A különféle
világnézetek és vallások többsége nem kérdőjelezi meg a Názáreti Jézus
történeti hitelességét, ám isteni származását és feltámadását tagadják. A
Messiás kettős identitásának felismerését akadályozzák az olyan
hagyományok, mint amilyenek a születése körül kialakultak. Németh
Sándor, a Hit Gyülekezete vezető lelkészének írása a Hetek ünnepi
számában jelent meg.
A kereszténység vezető teológusai mindig is
tisztában voltak azzal, hogy a Názáreti Jézus születési időpontját azért
nem lehet pontosan meghatározni, mert sem az Evangéliumok, sem a korai
zsidókeresztény egyház írott és szóbeli tradíciója nem tartalmazza
születésének évszámát, hónapját és napját. Az evangélisták
leglényegesebb célja az volt, hogy igazolják: a Názáreti Jézus az élő
Isten Fia, a próféták által előre megjövendölt Messiás, akinek
születése, földi életműve, valamint engesztelő és helyettesítő
kereszthalála és feltámadása pontosan beteljesítette a Messiás első
eljöveteléről és szolgálatáról a megelőző szövetségi korszakokban
kinyilatkoztatott isteni követelményeket.
Az apostolok pedig
leveleikben nem a történelmi emlékezés alapján azonosították Jézust a
Messiással (Krisztussal), hanem mert minden kétséget kizáróan
megtapasztalták, hogy a Názáreti valóságos halála után valóságos,
emberi, régi-új testben visszatért közéjük, majd testben felvitetett a
mennybe (a legfelsőbb világba), hogy az Atya előtt megjelenjen áldozati
vérével, és elkezdje közbenjáró főpapi szolgálatát az emberekért,
betöltve egyúttal Isten és ember között közvetítő szerepkörét.
Sem
Júdea és a diaszpóra zsidósága, sem a római hatalom számára nem volt
kérdéses a Názáreti Jézus személyének történeti hitelessége. Ezt –
többek között – a marxizmus egyes képviselői kérdőjelezték csak meg.
Vallások és világnézetek Jézus
a hinduk, a buddhisták, valamint a muszlimok számára is evidencia mint a
világtörténelem egyik legbefolyásosabb történelmi személyisége. A vele
kapcsolatos viták középpontjában az Újszövetség Názáretiről tett
állításai állnak. A judaizmus Jézust illetően tagadja, hogy ő Isten Fia,
valamint föltámadását, illetve messiási mivoltát is. A muszlim világ
szintén tagadja Jézus isteni származását és engesztelő áldozatát, de
tiszteli mint Messiást. Jézusról kialakított képüknek nem csupán
teológiai, hanem aktuálpolitikai, anticionista tartalma is van, ugyanis a
zsidóság éles szembeállítása a Messiás Jézussal nem jelentéktelen
propagandalehetőséget hordoz a modern Izraellel szemben, s ez különösen a
messiásgyilkosság és keresztényellenesség vádját fenntartó
tradicionális keresztény körökben talál halló fülekre a zsidósággal
szemben.
Az
evangélisták célja nem Jézus életrajzi adatainak pontos rögzítése volt,
hanem az, hogy igazolják, hogy a Názáreti Jézus Isten fia - ezt
ismerték fel a napkeleti bölcsek is.
A hindu világkép sajátosságából fakadóan nekik nem okoz nehézséget Jézus
Isten Fiaként való elfogadása, és világnézetük alapján Jézus szenvedése
is értelmezhető magasabb rendű szent attitűdként, de engesztelő
áldozata és fizikai testben való föltámadása – ami a biblikus messiási
követelmények alfája és omegája – a hindu és buddhista világértelmezés
keretein kívül esik, ezért ez számukra, mint rendszeridegen fejlemény,
értelmezhetetlen.
A civilizált, agnosztikus világ Jézust
vallásalapítóként tiszteli, de a születésével és életművének végével
kapcsolatos természetfölötti eseményeket nem történelmi tényként, hanem a
vallási hitvilág részeként kezeli, melynek nincs mindenkire és mindenre
érvényes, univerzális igazságtartalma és következménye, csupán az adott
vallási felekezetek tagjainak tudati-lelki állapotát, a világról,
túlvilágról alkotott felfogását és életvitelét befolyásolja.
