Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek minden
ravaszságával szemben. Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a
gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak.
Efézus 6:11-12
BEVEZETÉS
Ez a tanulmány Sátánról szól, a „sötétség angyaláról”. Célunk az, hogy részletes tanulmányt
készítsünk erről az egyénről azért, hogy szétoszlassunk számos hamis szemléletet, amelyek
vele kapcsolatban terjednek. Ezt a tanulmányt tíz részre osztjuk.
Három gyakori hamis szemlélet létezik. Az első az, hogy Sátán nem személy, vagy lény, csak
egy gonosz elv, amellyel mindenkinek küzdenie kell. A másik téves felfogás Sátánt illetően
az, hogy ő a közvetlen okozója minden ember minden bűnének, így amikor valaki vétkezik,
azt mindig az ördögre keni. A harmadik pedig az, hogy Sátán, vagy valamelyik démonja
felelős minden fizikai és mentális rendellenességért.
I. SÁTÁN LÉTE
A Biblia egyértelműen tanítja, hogy Sátán létezik. Ezt három dologból láthatjuk. Először is,
Sátánt az Ószövetség harminckilenc könyvéből hét könyvben említik: I. Mózesben, I.
Krónikákban, Jób könyvében, Zsoltárokban, Ézsaiásban, Ezékielben és Zakariásban.
Másodszor, az Újszövetség huszonhét könyve közül tizenkilenc említi Sátánt: Máté, Márk,
Lukács, János, Apostolok Cselekedetei, Róma, I. és II. Korinthus, Efézus, I. és II.
Thesszalonika, I. és II. Timóteus, Zsidókhoz írt levél, Jakab, I. Péter, I. János, Júdás és
Jelenések könyve. Bár Sátánt nem említi az összes újszövetségi könyv, minden újszövetségi
szerző említi. Harmadszor, és ez nagyon fontos, Sátán létét maga a Messiás is tanította. A
négy evangéliumban Sátán összesen huszonkilencszer kerül említésre. A huszonkilenc
alkalomból huszonöt részben a Messiás említi. A következő versek olyan példák az
evangéliumból, amelyekben Jesua (Jézus) Sátán létezését tanította: Máté 4:10, Márk 3:26,
Lukács 13:16 és János 12:31.
Így nincs is kérdés efelől, hogy a Biblia tanítja Sátán létét. Nem csupán képzeletbeli lény vagy
kisugárzás; több a gonosz elvnél. Valós lény, és a Biblia mind az Ó-, mind pedig az
Újszövetségben tanít a létezéséről. Sátán nem csak az apokaliptikus vagy látnoki könyvekben
szerepel, amelyek számos szimbólummal teljesek, mint például a Jelenések könyve, hanem
prófétai és történelmi könyvekben is. A Biblia egyértelműen tanítja Sátán létezését.Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek minden
ravaszságával szemben. Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a
gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak.
Efézus 6:11-12
BEVEZETÉS
Ez a tanulmány Sátánról szól, a „sötétség angyaláról”. Célunk az, hogy részletes tanulmányt
készítsünk erről az egyénről azért, hogy szétoszlassunk számos hamis szemléletet, amelyek
vele kapcsolatban terjednek. Ezt a tanulmányt tíz részre osztjuk.
Három gyakori hamis szemlélet létezik. Az első az, hogy Sátán nem személy, vagy lény, csak
egy gonosz elv, amellyel mindenkinek küzdenie kell. A másik téves felfogás Sátánt illetően
az, hogy ő a közvetlen okozója minden ember minden bűnének, így amikor valaki vétkezik,
azt mindig az ördögre keni. A harmadik pedig az, hogy Sátán, vagy valamelyik démonja
felelős minden fizikai és mentális rendellenességért.
I. SÁTÁN LÉTE
A Biblia egyértelműen tanítja, hogy Sátán létezik. Ezt három dologból láthatjuk. Először is,
Sátánt az Ószövetség harminckilenc könyvéből hét könyvben említik: I. Mózesben, I.
Krónikákban, Jób könyvében, Zsoltárokban, Ézsaiásban, Ezékielben és Zakariásban.
Másodszor, az Újszövetség huszonhét könyve közül tizenkilenc említi Sátánt: Máté, Márk,
Lukács, János, Apostolok Cselekedetei, Róma, I. és II. Korinthus, Efézus, I. és II.
Thesszalonika, I. és II. Timóteus, Zsidókhoz írt levél, Jakab, I. Péter, I. János, Júdás és
Jelenések könyve. Bár Sátánt nem említi az összes újszövetségi könyv, minden újszövetségi
szerző említi. Harmadszor, és ez nagyon fontos, Sátán létét maga a Messiás is tanította. A
négy evangéliumban Sátán összesen huszonkilencszer kerül említésre. A huszonkilenc
alkalomból huszonöt részben a Messiás említi. A következő versek olyan példák az
evangéliumból, amelyekben Jesua (Jézus) Sátán létezését tanította: Máté 4:10, Márk 3:26,
Lukács 13:16 és János 12:31.
Így nincs is kérdés efelől, hogy a Biblia tanítja Sátán létét. Nem csupán képzeletbeli lény vagy
kisugárzás; több a gonosz elvnél. Valós lény, és a Biblia mind az Ó-, mind pedig az
Újszövetségben tanít a létezéséről. Sátán nem csak az apokaliptikus vagy látnoki könyvekben
szerepel, amelyek számos szimbólummal teljesek, mint például a Jelenések könyve, hanem
prófétai és történelmi könyvekben is. A Biblia egyértelműen tanítja Sátán létezését.
II. SÁTÁN EREDETE
A Sátán eredetéről szóló fő írásrész Ezékiel 28:11-15:
És lőn az Úr beszéde hozzám, mondván: Embernek fia! kezdj gyászéneket Tírus királyáról, és
mondd néki: Így szól az Úr Isten: Te valál az arányosság pecsétgyűrűje, teljes bölcseséggel,
tökéletes szépségben. Édenben, Isten kertjében voltál; rakva valál mindenféle drágakövekkel:
karniollal, topázzal és jáspissal, társiskővel és onixxal, berillussal, zafirral, gránáttal és
smaragddal; és karikáid mesterkézzel és mélyedéseid aranyból készültek ama napon, melyen
teremtetél. Valál felkent oltalmazó Kérub; és úgy állattalak téged, hogy Isten szent hegyén
valál, tüzes kövek közt jártál. Feddhetetlen valál útaidban attól a naptól fogva, melyen
teremtetél, míg gonoszság nem találtaték benned.
