezett Harmadik Nemzetközi
Vallástörténeti Konferencián az egyik
legnevesebb asszirológus, Paul Haupt (1858-1926) tartott
előadást „Jézus árja rokonsága"
címen. Végső soron maga Adolf Hitler is meg volt győződve
arról, hogy Jézus árja volt, és a
zsidó Pál „judaizálta" az eredetileg
árja kereszténységet. Egy Martin Bormann
naplójában 1941. október 21-én feljegyzett
magánbeszélgetésben kijelentette: „Szent
Pál egy helyi zsidóellenes árjamozgalmat egy
időtlenített vallássá transzformált, amely
az emberek közötti egyenlőséget állítja
(...), s ezzel okozta a Római Birodalom bukását."
Revízió alatt
A
Dejudaizáló Intézet első és legjelentősebb
vállalkozása az árjásított Biblia
megjelentetése volt. A vállalkozás
irányítójául Walter Grundmann
teológust (1906-1976) nevezték ki, aki 1930-tól
kezdve volt a náci párt buzgó tagja, s akinek
egyházellenes kirohanásaitól 1933-ban maga Hitler
is elhatárolódott. Ennek ellenére 1938-ban a
jénai egyetem teológiai fakultásának
dékánjává nevezték ki
anélkül, hogy ehhez megfelelő
képesítéssel rendelkezett volna.
A Dejudaizáló Intézet elsõ és legjelentõsebb vállalkozása az árjásított Biblia megjelentetése volt. A vállalkozás irányítójául Walter Grundmann teológust nevezték ki.
A Biblia „dejudaizálása" legelőször is az
Ószövetségnek a keresztény
Bibliából való kiszakítását
jelentette. Ez is igen régi hagyományra nyúlik
vissza: a gnosztikus eretnek, Markión (Kr. u. 85-160 k.)
már a második század közepén elvetette
az Ószövetséget, mivel szerinte az nem az
Újszövetség Istenének, hanem a
látható világot teremtő, alacsonyabb rendű
démiurgosznak kinyilatkoztatása csupán. A
nácik számára kapóra jött ez a
régi-új elmélet, amit gondolkodás
nélkül alkalmaztak saját bibliájukban. Ezt
egyébként ugyancsak támogatták olyan
tudósok, mint a korai kereszténység
történetében máig az egyik legnagyobb
szaktekintélynek számító Adolf von Harnack
(1851-1930), aki éppen Markiónról
szóló művében jelentette ki, hogy az
Ószövetség kirekesztése a keresztény
kánonból „a lutheri reformáció
beteljesedését jelentené". Emellett - az
„igazi Jézus" árja voltára hivatkozva - el
kellett vetniük Pál leveleit is, akit azzal
vádoltak, hogy ő judaizálta az „árja
kereszténységet". Paradox módon így
ellentétbe kerültek Luther szellemi
örökségével, aki - mint ismeretes -
rendkívüli jelentőséget tulajdonított
Pál tanításainak, kiváltképpen a
Rómaiakhoz írt levélnek.
Grundmann az
Újszövetséget is alapos revízió
alá vette. A négy evangéliumból egyetlen
elbeszélés készült, amit négy
részre osztott: 1) „Jézus, a
megváltó": Jézus élettörténete
a szinoptikus evangéliumokból
összeállítva; 2) „Jézus, az Isten fia":
nagyrészt Jánosból
összeállított teológiai részek; 3)
„Jézus, az Úr": különféle
levelekből tematikusan kiválogatott idézetek; 4) a
keresztény közösség kialakulása az
Apostolok cselekedetei és néhány páli
levél alapján. (Mivel Pál magát
zsidónak vallotta, nem lehetett árjásítani.
Ezért a szerkesztők minden önéletrajzi
vonatkozást kihagytak a levelekből.) Az
ószövetségi utalásokat (személy-
és helynevek, idézetek) törölték,
csakúgy, mint Jézus családfáit,
Mária énekét, a Keresztelő Jánosra
vonatkozó állításokat, a keleti
bölcsek látogatását stb. Minden olyan
részt kivettek a szövegből, amelyek arra utaltak, hogy
Jézus valamilyen ószövetségi
próféciát töltött be. A Templomra
és a zsidó szokásokra tett utalásokat is
elkerülték: Jézust nem
körülmetélték, hanem „nevet adtak neki";
a sabbat „ünnepnap" (Feiertag), a pészah pedig
húsvét (Osterfest) lett. A Messiás
kifejezést egyszerűen a „megígért"-re
(Verheissene) cserélték fel. Minden, a zsidókra
pozitívan utaló igeverset töröltek, míg
a zsidóellenesnek látszó szövegeket
megtartották.