A
szekuláris Jézus-felfogás döntően azon materialista feltételezés alapján
áll, hogy a valóságban az anyagon kívül nincs semmi, hanem minden, ami
van, a matéria változásának és több évmilliárdnyi evolúciójának az
eredménye – annak ellenére, hogy az univerzumban és az emberi világban
egyaránt előfordulnak olyan jelenségek, amelyeket a tudomány jelenlegi
fejlettségi szintjén nem tudnak anyagi okokra visszavezetni, illetve
materialista alapon értelmezni.
De a modern materializmus
összehasonlíthatatlanul toleránsabban és megértőbben viszonyul a Biblia
állításaihoz, mint a dogmatikus, tradicionális materializmus, amely a
vallásos világkép valóságfogalmait, állításait a hiedelmek és hitvilág
körébe taszította, azok emberekre gyakorolt hatását destruktívnak,
kártékonynak tartotta, ami a társadalom haladását, a világ egzakt
megismerését, modernizálását akadályozza. A mai materializmus ugyan
lényegében továbbra is fenntartja álláspontját a bibliai és keresztény
világképpel szemben, de a kereszténységet mint kulturális, vallási
értéket méltatja, mint ami alapvetően fontos, és társadalmi szerepének
értékelésében is pozitív irányba mozdult el. Ez a magatartás jellemzi
viszonyulását a többi vallási rendszerhez is.
Jézus identitásaA
Názáreti Jézus születése történetének elbeszéléseinél az Evangéliumok
szerzőinek figyelembe kellett venniük a Megváltó egyedülálló
személyiségét, melynek lényege (hüposztászisza) egy Istenével, és
önkiüresítése, emberként való inkarnálódása után az ember természetével
is azonos lett. Ugyanakkor Istentől különbözik abban, hogy valóságos
emberi természettel rendelkezik; az embernél pedig valóságos isteni
hüposztászisza (lényege) teszi magasabb rendű lénnyé Jézust. Kizárólag
földi aspektusból történő bemutatása által az evangélium nem érte volna
el a célját, nem lett volna képes közvetíteni a Jézus tényleges
identitásába vetett hitet. A Názáreti identitását az Atyától való
származása, tőle származó küldetése és vele való szoros közössége, hozzá
való ragaszkodása határozta meg – különösen tizenkét éves korától az
örökkévalóságig. Jézusnak az Istenéhez való töretlen ragaszkodását
bizonyítja az is, hogy halálakor lelkét, szellemét az Atya kezére bízta.
Máriában való fogantatása és megszületése történeteinek
középpontjában Jézus és az Atya áll. Mária, József és más szereplők mint
a Mindenható eszközei töltötték be küldetésüknek megfelelően a
feladatkörüket. Különösen Máriának volt egyedülálló üdvtörténeti szerepe
Krisztus inkarnálódásában. A Mindenható általa ruházta fel Isten
egyszülött (monogenész) Fiát, az Igét (logosz) valóságos emberi
természettel és zsidó identitással.
Igaz és hamis prófétákMár
az ószövetségi Izrael számára is Isten emberei spirituális
identitásának felismerése okozta a legnagyobb nehézséget. Az igaz
prófétákat gyakran hamisnak, Isten és a nép ellenségeinek vélték,
üldözték őket, sőt sokukat mint istenkáromló, gonosz embereket,
megölték. Számos hamis prófétáról viszont feltételezték, hogy Isten
felkentjei, küldöttjei; őket pedig köztiszteletben részesítették. Jézus
természetfölötti eredetének, isteni identitásának megismerése még
nehezebb és bonyolultabb kihívást jelent minden ember számára. Ezt a
kortársainál is tapasztaljuk, Jézus földi szolgálatát folyamatosan
végigkísérte ez a jelenség. Különösen a názáreti zsinagóga Jézus
szolgálatára adott reakciója bizonyítja, hogy ha az emberekben a
Názáretivel kapcsolatban csupán a földi, emberi identitásával
kapcsolatos tapasztalat alakul ki, az szinte áthatolhatatlan akadályt
képez a Jézus teljes természetére vonatkozó igazságok megismerésének
útjában.