Sátán eredetét illetően ez a rész négy dolgot mutat meg nekünk. Először is, amikor Sátán
teremtetett, ő volt „az arányosság pecsétgyűrűje, teljes bölcsességgel, tökéletes szépségben
(11-12 vers). Az „arányosság pecsétgyűrűje”-ként fordított héber kifejezés jelentése „egy
mintát betölteni”, „egy tervezetet betölteni”. Az Ezékiel által elénk vetített kép az, hogy
amikor Isten elkezdte teremtő munkáját, úgy döntött, hogy önmagát egy meghatározott
mintára vagy tervezetre korlátozta, amelyet nem volt hajlandó meghaladni. Amikor az
állatokat teremtette, ők ennek a mintának csak egy részét töltötték ki; amikor megteremtette
az embert, a mintának ismét egy része lett kitöltve; az angyalok teremtésével a minta még
inkább ki lett töltve. Ám amikor Isten ezt a bizonyos lényt megteremtette, akkor bepecsételte
a mintát (annak teljességét), vagyis a bölcsesség és szépség terén kitöltötte az egész mintát. Ez
azt jelenti, hogy az összes teremtett lény közül Sátán messze a legbölcsebb és a legszebb.
Mindazok a portrék, amiket a művészek az évszázadokon át Sátánról festettek, s amelyek
rútnak, kísértetiesnek és félelmetesnek ábrázolták őt egyszerűen tévesek, hiszen mindennek
éppen az ellenkezője az igaz. Az összes teremtett lény közül Sátán valójában a legbölcsebb és
a leggyönyörűbb.
Sátán eredetével kapcsolatban a második dolog az, hogy ő teremtett lény (13. vers); nem
létezett az örökkévaló múltban. Sátán nem csupán egy „örökkévaló gonosz elv”, amely
mindig is az „örökkévaló jó elve” mellett létezett. Valós lény, akit Isten teremtett.
Teremtésének idején két dolog jellemezte. Először is, kövek borították, amitől „szikrázó” lett.
Másodszor pedig, ő volt felelős a karikákért (a kézi dobokért – a szerk.) és mélyedésekért (a
sípokért - a szerk.), amelyek az imádat részét képezték. Amikor Sátán megteremtetett, az ő
szolgálata volt a trónon ülő Isten mennyei imádatát vezetni. Sátánt, mint a mennyei papot írja
le, aki Isten imádatát vezeti.
Sátán eredetével kapcsolatban a harmadik dolog az, hogy teremtésekor kerubnak teremtetett
(14. vers). Az angyali lényeknek három rendje van. A legalacsonyabb az angyalok rendje, és
élükön Mihály a fő-, vagy arkangyal. Az angyalok fölött állnak a szeráfok, a szeráfok fölött
pedig a kerubok. Amikor Sátán megteremtetett, nem a legalacsonyabb, angyali rendbe
tartozott, nem is a középső, szeráfi rendbe, hanem kerubnak, a legmagasabb rendű lénynek
lett teremtve. A 14. vers azt mondja, hogy felkent kerub volt. Amikor megteremtetett a többi
kerubbal egyenrangú kerub volt. Valamikor az örökkévaló múltban azonban Isten
kiválasztotta ezt a bizonyos kerubot, és felkente őt, vagyis „messiásolta” őt, s ezzel tekintélyt
szerzett az összes többi kerub fölött. Ahogyan Mihály az arkangyal az angyalok fölötti
tekintély, úgy Sátán a kenetével ark-kerub lett, az összes többi kerub fölötti tekintély.
Sátán eredetével kapcsolatban a negyedik dolog az, hogy teremtésekor tökéletes volt (15.
vers). Isten hibátlannak teremtette. Annyira tökéletes volt, hogy megvolt az az egyedi
képessége, amelyet úgy neveznek, hogy „az ellentétes döntés hatalma”, vagyis az a képesség,
amellyel az egyén saját természete ellenére dönt. Isten nem rendelkezik ezzel a képességgel, s
Isten ezért nem képes vétkezni; nem cselekedhet isteni természete ellenére. Sátánnak megvolt
az ellentétes döntés hatalma. Szent és tökéletes volt, de képes volt tökéletlen és szentségtelen
döntés meghozatalára.
Összegzés: Ezékiel Sátánról szóló tanítását öt pontban foglalhatjuk össze. Először is, Sátán
teremtett lény, ezért nem öröktől fogva létezik. Másodszor, tökéletesnek teremtetett,
hibátlannak. Harmadszor, kerubnak teremtetett, a mennyi lények legmagasabb rendjébe
tartozott. Negyedszer, mivel a bölcsesség és szépség vele pecsételtetett be, ő volt a
legbölcsebb és legszebb lény az összes teremtett lény között. Ötödször, felkent kerub volt,
vagyis az összes teremtett lény között ő volt a legnagyobb hatalmú és tekintélyű.
III. SÁTÁN BUKÁSA
Sátán bukását az Írás négy része taglalja.
A. Az első bűnös: Sátán
Az első rész I. János 3:8, ahol János azt mondja, hogy az ördög kezdettől fogva vétkezett. A
lényeg az, hogy az első bűnös Sátán volt.
B. Az első bűn: a büszkeség
A második rész I. Timóteus 3:6. Ebben az összefüggésben Pál felsorolt egy sor olyan
jellemzőt, amellyel a helyi gyülekezet leendő vénjének rendelkeznie kell. Ezek között a
jellemezők között Pál kijelenti: Ne legyen új ember, nehogy felfuvalkodván, az ördög
kárhozatába essék.