Az
1939-es avatóünnepség résztvevői
elénekeltek egy himnuszt, melynek címe: Hiszünk az
újban (Wir glauben das Neue). A dal egy új hit
megteremtéséről szólt, de szövege sem
Istenre, sem a kereszténységre, sem Jézusra nem
utalt. Ezután
az intézet igazgatója, egyben a rendezvény
főszónoka, Siegfried Leffler (1900-1983) protestáns
lelkész emelkedett szólásra, aki kifejezte
abbéli meggyőződését, hogy
tevékenységük eredményeképpen a
Harmadik Birodalom népe „egy hamisítatlan
evangéliumot" fog hamarosan a kezébe venni, s hogy a
kereszténység és a Biblia
megtisztítása a zsidó befolyástól
végső soron a reformáció
beteljesedését fogja eredményezni. Az ünnepi
rendezvény egy Schubert-szonátával ért
véget.
Darwin és a kaukázusi faj
A
röviden csak „Dejudaizáló Intézetnek"
(Entjudungsinstitut) nevezett szervezet munkája nem volt
előzmények nélküli. A felvilágosodás a
18. század végére megfosztotta a Bibliát
hagyományos világmagyarázati szerepétől, a
keletkezett ideológiai vákuumba pedig fokozatosan
benyomult a materialista-racionalista alapon álló
tudomány, amely a 19. század végére
kizárólagos szerephez jutott a világ
jelenségeinek értelmezésében.
A
tudomány egyik központi kérdése volt az
emberi faj eredete. A 18-19. század során felfedezett
természeti népek azt a képzetet keltették
az európaiakban, hogy az emberiség számos
rasszból áll, aminek alapján
megkérdőjelezték a bibliai monogenezist, vagyis hogy
minden ember egyetlen őstől származik. Akkoriban
általános vélemény volt, hogy az egyes
rasszok nem egyenrangúak, és hogy a „fehér
faj" magasabbrendű a többinél. Ennek a nézetnek
Charles Darwin (1809-1882) kutatásai is alapot adtak. A fajok
eredetében (1859) példaként említi, hogy a
néger és az ausztrál ember köztes helyzetben
van a gorilla és a kaukázusi („fehér") rassz
között, majd kifejezi reményét, hogy
„valamikor a jövőben, évszázadokban
mérve nem túl távol, az ember civilizált
fajai már szinte biztosan kipusztítják a vad
fajokat, és a világon mindenütt helyükbe
lépnek".
Darwin
legismertebb német propagátora, a világszerte
tekintélynek örvendő Ernst Haeckel (1834-1919) csaknem
ötven éven át volt a jénai egyetem
professzora. A teremtés története címen
1914-ben megjelent könyvében írta: „A
kaukázusi [fehér] ember az emlékezet előtti időtől
fogva valamennyi emberi faj vezetőjévé tétetett,
mint a legfejlettebb és legtökéletesebb rassz."
A
darwini evolúció egyik alaptételét: az
egymással vetélkedő egyedek közti természetes
szelekciót a társadalomban zajló folyamatokra is
alkalmazni kezdték a 19. század második
felében. Természetes, hogy a tudomány forradalmi
átalakulásának idején a teológusok
is megpróbáltak felzárkózni az új
eszmékhez. Aligha csodálkozhatunk azon, hogy a korszakban
olyan művek arattak sikert és váltak a további
tudományos kutatás alapjaivá, mint Ernest Renan
(1823-1892) Jézus élete című munkája
(1863), amelyben a francia katolikus nyelvész és
teológus nemcsak azt állította, hogy Jézus
kizárólag ember volt, hanem azt is, hogy
galileaiként megtagadta zsidóságát,
és „túllépett saját faji
korlátain". Az egyébként sémi nyelvekkel
foglalkozó Renan 1855-ben ezt nyilatkozta: „Én
vagyok az első, aki felismertem, hogy a sémi faj
szembeállítva az indoeurópai [árja] fajjal
valójában az emberi természet alsóbbrendű
összetevőjét jelenti."