Pál indokoltan hangsúlyozza: „Ha ismertük volna
Krisztust test szerint, többé már nem ismerjük…” (Korinthosziakhoz írt
2. levél 5:16) Az apostol tisztában volt azzal, hogy Jézus pontos
születési időpontjának, termete méretének, haja, szeme színének ismerete
vagy más, életrajzával kapcsolatos információk önmagukban nem képesek a
külső megfigyelőt Jézus igazi identitásának megismerésére vezetni.
Mindazok erőfeszítései, akik őt csupán földi, emberi kategóriákba
akarják beleszorítani, szükségszerűen kudarcot vallanak. Ezzel az
Evangéliumok szerzői is teljesen tisztában voltak: csak annyi
természetes információt rögzítettek Jézusról, amelyek alapján történelmi
hitelességét igazolni lehet, de minden, a személyéről szerzett
hétköznapi tapasztalatot elhagytak, ami elterelné Jézusról, mint Isten
fiáról az emberek figyelmét.
Vallásos csalók
Felbecsülhetetlen
károkat okoztak az újszövetségi hitnek a történelem során azok a
vallási félrevezetések, csalások, amelyek kereszt-, feszületimádással, a
csecsemő Jézust ábrázolni akaró viaszbabák körmenet általi kultuszával,
vagy akár betlehemezéssel igyekeztek a tömegek számára könnyebbé tenni a
Názáreti Jézus Krisztus megismerését, a személyéhez való ragaszkodást.
Ezek a vallási szemfényvesztések mindig is céltévesztettek voltak, és
azok is maradnak, mert a bibliai hit és az apostolok tudománya helyett
rajongóikat a babonaság és a bálványimádás útvesztőibe terelik. Ezek a
vallási tradíciók az igaz istentisztelettel szemben támasztott bibliai
követelmények ellentétei, amelyektől a kinyilatkozás egyaránt óvta az
ószövetségi Izraelt és az újszövetségi Egyházat.
A Messiás
mindig is természetfölötti, szellemi lény volt. Az idő teremtése előtt,
az örökkévalóságtól fogva nem Máriától, hanem Istentől született. De
Mária által lett felruházva valóságos emberi szellemmel, lélekkel,
testtel, és jött be emberként ebbe a világba, hogy az emberek előtt
ismertté váljon a megtestesült Messiás neve. Mária méhe az Isten örök
birodalmából érkező Igének, az Ábrahámnak ígért romolhatatlan magnak
lett a „szántóföldje”, ahol az isteni és emberi mag egymással egyesült.
És ebben az értelemben Mária az Úr anyjává is lett, a láthatatlan és a
látható világ közötti kapuvá a Messiás számára.
A Megváltó világnézeteJézus
Krisztus születése történetének helyes megértése bibliai világképet
tételez fel. Az ezzel szemben álló világértelmezés-típusokban a
történetet a legjobb esetben is csak a mitológia tárgykörébe lehet
sorolni. A Szentírás azonban nem egy világban gondolkodik és értelmezi a
valóságot, hanem több világ egymással való összefüggésében,
konfliktussorozatában tárja fel az isteni üdvtervet, amelynek mentén az
üdvtörténelem előrehalad a kitűzött célok felé. Ez természetesen nem
fedi le a világtörténelmi események folyamatait, csupán azokat a
történelmi tényeket foglalja magába, amelyek során Isten az általa
kiválasztott emberekkel (például Noéval, Ábrahámmal, Dáviddal, Jézus
Krisztussal) vagy néppel (Izraellel) különböző korszakokban
szövetségeket kötött. Emellett a Biblia beszámol a szövetségek
előzményeiről és következményeiről egyaránt, és értékeli azokat.
Jézus
Krisztus története döntően születése, engesztelő áldozata, föltámadása,
mennybemenetele miatt lett evangélium, azaz jó hír, örömhír az egész
univerzum számára. A teljes valóságot a Szentírás szerint legalább négy
világ alkotja. Pál apostol láthatatlanra és láthatóra is felosztja
ezeket, mai kifejezésekkel élve szellemi és fizikai világra, bár ezek
nem adekvát kifejezői a látható-láthatatlan ellentétpárnak, mert a
látható világ is mélyen be van ágyazva a szellemi világba.