Új hívőt soha nem szabad tekintéllyel bíró pozícióba helyezni a helyi gyülekezetben, mert
minden új hívő lelkileg éretlen, egyszerűen annál a ténynél fogva, hogy új hívő. Ha vezetői
szerepet kap, mielőtt lelkileg készen állna erre, büszkévé válhat, s ettől ugyanabba a bűnbe
eshet, ami Sátán bukását is okozta. Az első bűn tehát a büszkeség bűne volt, és az első bűnös
Sátán volt.
C. Sátán bukása: a bűn következménye
A harmadik írásrész Ezékiel 28:15-19: Feddhetetlen valál útaidban attól a naptól fogva,
melyen teremtettél, míg gonoszság nem találtaték benned. Kereskedésed bősége miatt belsőd
erőszakossággal telt meg és vétkezél; azért levetélek téged az Isten hegyéről, és elvesztélek, te oltalmazó Kérub, a tüzes kövek közül. Szíved felfuvalkodott szépséged miatt; megrontottad
bölcsességedet fényességedben; a földre vetettelek királyok előtt, adtalak szemük
gyönyörűségére. Vétkeid sokaságával kereskedésed hamisságában megfertőztetted
szenthelyeidet; azért tüzet hoztam ki belsődből, ez emésztett meg téged; és tevélek hamuvá a
földön mindenek láttára, akik reád néznek. Mindnyájan, akik ismertek a népek közt,
elborzadnak miattad; rémségessé lettél, s többé örökké nem leszel!
Ebben a fejezetben Ezékiel részletekkel szolgál Sátán bukásáról. A 15. versben szereplő
kijelentés áll a legközelebb ahhoz, hogy megismerjük a bűn eredetét: gonoszság találtaték
benned (Sátánban). Egy tökéletes, szent lényben valahogyan gonoszság találtatott. A 16. vers
leírja, hogy miben is állt ez a gonoszság: vétkezél. Hogyan vétkezett? Kereskedése bősége
miatt. Ennek a héber kifejezésnek a jelentése ez: „ide-oda menni egyik személytől a másikig,
egyik helyről a másikra.” Amikor gonoszság találtatott Sátánban egyik angyaltól a másikig
ment, hogy megpróbálja biztosítani hozzá való hűségüket úgy, hogy Istent rágalmazta. Sátán
meggyőzte az angyalok megszámlálhatatlan seregének egyharmadát, akik csatlakoztak hozzá,
a kétharmaduk azonban nem ezt tette. Sátán kifejezett bűne itt az volt, hogy rágalmazta Istent
minden angyalnak. Ez a bűnös tett a büszkeség bűnében gyökerezett; majd a rágalmazás bűne
erőszakossághoz vezetett; Sátán erőszakot okozott a mennyben azáltal, hogy egy felkelést
vezetett.
Mivel Sátán ezen a két módon vétkezett, a 16. vers szerint kivettetett első két lakhelyéről.
Először is levettetett az Isten hegyéről; többé már nem ő volt Isten trónjának őrzője, sem
pedig a mennyei főpap, aki az imádatot vezette. Másodszor, elpusztíttatott a tüzes kövek
közül; többé nem ő irányította az eredeti földet, amely telve volt drágakövekkel első teremtése
alkalmával.
A Sátánban talált gonoszság a természetében lévő benső romlottsággal volt kapcsolatban.
Először is, megromlott a tökéletes, szent természete. Másodszor, a romlottság bűnös tetthez
vezetett, amely két részből állt: angyalról angyalra járt rágalmazva Istent, és erőszakot tett a
mennyben a lázadás vezetésével. Az alapvető ok a büszkeség volt. A büszkeség vezetett Sátán
gonoszságához, amely cserébe a bűn tettéhez vezetett. Tökéletes szépsége miatt büszkesége
felemeltetett, és a fényességében lakozó büszkeség megrontotta bölcsességét. Amikor már
képtelen volt helyesen gondolkodni, elkezdett helytelenül elmélkedni a szépségéről, a
bölcsességéről, a hatalmáról és a tekintélyéről. Ahelyett, hogy továbbra is alázatosan
alávetette volna magát Istennek, aki mindezeket adta neki, telve lett büszkeséggel. Még
mindig ő a legbölcsebb minden teremtmény közül, ám a bölcsessége megrontatott; s mivel a
büszkesége a bölcsesség megrontásához vezetett, gonoszság találtatott benne (15. vers).
Bűnös természetet fejlesztett ki, amely bűnös tettekhez vezetett.
Ezékiel Sátán jövőbeli, végső ítéletével zárja le témáját (18. és 19. versek).
D. Sátán végső ítélete
A Sátán bukásával foglalkozó negyedik írásrész Ézsaiás 14:12-14: Miként estél alá az égről
fényes csillag, hajnal fia!? Levágattál a földre, aki népeken tapostál! Holott te ezt mondád
szívedben: Az égbe megyek fel, az Isten csillagai fölé helyezem ülőszékemet, és lakom a
gyülekezet hegyén messze északon. Felibök hágok a magas felhőknek, és hasonló leszek a
Magasságoshoz.
A 12. vers összefoglalja Sátán bukását. A néhány fordításban előforduló Lucifer nevet majd
az V. fejezetben tárgyaljuk. Sátánra fényes csillagként, a hajnal fiaként utaltak, s egy bizonyos
ponton elbukott.
A 13-14. vers megindokolja, hogy miért bukott el: ötször jelenti ki, hogy mi mindent tesz
majd. Amikor Sátán megtelt büszkeséggel, büszkesége ennek az öt kijelentésnek a
kihirdetéséhez vezetett. Minden egyes kijelentésnek különleges jelentősége van.
Elsőször is, az égbe megyek fel. Sátán nem volt elégedett azzal a magas pozícióval, amit Isten
adott neki Isten trónjának őrzőjeként, amely szerint hatalmában állt megmondani, ki mehet be
Isten jelenlétébe, és ő birtokolta az eredeti teremtés szerinti földet. Magasabb pozíciót akart a
már meglévőnél, s az egyetlen magasabb pozíció Isten trónja volt, amelynek joga kizárólag a
Messiást illeti meg (Efézus 1:20-21). Az első akaratával Isten trónját akarta bitorolni, és ő
akart a trónon ülni a Messiás helyett.