„Egy árja Galileából"
Az
árja rassz kiválasztottságát hirdető eszme
szükségszerű következménye volt az
antiszemitizmus, amely faji alapon a zsidók
alacsonyabbrendűségét hirdette. A
„kaukázusi" vagy „árja" rassz
felsőbbrendűségének tana azonban egy gyakorlati
problémával szembesült: nevezetesen, hogy a
„fajtársak" többsége valamely
keresztény valláshoz tartozik. A rasszista
ideológiának szüksége volt tehát a
kereszténységre, de nem annak eredeti
formájában, hanem az „alacsonyabbrendű"
zsidó elemektől megtisztítva. Ennek legfőbb
akadályát azonban maga a Biblia képezte, amely
nyilvánvalóan és
félreérthetetlenül azt tanítja, hogy az
Újszövetség az ószövetségi
próféciák beteljesedése; hogy Jézus,
a Messiás maga is zsidónak született,
zsidóként zsidók között élt
és tevékenykedett.
A
dilemma megoldásához a tudósok nyújtottak
segítséget. A német egyetemek teológiai
tanszékein egyre jobban hódított az
úgynevezett „magaskritika" (die Höhere Kritik), amely
a Bibliát minden ponton igyekezett történeti
hitelétől megfosztani. Eközben a „dokumentarista
hipotézis" - amelynek atyja Julius Wellhausen (1844-1918) volt -
legalább négyféle forrásra vezette vissza
az Ószövetséget, amelyről azt is kijelentette, hogy
mai formájában csak a babilóniai fogság
után (a Kr. e. 5. században) keletkezett. A puszta
legendává degradált, darabokra szabdalt Ó-
és Újszövetséget ekkor a
„mítoszkutatók" vették kezelésbe.
Közülük egyesek az akkoriban megfejtett ősi
babilóniai történetekkel vetették egybe a
bibliai elbeszéléseket: ennek az irányzatnak a
vezetője Friedrich Delitzsch (1850-1922), a lipcsei egyetem
magántanára volt.
A
19-20. század fordulóján Németország
protestáns egyetemeit meghódította a
pánbabilonizmusnak is nevezett elmélet, amely szerint a
Biblia valamennyi elbeszélése babilóniai
mítoszokra vezethető vissza. Ennek jegyében olyan - ma
már mosolyt fakasztó - művek fogantak meg, mint Peter
Jensennek a Mózes, Jézus és Pál: a
babilóniai istenember, Gilgames három
variációja című könyve (1909), amely azt
állította, hogy a Biblia e három
szereplőjét Uruk királyának, Gilgamesnek
mintájára alkották. A pánbabilonizmus
szellemi forrásvidékét ugyanakkor jól
jelzi, hogy Delitzsch halála előtt egy évvel A nagy
csalás (Die grosse Täuschung, 1920-21) címen
kétkötetes könyvet adott ki a Héber Biblia
történeti tévedéseiről és
„alapvető immoralitásáról". A nyíltan
és erőteljesen antiszemita írás olyan
állításokat is megfogalmazott, mint hogy
Jézus valójában nem is zsidó, hanem
„galileai árja" volt.
Más
mítoszkutatók nem a mezopotámiai
civilizáció felől közelítették meg a
Bibliát. Az indoeurópai nyelvészek és
történészek szerint az „árja őshaza"
valahol az Irán és India közötti területen
volt, éppen ezért többen
megpróbálták Jézust is ehhez a
térséghez kötni. Rudolf Seydel (1835-1892), a
lipcsei egyetem professzora Buddha-legendák
átvételének tartotta az evangéliumokat.
Ebben nagy hatással volt rá Arthur Schopenhauer
(1788-1860), aki ugyancsak szellemi rokonságot tételezett
fel Jézus és Buddha között. Az
„árja születésű, buddhista Jézus"
legendája még Richard Wagnert is erősen foglalkoztatta,
aki 1856-ban A győztes (Die Sieger) címen egy operát is
tervezett a témában. Nietzsche
híres-hírhedt Zarathustrája (Also sprach
Zarathustra, 1882) mögött is az a gondolat rejlett, hogy az -
egyébként tudományosan sohasem definiált -
árja vallás felsőbbrendű a kereszténységhez
képest.
