Hivatalos
állami ünnep november elseje, a katolikus
ünnepként ismert mindenszentek napja, amelyen
mindmáig a római egyház emlékezik meg az
általa tisztelt valamennyi halott szentről. Az
indítványt beterjesztő Sasvári Szilárd
fideszes képviselő indoklása szerint a
„mindenszentek napja ősi keresztény ünnep”.
Az
ünnep kialakulására, történetére
vonatkozó tények a mondottaknak épp az
ellenkezőjét bizonyítják. Lényegét
tekintve ugyanis itt egy ősi pogány ünnep
továbbéléséről van szó, amelyet az
addigi keresztény hitgyakorlattal alapvetően szemben
álló vallási
újításként terjesztettek el. Az ősi
keresztény gyakorlat ugyanis épp az volt, hogy a Biblia
kijelentéseivel ellentétes ünnepeket nem fogadtak
el. Épp ezért nem találunk semmiféle
utalást a legkorábbi századokból a
mindenszentek napjára vonatkozóan, mivel ilyen ünnep
egyszerűen nem létezett.
Csak több mint
fél évezreddel az első apostolok után, a hetedik
századtól jelennek meg az első adatok arra
vonatkozóan, hogy egyes helyeken elkezdtek ünnepet tartani
az elhunyt valamennyi katolikus szent tiszteletére. A
legkorábbi ilyen tudósítás a Würzburg
grófja által az egyházi ünnepekkel
kapcsolatban készíttetett összeírásban
található. Azt, hogy az ünnep még ekkor is
csupán a formálódás
állapotában volt, jól mutatja, hogy
időpontját tavaszra helyezték, a húsvét
utáni első vasárnapra.
A november elsejei
dátum csak a következő században jelenik meg az
ünneppel kapcsolatban. A szentképek kultuszában is
élenjáró III. Gergely pápa (731–741)
ugyanis e napon szentelte fel a római Szent Péter
bazilikában az összes szentek tiszteletére emelt
kápolnát. Habár a század
végén a Karoling Birodalom kulturális
virágzásában meghatározó szerepet
játszó angolszász tudós és főpap,
Alkuin, szintén november elsején tartotta a
mindenszenteket, az ünnep még korántsem vált
általánossá az egész katolicizmuson
belül. Sőt, maga Alkuin sem vette fel az általa
kibővített egyházi szertartáskönyvbe. Csak a
következő században, 837-ben tette egész felekezete
számára kötelező jellegű ünneppé IV.
Gergely pápa a mindenszentek napját. November
elsejét azonban csak a 12. századra sikerült
általánosan elfogadtatni a mindaddig sok helyütt
dívó tavaszi időpont, május 13-a helyett. A
görögkeleti egyházban azonban továbbra is
ragaszkodtak a májusi időponthoz, s ott mindmáig ez
maradt a mindenszentek napja.
Az ünnep közvetlen
előzményének az összes keresztény
mártír tiszteletére tartott
megemlékezéseket tekintik. A legelső századokban
azonban még ilyen ünnepet is hiába keresnénk.
Csak a 4. század során, a katolicizmus
államvallássá válásával
párhuzamosan végbemenő gyökeres szellemi fordulat
során erősödött meg a mártírkultusz.
Együttes ünnepnapjukat sohasem tartották novemberben,
de még csak ősszel sem, hanem a tavasz különböző
időpontjaiban került megrendezésre. Megjegyzendő, hogy a
mártírok kapcsán egy sokkal szűkebb és
több szempontból is más jellegű csoportról
szólt a megemlékezés, mint a mindenszentek
esetében. Ez utóbbi ugyanis kiterjedt olyan nem
vértanúként meghalt katolikus szentek hatalmas
tömegeire is, akiknek jelentős csoportjainál az egyes
személyek tényleges történeti
létezése nemcsak megkérdőjelezhető, hanem
számos esetben tényszerűen cáfolható is.
Sok
szent élettörténetével,
legendájával kapcsolatosan nem egyszerű
hiteltelenségről van szó, hanem egy sajátos
formaváltásról, amelynek során egy
ízig-vérig pogány mitológiai alak
keresztény külsőt ölt magára, s így
„szentesítve” önmagát, nemcsak
személyét építi be a katolikus
egyházba, hanem többnyire a hozzá
kapcsolódó egész mítoszrendszert is.
Így lett a kelta Brighid istennőből Szent Brigitta,
pogány mitológiai hagyományából
pedig egy „szent” legendája. Hasonló dolog
történt Sárkányölő Szent Györggyel
is. Tiszteletére templomok sokaságát
emelték, szobrok, festmények tömegét
készítették. Ereklyéinek
megszerzéséért fegyveres harcok dúltak.