Másodszor, az Isten csillagai fölé helyezem ülőszékemet. Amikor a csillag szót szimbolikus
értelemben használják, az mindig angyalt jelent, akár bukott, akár nem bukott angyalról
legyen szó (Jób 38:7, Júdás 13, Jelenések 1:20, 9:1, 12:4). A 12. versben Sátánra használják
ezt a szót. Ezen akaratával azt a vágyát fejezte ki, hogy övé legyen az egyedüli tekintély az
összes angyal fölött. Ez azzal járt volna, hogy Mihályt lemondatta volna arkangyali
pozíciójáról, és ő maga vált volna az arkangyallá.
Harmadszor, lakom a gyülekezet hegyén messze északon. Ezt a kifejezést más helyen a
millenniumi királyság leírására használják (Zsoltárok 48:2, Ézsaiás 2:2, 4:5-6). Sátán tudta,
hogy Isten terve szerint Isten Fia uralkodna Messiásként Izrael fölött. Ezzel az akaratával
Sátán kifejezte azt a vágyát, hogy ő legyen a messiási uralkodó Izrael fölött.
Negyedszer, felibök hágok a magas felhőknek. Amikor a felhő szót jelképes értelemben
használják, mindig a sekina dicsőségre utalnak (II. Mózes 16:10, 40:34-38, I. Királyok 8:10-
11, Máté 26:64). Ez az az egyedi dicsőség, amely kizárólag Istenhez tartozik, s amit Sátán
magának szeretett volna megszerezni.
Ötödször, hasonló leszek a Magasságoshoz. Amikor Istenre Magasságosként utalnak, az
Istent, mint a menny és a föld birtokosát emelik ki (I. Mózes 14:18-19). Ezzel az akaratával
Sátán azt a vágyát fejezte ki, hogy ő legyen a kizárólagos és egyedüli birtokosa mindennek,
amit Isten teremtett I. Mózes 1:1-ben, tekintély, hatalom és irányítás tekintetében olyan akart
lenni, mint Isten.
Ezzel az öt akarattal Sátán felkelést vezetett a mennyben, majd utána elítélték és levetették.
Mi volt bukásának sátáni motivációja? A sátáni motiváció az volt, hogy olyan legyen, mint
Isten. Sátán azon vágya okozta saját bukását, hogy olyan legyen, mint Isten (Ézsaiás 14:14).
Egy másik, Sátán eredetével és bukásával foglalkozó részben (Ezékiel 28:11-19) érdekes
megfigyelni, hogy Ezékiel Sátánról szóló diskurzusának előszavaként Tírus hercegének
kárhoztatását említi, aki a 2. és 6-9. versekben olyan akart lenni, mint Isten. Tírus hercegének
bűne (1-10. versek) a háttere Tírus királya bűnének a 11-19. versekben, aki maga Sátán volt,
és olyanná akart válni, mint Isten. A sátáni motiváció az volt, hogy olyan akart lenni, mint
Isten, és ez okozta Sátán bukását.
Az ember bukását is az a bűn okozta, hogy vágyott olyan lenni, mint Isten. I. Mózes 3:5
szerint az egyik motiváció, amit Sátán adott Évának arra, hogy engedetlen legyen Istennel
szemben, az a vágy volt, hogy olyan legyen, mint Isten. Azon a ponton Éva vágyott arra, hogy
olyan legyen, mint Isten, és Sátán értelmét tükrözte vissza. A sátáni elme és a sátáni
motiváció legnagyobb tükröződése azonban még nem történt meg. Az Antikrisztus fő bűne
ugyanez a vágy lesz, hogy olyan legyen, mint Isten: maga ül be mint Isten az Isten
templomába, Isten gyanánt mutogatván magát. (II. Thesszalonika 2:4). Minden olyan vágy,
amely arra irányul, hogy valaki olyan legyen, mint Isten, Sátán értelmét tükrözi.
A Messiás értelme azonban az, hogy olyan legyen, mint egy szolga (Filippi 2:5-11). Az a
hívő, aki olyan akar lenni, mint egy szolga, és szolgai szerepet ölt, az a Messiás értelmét
tükrözi.
IV. SÁTÁN SZEMÉLYISÉGE
A. A személyiség jellemzői által bizonyított
Számos hamis tanítás létezik, amelyek Sátánt pusztán kisugárzásként vagy gonosz elvként
tartják számon, nem valós személyként. Ha bizonyítani tudjuk, hogy Sátánnak van
személyisége, akkor ő is egyéni személy. Sátán valós személyének tényét bizonyítja az, hogy
a személyiség mindhárom attribútumával bír: értelemmel, érzelemmel és akarattal.
1. Értelem
Először is, Sátán rendelkezik értelemmel. Jób 1. és 2. fejezetében például Jób igazságossága
felől vitatkozik Istennel, ez pedig azt mutatja, hogy van értelme. Máté 4:6-ban idézni tud az
Írásból. Lukács 4:1-12-ben Jesuával folytat beszélgetést. II. Korinthus 11:3 álnoknak jellemzi,
ami az értelem funkciója. Efézus 6:11-ben Pál az ördög ravaszságáról ír, ami szintén az
értelem funkciója. Mindebből világosan kiderül, hogy Sátánnak van értelme, ami a
személyiség első attribútuma.
2. Érzelem
Másodszor, Sátánnak vannak érzelmei. I. Timóteus 3:6 szerint Sátán képes arra, hogy
felfuvalkodott legyen, vagyis telve legyen büszkeséggel, és ez egy érzelem. Ráadásul
Jelenések 12:12-ben és 17-ben Sátán dühéről ír, ami a harag emóciója. Sátánnak tehát
érzelmei is vannak, és értelme is.
3. Akarat
Harmadszor, Sátánnak akarata is van. Ézsaiás 14:13-14-ben például öt különböző alkalommal
jelenti ki Sátán azt, hogy mit fog tenni. Lukács 4:6-7 elmondja, hogy a világ királyságait
annak adhatja, akinek csak akarja. II. Timóteus 2:26 arról szól, hogy Sátán akarata foglyul ejt
embereket. I. Péter 5:8-ban Péter úgy ír Sátánról, mint aki keresi, hogy kit faljon föl. Körbejár,
keresi és kiválasztja az áldozatait, s döntését az akaratára alapozza.