A
mítoszra a náci ideológusok is lecsaptak. Houston
Stewart Chamberlain (1855-1927) - aki egyébként Wagner
lányát vette feleségül a zeneszerző
halála után - A tizenkilencedik század alapjai
(The Foundations Of The Nineteenth Century, 1899) című
művében úgy érvelt, hogy Jézus minden
bizonnyal árja származású volt, de bizonyos
tanításaiban zsidó; míg Pál apostol
zsidó származású, de vallási
eszméit tekintve pogány. Chamberlain
történeti érvet használt Jézus
árjásításához: szerinte Galilea a
Kr. e. 8. századi asszír hódítást
követően elpogányosodott, és „a legkisebb
alapja sincs annak a feltételezésnek, hogy Krisztus
szülei zsidó származásúak lettek
volna". Chamberlain egyébként komoly tudósokra,
egyebek mellett Emil Schürerre (1844-1910) hivatkozott
érvelésében. A hatás nem is maradt el: az
1908-ban megrendezett Harmadik Nemzetközi
Vallástörténeti Konferencián az egyik
legnevesebb asszirológus, Paul Haupt (1858-1926) tartott
előadást „Jézus árja rokonsága"
címen. Végső soron maga Adolf Hitler is meg volt győződve
arról, hogy Jézus árja volt, és a
zsidó Pál „judaizálta" az eredetileg
árja kereszténységet. Egy Martin Bormann
naplójában 1941. október 21-én feljegyzett
magánbeszélgetésben kijelentette: „Szent
Pál egy helyi zsidóellenes árjamozgalmat egy
időtlenített vallássá transzformált, amely
az emberek közötti egyenlőséget állítja
(...), s ezzel okozta a Római Birodalom bukását."
Revízió alatt
A
Dejudaizáló Intézet első és legjelentősebb
vállalkozása az árjásított Biblia
megjelentetése volt. A vállalkozás
irányítójául Walter Grundmann
teológust (1906-1976) nevezték ki, aki 1930-tól
kezdve volt a náci párt buzgó tagja, s akinek
egyházellenes kirohanásaitól 1933-ban maga Hitler
is elhatárolódott. Ennek ellenére 1938-ban a
jénai egyetem teológiai fakultásának
dékánjává nevezték ki
anélkül, hogy ehhez megfelelő
képesítéssel rendelkezett volna.
A Dejudaizáló Intézet elsõ és legjelentõsebb vállalkozása az árjásított Biblia megjelentetése volt. A vállalkozás irányítójául Walter Grundmann teológust nevezték ki.
A Biblia „dejudaizálása" legelőször is az
Ószövetségnek a keresztény
Bibliából való kiszakítását
jelentette. Ez is igen régi hagyományra nyúlik
vissza: a gnosztikus eretnek, Markión (Kr. u. 85-160 k.)
már a második század közepén elvetette
az Ószövetséget, mivel szerinte az nem az
Újszövetség Istenének, hanem a
látható világot teremtő, alacsonyabb rendű
démiurgosznak kinyilatkoztatása csupán. A
nácik számára kapóra jött ez a
régi-új elmélet, amit gondolkodás
nélkül alkalmaztak saját bibliájukban. Ezt
egyébként ugyancsak támogatták olyan
tudósok, mint a korai kereszténység
történetében máig az egyik legnagyobb
szaktekintélynek számító Adolf von Harnack
(1851-1930), aki éppen Markiónról
szóló művében jelentette ki, hogy az
Ószövetség kirekesztése a keresztény
kánonból „a lutheri reformáció
beteljesedését jelentené". Emellett - az
„igazi Jézus" árja voltára hivatkozva - el
kellett vetniük Pál leveleit is, akit azzal
vádoltak, hogy ő judaizálta az „árja
kereszténységet". Paradox módon így
ellentétbe kerültek Luther szellemi
örökségével, aki - mint ismeretes -
rendkívüli jelentőséget tulajdonított
Pál tanításainak, kiváltképpen a
Rómaiakhoz írt levélnek.
Grundmann az
Újszövetséget is alapos revízió
alá vette. A négy evangéliumból egyetlen
elbeszélés készült, amit négy
részre osztott: 1) „Jézus, a
megváltó": Jézus élettörténete
a szinoptikus evangéliumokból
összeállítva; 2) „Jézus, az Isten fia":
nagyrészt Jánosból
összeállított teológiai részek; 3)
„Jézus, az Úr": különféle
levelekből tematikusan kiválogatott idézetek; 4) a
keresztény közösség kialakulása az
Apostolok cselekedetei és néhány páli
levél alapján. (Mivel Pál magát
zsidónak vallotta, nem lehetett árjásítani.