Sőt a
biblikus világnézet szerint a szellemi által lett az anyagi, s a
kozmosz fennmaradása, működőképessége az univerzum spirituális
egységéből fakad, melynek négy szférája: a menny (vagyis a legfelsőbb
világ), a látható (evilág), az alvilág (Seol, Hádész), valamint az első
és harmadik ég közötti szféra, amely azoknak a bukott angyaloknak és
vezérüknek, a Sátánnak a lakhelye, amelyeket Pál az Epheszosziakhoz írt
levelében a „fejedelmek, hatalmak, a sötétségnek a világon hatalmaskodó
urai, a gonoszság egekben lévő szellemi lényei” kategóriáiba sorol, akik
az epuranoszban (magasságban) laknak. (Ézsaiás próféta is beszél a
magasságban lévő, gonosz lények által lakott városról.)
Visszafordíthatatlan változások
Jézus
Krisztus születése, üdvözítő munkája az univerzum mind a négy
szférájában, és egymáshoz való viszonyrendszerében visszafordíthatatlan
változást eredményezett.
A mennyből (a legfelsőbb
világból) jött el az evilágba. De emberként való megszületése előtt is
élt már a Messiás az Atyánál. A világ teremtésében is főszerepet töltött
be, az Írás szerint minden általa és érte lett. A szövetségek
megkötésekor is ő volt az Isten Igéjét kinyilatkoztató isteni személy.
A
Messiás jelent meg Mamré tölgyesében Ábrahámnak, és erősítette meg a
hit atyja számára az ígéreteket. Jákob is vele birkózott a Jabbók
révénél, míg végül a rejtettségét megőrző Küldött Jákob nevét Izraelre
változtatta. A Szináj pusztájában is ő jelent meg, hogy Mózest elhívja
és fölkenje természetfölötti erejével, hogy a fáraóhoz küldje Izrael
exodusa érdekében. A Messiás segítsége nélkül Izrael nem tudott volna
kivonulni Egyiptomból, sem átkelni a Vörös-tengeren; de képtelen lett
volna arra is, hogy túlélje az élhetetlen pusztában a negyvenéves
vándorlást. Az ígéret földjét is az Úr közvetlen támogatása által tudták
birtokukba venni. A Messiás szelleme lakott a prófétákban, ő helyezte
az Igét a Ruach, a Szellem emberei szájába, hogy a néppel közöljék a
Mindenható akaratát.
A preegzisztens Ige (a Messiás) és a
történelmi Jézus Krisztus közötti lényegazonosság az isteni természeten
alapul. A kettő közötti különbség pedig az, hogy míg a megtestesülés
előtti Messiás nem, addig a történelmi Jézus Krisztus valóságos és
teljes emberi természetet is hordozott.
A mennytől az alvilágig
A
Messiás emberként való megszületésével, földi életével és művével a
legfelsőbb világ (a menny) küldöttje jött el az evilágba, és tett
bizonyságot csodáival, jeleivel arról, hogy általa a világba eljött
Isten országa, amelybe Isten minden embert hív Jézus Krisztus
evangéliuma által. Isten országának ez az állampolgársága újjászületés
által nyerhető el.
Jézus kereszthalála után lelke-szelleme az
evilágból az alvilágba (Seol, Hádész) is lement, hogy az alsó régiókban
tartózkodó szellemi lények és szellemek, lelkek számára nyilvánvalóvá
tegye: beteljesítette az Istennek a világ megváltásával szemben
támasztott igazságos követelményeit. Jézus Krisztus megfeszítése óta
többé nincs a halálnak és pokolnak korlátlan hatalma az evilág és az
emberiség fölött, mert a Megváltó véréből, életéből részesülőkre más
törvények vonatkoznak: felszabadultak a bűn és a halál törvénye alól, és
fölmentést nyertek Isten kárhoztató ítélete alól is, mert a Megváltó,
Jézus életének szellemi törvénye uralma alá kerültek az újjászületésük
által.
A világmindenség felépítése a bibliai világnézet alapján.
Jézus Krisztus föltámadása után elhagyta az evilágot, fölment a mennybe,
hogy megjelenjen engesztelő vérével az Atya előtt. Az Úr a mennyben (a
legfelsőbb világban) is változást hozott. Elfoglalta a főpapi és bírói
tisztséget, az Atya pedig földi megaláztatása és küldetésének tökéletes
teljesítése miatt Jézust hatalommal és dicsőséggel koronázta meg, úrrá
tette kezei munkája felett, és az univerzumot alkotó mind a négy világot
(a mennyet, az evilágot, az alvilágot és a Sátán birodalmát)
alárendelte neki, így mindezek fölött teljhatalommal bír.