A személyiséget jellemző három attribútum az értelem, az érzelem és az akarat, és Sátán
mindhárommal rendelkezik.
B. Személyes névmások használata bizonyítja
Nem a fenti az egyetlen módja Sátán személyének bizonyítására. A másik mód a személyes
névmások használata. A héber nyelvben nincs semlegesnem, így valami vagy hímnemű, vagy
nőnemű. Még azok a dolgok is, amit az angolban semlegesnek tekintenek, mint például az
asztal, vagy szék szavak, a héberben hímnemű vagy nőnemű főnevek. A héber nyelv tehát
nem döntő Sátánt illetően.
A görög nyelvben azonban mindhárom nem szerepel, a hímnem, a nőnem és a semlegesnem
is. Amennyiben Sátán pusztán egy „dolog” lenne, és nem lenne személye, következetesen a
semlegesnemet használnák rá a görögben. Ám minden alkalommal, amikor az
Újszövetségben a görög nyelv Sátánt említi, mindig hímnemű személyes névmást használ rá.
Mindig úgy utal rá, mint „ő” (hímnemben), ”őt” (hímnemben),” az övé” (hímnemben), és
sohasem úgy, hogy „az”. A görög személyes névmás hímnemben történő alkalmazása azt
mutatja, hogy Sátán személy; nem lehet semleges nemben, vagy egyszerűen dologként utalni
rá.
C. Egy személyiség tettei bizonyítóak
Sátán személyiségének harmadik bizonyítéka az, hogy egy személyiség minden tettét
produkálja. Nem úgy cselekszik, mint egy tárgy, hanem mint egy személy. I. János 3:8-ban
például János apostol így ír: Aki a bűnt cselekszi az ördögből van; mert az ördög kezdettől
fogva bűnben leledzik.
Az a tény, hogy Sátán kezdettől fogva bűnt cselekszik, a személyének cselekedeteit mutatja,
hiszen a dolgok nem cselekednek bűnt, csak a személyek. I. Krónika 21:1-ben Sátán képes az
embereket cselekvésre indítani; vagy ellenállni dolgoknak. Zakariás 3:1-ben vádlóként festik
le, mint egy ügyészt. János 8:44-ben Sátán képes vágyakozni, hazudni és gyilkolni. Zsidókhoz
írt levél 2:14-ben Sátánnak hatalma és tekintélye van. Mindezek egyértelműen azt mutatják,
hogy Sátán egy személy tetteit viszi véghez. Ezek nem semleges dolgok tettei, hanem egy
személy tettei. Ezért tehát Sátán egy személy.
D. Erkölcsileg felelős egyénként kezelik
Sátán személyi mivoltának negyedik bizonyítéka az, hogy Sátánt erkölcsileg felelős
egyénként kezeli. Máté 25:41 például kijelenti, akkor szól majd az ő bal keze felől állókhoz is:
Távozzatok tőlem, ti átkozottak, az örök tűzre, a mely az ördögöknek és az ő angyalainak
készíttetett.
Sátán sorsa a tűznek tava. Semleges dolgokat nem vetnek a tűznek tavába, csak személyeket.
A tény, hogy Sátán sorsa az, hogy a tűz tavába vettetik, azt mutatja, hogy erkölcsileg felelős
lényként kezelik, ami azt jelenti, hogy személy.
János 16:11 így szól: Ítélet tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme megítéltetett.
Ez is azt mutatja, hogy erkölcsileg felelős lényként kezelik, ahogyan a személyeket szokás.
V. SÁTÁN ELNEVEZÉSEI
Az Írásban számos elnevezést találunk Sátánra. Ezeket négy csoportba kategorizáljuk.
A. Sátán nevei
1. Sátán
A Biblia összesen négy névvel illeti Sátánt. Az első a leggyakoribb: Sátán. A héber
Ószövetség tizenkilenc alkalommal használja ezt az elnevezést. Az egyik ilyen alkalom
Zakariás 3:1. A név görög változata a Satanas. A görög Újszövetség harminchat alkalommal
használja ezt az elnevezést. Az egyik példa erre Jelenések 12:9. A név jelentése „ellenség”
vagy „ellenálló”. Ez a név azt hangsúlyozza, hogy Sátán az Isten királyságával szembenálló
királyság vezetője.
2. Ördög
A második elnevezés az ördög. A görög szó a diabolos, melyet a görög Újszövetség
harmincöt alkalommal használ (Jelenések 12:9). A szó jelentése „vádló”, „rágalmazó”, vagy„az, aki botlásra késztet minket”. Ez a név olyannak írja le Sátánt, mint aki mind Istent, mind
pedig a hívőt rágalmazza.
3. Béliál
A harmadik neve Béliál, ezt a nevet II. Korinthus 6:15-ben találjuk. E név jelentése
„értéktelen”, s Isten nézőpontját képviseli a már vétkező Sátánról.
4. Belzebúb
A negyedik név a Belzebúb. A név a héber Baal Zvuv szóból ered, amelynek szószerinti
jelentése „a legyek ura”. II. Királyok 1:2,3,6,16 szerint ő volt Ekron istene, a filiszteusok egy
istene. Az Újszövetségben a Belzebúb nevet Máté 10:25-ben, 12:24,27-ben, Márk 3:22-ben,
Lukács 11:15,18 és 19-ben találjuk. A görög formája a Beelzebul, és kicsit eltérő jelentéssel
bír. Azt jelenti, hogy a „királyi palota ura”. Az istenség eredeti filiszteus neve is ezt jelentette,
ám a rabbik soha sem fogadták el azt, hogy Beelzebul a királyi palota ura, és Belzebúbra
változtatták a nevét, hogy kigúnyolják: „Ő nem a királyi palota ura, hanem a legyek ura”. Az
újszövetségi időkre tehát már így vált ismertté Sátánnak ez a neve.