Nevét évszázadokon át
segítségül hívták a csatákban,
Anglia mindmáig védőszentjeként tiszteli. A
történeti kutatások azonban egyértelműen
bebizonyították, hogy Szent György a
valóságban nem létezett, hanem egy pogány
istenség hagyománya élt tovább neve alatt.
Mindezek nyomán az illetékes pápai
bizottság 1969-ben törölte Györgyöt a
szentek sorából. Hasonlóképpen
törölték Szent Kristófot, s rajtuk
kívül még további 180 szentet.
A
mindenszentekhez szorosan kapcsolódik a következő napon,
november 2-án ünnepelt halottak napja, s a kettő
együtt alkot egységet. A katolikus felfogás szerint
a mindenszentek a mennybe került tökéletes szentek
ünnepe, míg a halottak napja az úgynevezett
tisztítótűzben, purgatóriumban szenvedő
hívek ünnepe. Érdemes talán
újólag utalni arra, hogy amiként a szentek
kultusza, éppúgy a purgatóriummal kapcsolatos
tanítások sem összeegyeztethetők a bibliai
kijelentésekkel. Épp ezért minden bibliai alapokon
álló keresztény megújulási mozgalom
már a 12. századtól következetesen
elutasította mindkettőt. A valdensek éppúgy, mint
az angol Wyclif és követői, a lollardok, majd a cseh
husziták és az egész Európát
megrázó reformáció különböző
irányzatai. Ezt követően pedig minden későbbi
neoprotestáns irányzat, beleértve napjaink
pünkösdi-karizmatikus mozgalmát is.
Miként
a mindenszentek, ugyanúgy a halottak napja is csak hosszú
századokkal az apostolok kora után jelenik meg
egyházi ünnepként, s kezdetben még
szintén nem novemberben, hanem – például a
7. századi Spanyolországban – sajátos
időzítéssel pontosan pünkösdhétfőn
tartották. A november 2-i ünnepnap széles körű
elterjesztése a cluny-i bencés kolostor
apátjának, Odilónak a nevéhez fűződik. A
998-tól kifejtett ebbéli erőfeszítéseit
nagyban segítette, hogy Cluny egy egész
Nyugat-Európára kiterjedő kolostorhálózat
irányítójaként működött, s az
alárendelt kolostorok sokasága köteles volt
követni a tőle kapott utasításokat. Miután
ily módon sikerült Európa-szerte
meghonosítani ezt az újabb ünnepnapot,
végül az egész római egyházban
bevezetésre került.
Az eddig elmondottak is
jelzik, hogy a két halotti ünnep egyike sem
származott sem a Biblia szövegéből, sem az apostolok
hagyományaiból. Valójában mindkét
ünnep Európa erős pogány tradícióinak
látványos továbbélése. Ha
forrásvidéküket szeretnénk
némiképp pontosítani, a kelták
szokásait érdemes megvizsgálnunk. Ennek
során meglepve láthatjuk, hogy amit a kelták
ünnepeltek ezekben a napokban több mint kétezer
esztendővel ezelőtt a brit szigeteken, a Szajna és a Loire
völgyében vagy a Kárpát-medencében,
ugyanazt, sőt nemegyszer ugyanúgy napjainkban is – sőt
már évszázadok óta – megünneplik
az ott élő angolok, franciák vagy épp magyarok.
Jelen esetben ez a kelta Samhain, a november elsején megtartott
halottak napja, a két fő kelta ünnep egyike. Ilyenkor
szokás volt a mágikus tűzgyújtás is,
melynek eredményeként az egyes vidékek,
domboldalak, hegyek megteltek kisebb-nagyobb tüzekkel,
lángokkal, sokban hasonlítva napjaink november eleji
magyar temetőinek képéhez, melyek messzire
világítanak a halottak napja alkalmából
meggyújtott gyertyák és mécsesek ezreinek
fényétől.
Halloween
A Halloween ünnepe
többféle, egymástól időben is eltérő
hagyományban gyökerezik. Az ünnep eredetét
keresve egészen a kelta druidák aratási
fesztiváljaiig érdemes visszamenni. A közelgő hideg
és a tél idejéről számos ősi kultúra
képviselői úgy vélték, hogy ilyenkor az
élők és a szellemvilág közötti
határok elmosódnak, tér és idő
törvényei érvényüket vesztik. A
kelták október 31-én tartották a Samhain
ünnepét, amikor az év véget ért. A
nyár elteltével ekkor köszöntött be a
sötétség és a hideg ideje, amit gyakran az
emberi halál gondolatával kapcsoltak össze.