Jézus három létformája
Jézus
fölmagasztalása által lett az üdvösség kizárólagos forrása. Az őbelé
vetett hit által nyerheti el minden ember a bűnbocsánatot és az örök
életet. A történelmi és a megdicsőült Jézus Krisztus között az isteni
lényegazonosság mellett a különbség az, hogy a megfeszített test
feltámadt, és Isten teremtő és halottakat föltámasztó ereje által olyan
metamorfózison ment keresztül, amelynek eredményeként halandóból
halhatatlan, nyomorúságosból dicsőséges, erőtlenből erős, pszichikaiból
szellemi testté vált. Ez által Jézus Krisztus e harmadik létformájában
az emberi természet is örökre meg lett dicsőítve.
Jézus Krisztus
a sátáni birodalom helyzetében is közvetlenül visszafordíthatatlan
változást hozott. A Sátánt és bukott angyalait legyőzte, foglyaivá
tette, Isten eljövendő végső ítélete alá helyezte, és megfosztotta e
világ fölötti kizárólagos uralmától. Azóta a sötétség erőinek befolyása,
hatalma az evilág fölött az emberek Isten és a Sátán közötti választása
alapján alakul a parúziáig. Ha a világ elutasítja Isten Jézus Krisztus
evangéliuma által adott hívását, a gonosz angyali világ uralma növekedni
fog az evilág fölött; ha pedig az emberek meghallgatják a Messiásról
szóló igazságokat, az evangéliumot, és követik azt, akkor Isten
országának (a legfelsőbb világnak) a jelenléte növekszik az evilágban,
ami szükségképpen a Sátán evilági uralmának a gyengülését eredményezi.
A jó és a rossz harcaJézus
születése, halála, föltámadása óta világkorszakunkat a jó és a rossz
konfliktussorozata határozza meg, amelynek a Messiás visszajövetele vet
véget. Az evangélium egyedülálló üzenete: Isten emberek iránti jósága,
szeretete megjelent Jézus Krisztusban az evilágban, s ez alapot
teremtett a menny és a föld (evilág) egybeszerkesztésére. A Názáreti
története szemben áll az emberiség általános, egyetemes tapasztalatával,
azzal, hogy az ember egy bizonyos időtartamot él a földön, és utána
meghal, teste sírba kerül, lelkének, szellemének halál utáni sorsa pedig
rejtettségben van előtte.
A minden emberi sorsra jellemző
tradíciót törte meg Jézus Krisztusnak a sírból, a pokolból, a halálból
való visszatérése. Ez a visszatérés azt is bizonyítja, hogy minden ember
képes lesz a Krisztusban föltámadt testében, nem csupán földi, hanem
mennyei létformában, Isten dicsőségében élni, sőt örökké élni. Jézus
Krisztus ezért a jövőnk előhírnöke, a halottak elsőszülöttje, aki
megszerezte a pokol és a halál kulcsait, vagyis az ezek fölötti
hatalmat.
Valóságosan halott volt, de él örökkön-örökké, s a
világkorszak végéig felkínálja minden ember számára engesztelő vérét,
életét, szellemét és a közösséget csodálatos személyével, hogy senki ne
vesszen el az alvilág sötétségében, hanem mindenki üdvösséget nyerjen a
Messiás személyébe, üdvözítő munkájába vetett hite által. Jézus Krisztus
történelmi és mai követői számára az örök életbe való visszatérésbe
vetett hit és remény a földi pályafutásuk és tevékenységük alapja. A
Megváltó születése és kereszthalála, föltámadása minden benne hívő
számára újra a szeretetet tette az élet forrásává. Pál többek között
ezért is szólított fel minden embert: „Lakozzék a Krisztus hit által a
ti szívetekben, a szeretetben meggyökerezvén és alapot vévén, hogy
megérthessétek minden szentekkel egybe, mi a szélessége és hosszúsága,
mélysége és magassága az Isten jó voltának, és megismerjétek a
Krisztusnak minden ismeretet felülhaladó szeretetét, hogy ekképpen
beteljesedjetek Isten egész teljességéig.” (Epheszosziakhoz írt levél
3:17–19)
Németh Sándor
Kommentáld!