B. Sátán címei
Sátánnak tíz sajátos címet tulajdonít az Írás.
1. Fényes csillag, hajnal fia
Az első cím: fényes csillag, hajnal fia (Ézsaiás 14:12). Rettentően sajnálatos, hogy a King
James Biblia ezt a „Lucifer” névnek fordította. A Lucifer szó a héber fényes csillag szó latin
fordítása. Angolul helyesen nem Lucifernek kellene lennie, mert ez sosem a bibliai neve vagy
címe Sátánnak. A helyes cím: fényes csillag, hajnal fia. A héber a „ragyogó” jelentést
hangsúlyozza. Arra utal, hogy Sátán eredeti állapotában ragyogó volt, drága kövekkel rakott
Ezékiel 28 szerint, és II. Korinthus 11:14 szerint még ma is képes a világosság angyalaként
megjelenni.
2. A pusztító
A második cím a pusztító. Ezt a címet Jelenések 9:11-ben találjuk, ahol mind a héber, mind a
görög alak meg van adva. A héber alak az Abbadon, a görög pedig az Apollyon. Mind a héber,
mind pedig a görög szó jelentése „pusztító”, mivel ő mind a fizikai, mind a spirituális életet
elpusztítja. Lehetséges, hogy Jelenések 9:11 egy fő démonról szól, nem pedig Sátánról.
Amennyiben azonban Sátánra utal, és nem egy fő démonra, akkor Sátánt pusztítóként jeleníti
meg.
3. E világ fejedelme
Sátán harmadik címe: e világ fejedelme (János 12:31, 14:31, 16:11). A „világ” szónak
fordított görög szó a kosmos, és a kozmosz Isten királyságának és uralkodásának sátáni
megfelelője (hasonmása). Ő a kozmosz fejedelme, csakúgy, ahogyan a Messiás Isten
országának fejedelme. Ez a cím Sátánt úgy jellemzi, mint akinek beteljesedett az ötödik
akarata, hogy olyan legyen, mint Isten. Arra utal, hogy Sátán véghezviszi hamisított
programját.
4. A levegőbeli hatalmasság fejedelme
A negyedik címe: a levegőbeli hatalmasság fejedelme (Efézus 2:2). Ez a cím két dolgot
hangsúlyoz. Először is azt, hogy Sátán a harmadik, és jelenlegi lakhelyén van, az
atmoszférikus égben. Másodszor azt hangsúlyozza, hogy tekintélye van azok fölött az
angyalok fölött, akik elbuktak vele. Ő a hatalmasságok fejedelme, más hatalmasságoké vagy a
bukott angyaloké.
5. E világ istene
Sátán ötödik címe: e világ istene (II. Korinthus 4:4). Az itt használt görög szó nem a kosmos,
hanem az aion, amelynek jelentése „kor”. Azt a filozófiai rendszert hangsúlyozza, amely
szemben áll Istennel: ez a filozófiai rendszer a jelenkor és a kozmosz szelleme. Amikor
Efézus 2:2 azt mondja: e világ folyása, az a görögben az e kozmosz aion-ja. Sátán ennek a
kozmosznak a fejedelme, és egy filozófiát propagál ebben a kozmoszban, amely erre a korra
jellemző. Galátzia 1:4 szerint a hívők megszabadultak ebből a jelenvaló gonosz világból,
megszabadultak a filozófiának azon rendszerétől, ami e kor szelleme. Ez a cím a sátáni
filozófiát hangsúlyozza, amely a kozmosz fölötti uralmának kimunkálását támogatja.
6. A gonosz
Sátán hatodik címe: a gonosz (Máté 6:13, János 17:15, II. Thesszalonika 3:3, I. János 5:18-
19). A görög szó a ponérosz, ami romlott természetét hangsúlyozza. Természetét tekintve ő a
gonosz, a máshol jelenlévő gonoszság forrása.
7. Felkent kerub
A hetedik cím a felkent, oltalmazó kerub (Ezékiel 28:14). Ez a cím két dolgot hangsúlyoz.
Először is megmutatja, hogy a mennyei lények melyik rendjébe tartozik, a kerubokéba.
Másodszor, kihangsúlyozza egyedi helyzetét: felkent, oltalmazó kerub volt. Vannak kerubok,
akik Isten trónját tartják, a trón alatt állnak, ezért jellemzik néha úgy Istent, mint aki a
kerubok fölött ül. Sátán azonban egykor az oltalmazó kerub volt. Ő volt a kupola Isten trónja
fölött. Az összes többi kerub a trón alatt volt, de Sátán, a felkent kerub Isten trónja fölött volt.
8. A démonok fejedelme
Nyolcadik címe: a démonok fejedelme (Máté 12:24, Lukács 11:15). Ez a cím az angyalok
egyharmada fölötti tekintélyét hangsúlyozza, akik vele együtt buktak el.
9. Tírus királya
Kilencedik címe: Tírus királya (Ezékiel 28:11-12). Ez az elnevezés azt hangsúlyozza, hogy ő
irányítja e világ földi királyságait.
10. Babilon királya
Tizedik címe: Babilon királya (Ézsaiás 14:4,12,14), és ez a cím is a nemzetek fölötti
irányítását hangsúlyozza.
C. Sátán jellemzése
Sátán elnevezéseiben a harmadik kategória Sátán jellemzése, amelyből összesen öt van.
1. A testvérek vádlója
Először is, a testvérek vádlójának nevezik (Jelenések 12:10). Amikor a hívő a megvallatlan
bűn állapotában van, Sátán előbb vagy utóbb megjelenik Isten trónja előtt, és megvádolja a
hívőt az adott bűnnel. A hívőknek ezért van szükségük Jézus szolgálatára, mint szószólójukra.
Amikor Sátánnak alapja van a hívők vádolására, a Messiás azt mondhatja: „Írjátok azt a bűnt
az én számlámra, már megfizettem azért a bűnért akkor, amikor meghaltam ezért az emberért
a kereszten”. Sátán a testvérek vádlója, a szentek vádlója.