A
kelta folklór szerint az eltelt év folyamán
meghaltak szellemei ilyenkor visszatértek, hogy
elfoglalják az élők testét, mielőtt a holtak
világába távoznak. Az ijesztő jelmezekbe
öltözött emberek kiáltozva vonultak fel, hogy
összezavarják és elijesszék a szellemeket.
Sokszor ijesztő maszkokat is viseltek, ha kimentek a
házból, hogy az esetleg szembejövő gonosz szellemek
őket is maguk közül valóknak higgyék. Az
ünnep tiszteletére a druidák ilyenkor hatalmas szent
tüzeket raktak, ahol gabona- és
állatáldozatokat mutattak be a kelta isteneknek. A
szertartás alatt a papok a jövőt is igyekeztek
megjósolni. A szertartás végeztével a szent
tűz segítségével újra
meggyújtották a családi tűzhely korábban
kioltott tüzét, hogy az védelmezze meg a
házat a közeledő tél idején.
A
kereszténység terjedésével a kelták
ünnepe is némileg átalakult. A hetedik
században IV. Bonifác pápa november elsejét
mindenszentek napjává tette, ünnepnapot teremtve
ezzel azoknak a szenteknek is, akiknek nincs külön napja a
kalendáriumban.
Széles körben elterjedt
nézet, hogy a pápa ezzel a lépéssel
többek között a kelták halottakhoz fűződő
ünnepét igyekezett keresztény jelmezbe
öltöztetni. Az ünnep neve All-hallows (minden szent)
lett. Az ünnepet megelőző este, a Samhain éjszakája
pedig All-hallows Eve, azaz Halloween néven folytatta
pályáját. Néhány
évszázaddal később az egyház november
2-át a halottak napjává tette, amelyet a
Samhainhoz hasonlóan hatalmas tüzekkel,
felvonulásokkal és különböző szenteket,
angyalokat vagy éppen ördögöket
formázó jelmezek felöltésével
ünnepeltek. A három ünnep együtt a Hallowmas
nevet kapta.
Amerikába az első
bevándorlók vitték át a Halloweent, a
szigorú protestáns etika azonban nem engedte a gonosz
szellemekbe vetett hiten alapuló, pogány eredetű
ünnep gyakorlását. Ezért aztán
északon nem volt nagy keletje a kelta eredetű szokásnak,
annál inkább a déli államokban, főleg
Maryland-ben. Az európai bevándorlók hozta
szokások összekeveredtek a bennszülött
indiánok és különféle etnikumok
szokásaival. Az ültetvényes világ Halloween
ünnepei horrortörténetek
mesélésével, jóslással és
táncmulatsá-gokkal teltek, éppen úgy, mint
bármely korábbi pogány ünnep. A 19.
század újabb bevándorlói, az elsősorban az
éhínség elől menekülő írek
tették széles körben népszerűvé a
Halloweent, az ír és angol szokások
összekeverésével.
A huszadik
század első felében a Halloween erősen
szekularizálódott, és bár a helyi
közösségek és kisgyermekes szülők
igyekeztek megfosztani ijesztő vonásaitól, október
31. mindig is a boszorkányok és szellemek sokszor
vandalizmustól sem mentes estéje volt. Az egyházi
ünneptől való elszakadása ellenére azonban
nem mondható, hogy szellemi tartalma is elveszett volna. Nem
véletlen, hogy a sátánizmus, halottkultusz
és egyéb, a szellemvilág sötét
oldalához kapcsolódó szellemi áramlatok
előszeretettel sajátítják ki a Halloweent, nem
beszélve arról, hogy az okkultizmus világát
a gyermekek számára izgalmassá tevő
legújabb világdivat, Harry Potter is a
legnépszerűbb jelmezek egyikévé vált az
elmúlt alig néhány évben.
A
Halloween népszerűsítésére a gyorsan
fejlődő média is mindent megtett. Manapság a
tanácstalanok minden útmutatást megtalálnak
a világhálón: szörnypartik és
tökversenyek, jelmezötletek és minden, a Halloweenhez
kapcsolható okkult és nem okkult praktika jelen van e
témakörben.
Amerikában, a modern
Halloween hazájában ilyenkor, október
végén minden magára valamit adó
háztulajdonos kirak legalább egy
töklámpást a háza elé, de a legjobbak
házilag előállított vagy készen vett
szellemekkel és egyéb félelmetes
kellékekkel is dekorálják házuk
táját. A Halloween legismertebb és leggyakoribb
dekorációja a töklámpás, amely
európai korában még nem is tök volt, hanem
répa. A termetes fehérrépát –
valószínűleg kemény munkával –
kivájták, a közepébe pedig a mennybe
menetelre várók lelkeit szimbolizáló
gyertyát helyeztek.
Kommentáld!