Ezért a szerkesztők minden önéletrajzi
vonatkozást kihagytak a levelekből.) Az
ószövetségi utalásokat (személy-
és helynevek, idézetek) törölték,
csakúgy, mint Jézus családfáit,
Mária énekét, a Keresztelő Jánosra
vonatkozó állításokat, a keleti
bölcsek látogatását stb. Minden olyan
részt kivettek a szövegből, amelyek arra utaltak, hogy
Jézus valamilyen ószövetségi
próféciát töltött be. A Templomra
és a zsidó szokásokra tett utalásokat is
elkerülték: Jézust nem
körülmetélték, hanem „nevet adtak neki";
a sabbat „ünnepnap" (Feiertag), a pészah pedig
húsvét (Osterfest) lett. A Messiás
kifejezést egyszerűen a „megígért"-re
(Verheissene) cserélték fel. Minden, a zsidókra
pozitívan utaló igeverset töröltek, míg
a zsidóellenesnek látszó szövegeket
megtartották.
Az
Újszövetség „zsidótlanított"
változata 1940-ben látott napvilágot Isten
üzenete (Die Botschaft Gottes) címen. Mivel ez idő
tájt Németországban a háború miatt
igen nehéz volt papírhoz jutni, a kötet az év
közepén jelenhetett csak meg. 1941 végéig 200
ezer példányt adtak el belőle; jelentős állami
támogatással, mivel az ár (darabonként 1,50
birodalmi márka) még a nyomtatás
költségét sem fedezte. A Dejudaizáló
Intézet által kiadott náci biblia nemcsak nagyobb
szabású volt minden eddigi
vállalkozásnál, de intenzív
történeti és szövegkritikai munkálatok
is megelőzték. Így a szerkesztők nem mint
átdolgozást adták azt az olvasók
kezébe, hanem mint Jézus igaz szavainak és
tetteinek „eredeti" összefoglalását.
Egyébként
Németországban nem is ez volt az első náci
szellemmel átitatott
Újszövetség-kiadás. 1934-ben Hans
Schöttler (1861-1945) - evangélikus szuperintendáns,
a Német Keresztény Mozgalom és a
Dejudaizáló Intézet egyik oszlopos tagja - kiadott
egy Isten szava németül (Gottes Wort Deutsch) című
művet, amelyben náci nyelvezetet használt,
például a hegyi beszédet a Führerpflichten (A
Führer iránti kötelességek)
címszóval foglalta össze. Két évvel
később Ludwig Müller (1883-1945) - egy jelentéktelen
kelet-poroszországi evangélikus lelkész, aki
azonban Hitler régi harcostársaként 1933-ban a
Birodalmi Egyház (Reichskirche)
püspökségéig vitte - így írta
át a Tízparancsolatot: „Ne ölj. De
bárki, aki megpróbál erkölcsileg
tönkretenni, vagy támadással fenyeget, vagy rombolja
a nemzetközösséget, méltó a
legszigorúbb büntetésre Isten és ember
előtt." A hegyi beszéd egy részlete pedig imígyen
festett Müller püspök
„fordításában": „Boldog az, aki
férfiként tűri a szenvedést: megtalálja azt
az erőt, amely sohasem engedi őt elcsüggedni. Boldog az, aki
mindig jó bajtárs: megtalálja helyét ebben
a világban."
Mi lett Hitler teológusaival?
A
fentiekben nem csupán történészi
precizitásból szerepelnek a személyneveknél
a születés és a halálozás
dátumai, hanem azért is, hogy jelezzük: a
náci rendszerben vezető szerepet vállalt
protestáns teológusok többsége a
háború után is folytatta
tevékenységét. Volt ugyan köztük olyan,
mint Müller Reichsbischof, aki látva szeretett
vezérének bukását, önkezével
vetett véget életének. A bevezetőben
említett Siegfried Leffler, a Dejudaizáló
Intézet igazgatója 1948-ig volt a ludwigsburgi
internálótábor lakója. Utána a bajor
evangélikus egyház megbocsátott neki, és
visszahelyezte az egyházi szolgálatba. Egy festői bajor
kisváros, Hengersberg lelkészeként vonult
nyugdíjba 1970-ben. Egy évre rá a város
díszpolgárává választották.