Jób könyvében két példát találunk arra, hogy Sátán a testvérek vádlója. Az első Jób 1:9-11,
amikor azzal vádolja Jóbot, hogy csak azért igaz Isten előtt, mert Isten megáldotta; azzal
vádolta Jóbot, hogy helytelen a motivációja. Jób 2:4-5-ben ismét ezt tette, amikor azt állította,
hogy az ember mindent megtesz azért, hogy az életét mentse, s ez Jóbra is vonatkozik. Sátán
nem csupán az egyes szenteket, hanem Izraelt nemzetként is vádolja Isten előtt. Erre Zakariás
3:1-2-ben látunk példát.
2. A világosság angyala
A második jellemzés: a világosság angyala (II. Korinthus 11:14). Ez a jellemzés a csalárd
természetét hangsúlyozza. Ez is az ötödik akaratának a megvalósítása: olyanná leszek, mint a
Magasságos. Sátán felállított egy hamis programot, és a világosság hamis angyalaként jelenik
meg. A valóságban Sátán „a sötétség angyala”, de úgy álcázza magát, hogy a világosság
angyalaként jelenjen meg, mert be akarja csapni az embereket. Ez Sátán csalárdságának
leghatékonyabb módja.
3. A kísértő
A harmadik jellemzés: a kísértő (Máté 4:3, I. Thesszalonika 3:5). A görög megfelelő a
peirazon. Jelen idejű melléknévi igenév, és a Sátánt a jelenlegi tevékenységében úgy
ábrázolja, mint aki körbejár, és megkísérti az embereket. Ez az elnevezés Sátánnak azt az
oldalát hangsúlyozza, amely az embereket a gonoszra csábítja, úgy mint aki erkölcsi harcban
próbálja meg az embert. Megkísérti az embert a bűnös cselekedetre, különösképpen az
erkölcstelenség bűnére.
4. Csaló
Sátán negyedik jellemzése: a csaló (Jelenések 12:9). A szó görög megfelelője a planon. Ez is
jelen idejű melléknévi igenév, amely azt hangsúlyozza, amit Sátán folyamatosan tesz:
folyamatosan körbejár, becsapva az embereket. Ez az ötödik akaratának a megvalósítása:
Olyanná leszek, mint a Magasságos.
5. A lélek, mely az engedetlenség fiaiban munkálkodik
Az ötödik jellemzés: a lélek, mely most az engedetlenség fiaiban munkálkodik (Efézus 2:2).
Ez a sajátos jellemzés két dolgot hangsúlyoz: először is azt, hogy Sátán spirituális lény,
másodszor pedig azt, hogy spirituális lényként az ember fiai között munkálkodik,
pontosabban azok meghatározott szegmensének körében: az engedetlenség fiaiban, vagyis a
nem hívők között. Egykor minden ember ebbe a kategóriába tartozott, ám a hívők megszabadultak a sötétség királyságából Isten fia világosságának királyságába. Sátán már
nem munkálkodik bennünk, csak ellenünk.
D. Sátán állati ábrázolása
Sátán elnevezései között a negyedik kategória az állatokhoz hasonló ábrázolása, amelyekből
hármat találunk az Írásban.
1. A kígyó
Az első állati ábrázolás a kígyó (I. Mózes 3:1,2,4,13,14; II. Korinthus 11:3; Jelenések 12:9,15,
20:2). Ez az elnevezés két dolgot hangsúlyoz. Először is azt, hogy ez az Írásban említett
legelső elnevezése Sátánnak (I. Mózes 3.), ahol Sátán kígyóként jelent meg, vagy egy kígyóba
költözött, hogy becsapja Évát. Másodszor, ez a jellemzés a ravaszságát hangsúlyozza.
Ugyanúgy, ahogy az Isten által teremtett élőlények közül a kígyó volt a legalattomosabb (I.
Mózes 3:1), úgy Sátán a legravaszabb minden személy között a bűnös állapotban.
2. A sárkány
Sátán második ábrázolása: nagy, vörös sárkány (Jelenések 12:3,4,7,9,13,17). A görög
megfelelő a drakon, ami a középső „k” betű kivételével nagyon hasonlít az angol „dragon”
(sárkány) szóhoz. Amikor Sátánt nagy vörös sárkánynak nevezik, az Sátán hatalmát és
kegyetlenségét hangsúlyozza. Bár a bibliatanítók gyakran megemlítik, hogy a Sátánról
gyakorta megjelenő, vörös öltönyben és farokkal készült ábrázolások nem valósak,
valamennyi igazság azért mégis van a dologban, hiszen ebben a fejezetben vörös is, és farka is
van, bár vasvillája nincs. Sátán természetesen nem így néz ki, ez csupán ábrázolás, hogy
kiemeljék hatalmát, kegyetlenségét és vadságát.
3. Ordító oroszlán
Sátán harmadik ábrázolása az ordító oroszlán (I. Péter 5:8). Ordító oroszlánként körbejár,
keresve, hogy elnyeljen valakit. Itt pusztító mivolta kerül kiemelésre, az a célja, hogy
pusztítson.
VI. SÁTÁN TERMÉSZETE
Sátán természetéről hét dolgot tudhatunk meg.
A. Sátán teremtmény
Először is, Sátán teremtmény. Nem teremtő, hanem teremtett lény (Ezékiel 28:15, Kolossé
1:16). Ez azt jelenti, hogy Sátán nem létezett az örökkévalóságban, hanem van valós kezdete.
B. Sátán kerub
Sátán természetével kapcsolatban a második dolog az, hogy ő kerub (Ezékiel 28:14,16). A
Biblia a mennyei lények három rendjét vagy kategóriáját említi: az első a hétköznapi
angyalok; fölöttük állnak a szeráfok, és a szeráfok fölött a mennyei lények legmagasabb rendje, a kerubok vagy a kerubim. Sátán kerub, a legmagasabb rendbe tartozik. Természetéből
adódóan magasabb rendbe tartozik, mint a szeráfok vagy az angyalok.
C. Sátán az angyalok első rendjébe tartozik
Sátán természetével kapcsolatban a harmadik dolog az, hogy nem csupán kerub, hanem
felkent kerub volt (Ezékiel 28:14). A felkent azt jelentette, hogy tekintélyben felette állt a saját
kerubi rendjének többi tagja fölött. A lényeg az, hogy amint Mihálynak, az arkangyalnak
tekintélye volt minden egyes angyal fölött, úgy Sátán ezzel a kenettel főkerubbá (arkkerubbá)
vált, tekintélye volt az összes többi kerub fölött.
Másodszor, még Mihálynak is tiszteletben kellett őt tartania Júdás 8-9 szerint. Amikor Mihály
és Sátán Mózes teteme fölött vitatkoztak, Mihály, az arkangyal nem mert arra (Sátánra)
káromló ítéletet mondani. Ennek az volt az oka, hogy Mihály felismerte Sátánt a kerubot, és
tudta, hogy magasabb rendbe tartozik. Egyszerűen az Úrra bízta a dolgot, aki Sátán fölött áll.
Ám maga a tény, hogy még a jó arkangyal is tisztelte a bukott kerubot, azt mutatja, hogy
Sátán az első a rangsorban.
Harmadszor, Sátán az összes bukott angyal vezetője. Egyetlen bukott angyal sincs, aki
egyenlő lenne Sátánnal. Az összes bukott angyal alatta áll (Máté 12:24, Jelenések 12:4,7).
D. Sátán spirituális lény
A negyedik dolog Sátán természetével kapcsolatban az, hogy spirituális lény; mennyei
formában, angyal-típusú lény (Ézsaiás 14:12, II. Korinthus 11:14). Folyton angyali lényekkel
társítják (Máté 12:24, Jelenések 12:9). Spirituális lény, ahogyan az összes angyali vagy
mennyei lény.
E. Sátán megerősített bűnös
Sátán természetével kapcsolatban az ötödik dolog az, hogy ő megerősített bűnös. Az a rész,
amely a legjobb tanítást adja erről, az I. János 3:8: Aki a bűnt cselekszi az ördögből van; mert
az ördög kezdettől fogva bűnben leledzik. Azért jelent meg az Istennek Fia, hogy az ördög
munkáit lerontsa.
A tény, hogy Sátán megerősített bűnös, pontosan leírja, hogy miért ábrázolja őt úgy a Biblia,
ahogyan. Megerősített bűnös státuszát az Írás négyféleképpen emeli ki:
1. Ambiciózus büszkeséggel
Sátánt mindenekelőtt az ambiciózus büszkeség jellemzi (Ezékiel 28:17, I. Timóteus 3:6).
Büszkeségének tartalma kettős: Sátánnak az a vágya, hogy olyan legyen, mint Isten; és
hajlandó volt a mennyben egy lázadás élére állni.
2. Igaztalanságokkal
Másodszor, Sátánt igaztalanságok jellemzik. János 8:44 szerint Sátán a hazugságok atyja,
mert ő volt az első, aki valaha hazudott. Ezért ő a hazugságok atyja, és maga is hazugként
kerül jellemzésre.
3. Ravaszsággal
Harmadszor, ravaszság jellemzi, és ez a ravaszság aljas természetéből adódik (II. Korinthus
2:11, 11:3-4, Efézus 6:11). Velejéig megrögzött bűnös, egész lénye romlott.
4. Csalárdsággal
Negyedszer, csalárdság jellemzi, amely ravaszságából ered. A „ravaszság” kifejezés Sátán
természetére vonatkozik, a csalárdság a cselekedeteihez köthető, amely ravaszságának
eredménye. Telve van csalárdsággal (II. Korinthus 11:14, II. Thesszalonika 2:9-10).
F. Sátán csodákat hajthat végre
Sátán természetével kapcsolatban a hatodik dolog az, hogy képes csodákat végrehajtani (II.
Thesszalonika 2:9, Jelenések 13:11-15). Hatalmas csodatevő erőkkel rendelkezik, egészen az
élet teremtéséig. Ezért óvatosnak kell lenni, hogy csupán külső megnyilvánulások esetén ne
legyünk feltétlenül meggyőződve annak igazságáról. Sátán számos csodát képes utánozni,
ezek közül néhányat Máté 7:22-23-ban is láthatunk. Hatalmas csodatevő ereje van, és
veszélyes dolog alábecsülni képességeit.
G. Sátán korlátozott lény
Természetével kapcsolatban a hetedik dolog az, hogy Sátán korlátozott lény. Vannak korlátai,
hiszen teremtett lény. Ezt három dologból láthatjuk.
Először is, nem rendelkezik a „mindenható” attribútumokkal, még akkor sem, ha látszólag
ezek megvannak neki. Nem mindentudó, nincs mindenütt jelen és nem is mindenható. Sátán
kiterjedt démoni hálózattal rendelkezik, ami miatt úgy tűnik, hogy mindenütt jelen van.
Hosszú tapasztalata van az emberek minden nemzedékében a trükkökre és serkentésekre adott
válaszadásainak megfigyelése terén, amitől mindentudónak tűnhet. Csodatévő ereje miatt
mindenhatónak látszik. Ám nem mindentudó, nem mindenható és nem mindenütt jelenlévő;
nem rendelkezik ezekkel az attribútumokkal.
Másodszor, Isten korlátozza azt, hogy Sátán mit tehet meg és mit nem. Erre a legjobb példa
Jób 1-2, ahol Isten állította fel a korlátokat Sátánnak, és megmondta neki, hogy meddig mehet
el.
Harmadszor, Sátánnak ellen lehet állni (Efézus 6:10-18, Jakab 4:7, I. Péter 5:8-9). A hívők
ellenállhatnak Sátánnak, ami szintén azt bizonyítja, hogy korlátozott lény.
VII. SÁTÁN HAT LAKHELYE
Sátán életrajzát vagy karrierjét a legkönnyebben a lakhelyeit megfigyelve tudjuk nyomon
követni. Hat olyan helyről van szó, ahol Sátán lakott, vagy lakik, vagy a jövőben lakni fog. A
hat lakhely időrendi sorrendben követi egymást. A hat lakhelyből kettő múltbeli, egy
jelenlegi, és az utolsó három pedig a jövőbeni lakhelye.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!