A
„zsidótlanított biblia" szerkesztője és
kiadója, Walter Grundmann 1945-ben szovjet hadifogságba
került, ahonnan hamarosan szabadult. Fokozatosan került
vissza az egyházi szolgálatba: 1950-től
lelkészkedett, 1954-ben pedig már az eisenachi
lelkészképző főiskola rektora lett. Az NDK egyik neves
teológusaként Keleten és Nyugaton népszerű
bibliakommentárokat írt, amelyek még a nyolcvanas
években is kötelező tananyagnak számítottak a
német teológiai akadémiákon. Grundmann
titka a német újraegyesítés után
lepleződött le: „GI Berg" néven a keletnémet
titkosszolgálat, közismert nevén a Stasi
aktív ügynökeként tevékenykedett 1956
és 1969 között.
Ma is olvassák
Bár
az ó- és újszövetségi
Szentírás
„zsidótlanításának" programja
1945-ben a német nemzetiszocializmussal együtt
vereséget szenvedett, az ennek útját kikövező
elméletek nemhogy nem tűntek el, de bizonyos
képviselőiken keresztül máig is uralják a
Bibliáról szóló tudományos
diskurzust. Gondolok itt elsősorban a „történeti
magaskritikára" és a
„mitológiátlanítás"
programjára. Az előbbi például a mindmáig
népszerű Gerhard von Rad (1901-1971) műveiben él
tovább, amelyek közül a főműnek
számító Az Ószövetség
teológiája 2007-ben (!) jelent meg magyar
fordításban.
Rad
1933 és '45 között azon a jénai egyetemen volt
professzor, amely a nácizmus tudományos
mintaintézményének számított. Itt
egyik kollégája az a Grundmann volt, akit a fentiekben
már megismerhettünk. Több, mint érdekes, hogy
ebben az időben épp a hírhedt antiszemita náci
teológus, Siegfried Leffler volt Türingia oktatási
minisztere, akinek jóváhagyása nélkül
senki nem lehetett professzor az egyetemen. A kinevezés
előfeltételének számított a náci
párttagság és az ideológiai
elkötelezettség. Rad ugyancsak közeli
munkakapcsolatban állt a szintén velejéig
antiszemita teológussal, Gerhard Kittellel (1888-1948),
és 1937-ig a náci párt paramilitáris
szervezetének, az SA-nak is tagja volt. Ezek után aligha
veheti bárki komolyan azt az állítást, hogy
Gerhard von Rad egyfajta „titkos belső
ellenállóként" tevékenykedett a
nácizmus ideje alatt.
Nagy
kérdés - és részben máig
feltáratlan - Rudolf Bultmann (1887-1976) nácizmus alatti
szerepvállalása is. A standard életrajzok egy
dolgot ismételnek róla lankadatlanul, hogy a
„demitologizálás" (Entmythologisierung)
programjának kiötlője a protestáns Hitvalló
Egyház tagja volt, és hogy nem értett egyet a
náci antiszemita eszmékkel, bár nyíltan nem
kritizálta azokat. Bultmann 1921 és 1951 között
megszakítás nélkül a marburgi egyetem
teológiaprofesszoraként működött. 1941.
április 21-én Frankfurtban a Gesellschaft für
evangelische Theologie lelkészi konferenciáján
amellett érvelt, hogy a Németországban abban az
időben elfogadott tudományos nézetek alapján
fontos volna a mítoszokat eltávolítani a
Bibliából. Még ugyanebben az évben adta ki
egyik főművét, amelynek címe: Az
Újszövetség és a mitológia (Neues
Testament und Mythologie). Az időpont ez esetben nagyon is fontos.
Arról van szó ugyanis, hogy a Németországot
totális kontroll alatt tartó nácik
megengedték Bultmann-nak, hogy elméletét
nyilvánosan hirdesse és publikálja. Mindezt
nyilvánvalóan azért tették, mert maguk is
egyetértettek annak tartalmával, és
kívánatosnak látták annak
megvalósítását. A nácik
egyébként bizonyíthatóan minden olyan
teória tanítását betiltottak az
iskolákban és az egyetemeken, ami nem illett saját
programjukba. Példa erre Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
teológus esete, akit
szembenállásáért a rendszer előbb eltiltott
a tanítástól, az igehirdetéstől és a
publikálástól, majd 1943-ban
letartóztatták, koncentrációs
táborba zárták, és 1945. április
9-én - egy hónappal a háború
befejezése előtt, Himmler személyes parancsára -
felakasztották. (A szerző történész)
|
|
Kommentáld!