Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2012. december 21-én sokan várták a világ végét. Ezen is túl vagyunk. De ebben az évszázadban a majánál egy sokkal központibb civilizáció, a zsidó–keresztény szóbeli hagyomány is prognosztizál, ha nem is egy világ-, de egy világkorszakvégét. Míg a Biblia csak rejtélyes utalásokban fogalmaz, a klasszikus, talmudi judaizmus és a korai keresztény hagyomány teljesen egyetért abban, hogy a jelenlegi világkorszak az ember teremtésétől számítva hatezer évig tart, majd pedig a történelem „szombatja”, a hetedik évezred után ér véget ez a fizikai világmindenség, hogy a helyét egy újabbnak adja át. Eszerint a világ végéig még több mint ezer év van – jelenlegi világkorszakunk azonban nemsokára valóban véget ér. De tudhatjuk-e pontosan, hogy mikor?
A hagyományos zsidó időszámítás szerint 5773-at írunk az ember teremtése óta. Eszerint 6000-ig még 227 év lenne hátra, vagyis a mi időszámításunk szerinti 2240-ben érkezne el a nagy korszakváltás, amely az emberiség békés és boldog évezredét elhozza. Ugyanakkor az Encyclopaedia Judaicának a zsidó időszámítással foglalkozó egyik szócikke (Seder Olam Rabba) arra figyelmeztet, hogy a hagyományos ókori számítás a történettudomány mai eredményeihez képest legalább 166 évet biztosan késik (de lehet, hogy még többet is). Így valójában már legalább az első emberpár teremtésétől számított 5939. évben járunk, és 6000 legkésőbb 2074-ben (vagy még hamarabb) várható. De miért ennyire fontos ez?
A Talmud e világkorszak hatezer éves időtartamának tanítását rendkívül nagy prófétai tekintélyhez, magához Illés prófétához köti, így ez azóta is a rabbinikus judaizmus hivatalosan elfogadott álláspontja: „Illés házában taníttatott: A világ hatezer évig áll fenn. Kétezer év zűrzavar (tohu), kétezer év Törvény (tora), kétezer év a Messiás napjai – de bűneink megsokasodása miatt azokból kimaradtak, amik kimaradtak.” (Babiloni Talmud, Szanhedrin 97a–b; e szóbeli hagyomány ősiségét bizonyítja, hogy a Talmud egyébként többségében arámi nyelvű szövegében is héberül szerepel, úgynevezett bárájtá).
Az első kétezer éves korszak számlálása a Biblia alapján egyértelmű, mert az pontosan megadja, hogy a Teremtéstől a Vízözönig 1656 év telt el, Ábrahám pedig a Teremtés 1948. évében született (Mózes 1. könyve 5–11. fejezet). A Vízözönig nem adatott erkölcsi törvény az emberiségnek, ezért fulladt az a kor totális anarchiába, ahogyan erről a Biblia beszámol; majd Noé kap ugyan néhány útmutatást, de az igaz istenismeret Ábrahámig még várat magára. Ezért nevezi a Talmud ezt a kétezer évet a zűrzavar, a pusztulás (tohu) korszakának. A klasszikus Talmud-kommentárok szerint (lásd keretes írásunkat) Ábrahám 52 évesen, azaz a Teremtés 2000. évében ismerte meg és kezdte el hirdetni Háránban az Egyetlen Istent, és ezzel megkezdődött a kiválasztott nép története, azaz a törvényadás (tora) kétezer éve. A rabbinikus számítás szerint Ábrahám 52. évétől a Második Templom lerombolása (ez a rabbinikus felfogás szerint i. sz. 68) utáni 172. évig (i. sz. 240) tartott a Törvény kétezer éve, azóta pedig a szintén kétezer éves messiási kor tart, amelynek már az elején meg kellett volna jelennie a Messiásnak, ám ez – a rabbinikus felfogás szerint – Izrael bűnei miatt elmaradt, késik, halasztást szenved, így az azóta eltelt évek elvesztek (kiestek, kimaradtak). A Messiás kétezer évének elteltével ér véget az egész hatezer éves világkorszak, és kezdődik el a hetedik ezer év, amely a világ „szombatja” lesz.
A keresztény értelmezés ettől mindössze annyiban tér el, hogy a Törvény korának végeztével a Messiás valóban megjelent Jézus Krisztus személyében, ám mivel a zsidóság őt nem fogadta el, az általa elkezdett kegyelmi korszak kétezer éve Izrael számára valóban elveszett (kimaradt). A talmudi hagyomány tekintélyének erejét mutatja, hogy a Messiás megjelenésének „elmaradása”, illetve „fel nem ismerése” sem rendítette meg a rabbikat abban a meggyőződésükben, hogy a Teremtés 4000. évében a Messiás napjai elkezdődtek, függetlenül attól, hogy ez Izrael számára, méltatlansága miatt nem hozott megoldást. A mai napig ez a hivatalos rabbinikus álláspont. A 2. században általuk a Teremtés 4000. éveként kiszámított i. sz. 240. év elteltével pedig leszögezték (246 körül): „Minden [kiszámítható] vég-időpont letelt. Most már minden csak a megtérésen múlik.” Így a klasszikus judaizmus máig érvényes meggyőződése szerint a Messiás eljövetelét már egyedül a zsidó nép engedetlensége késlelteti, semmi más: „ha egész Izrael megtartana két szombatot egymás után, eljönne a Messiás”; az üdvtörténeti óra azonban nem állt meg, ettől függetlenül tovább ketyegett, a Messiás napjai a maguk idejében elkezdődtek – ma pedig már ezek vége felé járunk.
Azonban a történettudomány fejlődése már a középkor vége felé felhívta a figyelmet arra, hogy a rabbiknak a 2. században elvégzett számítása legalább egy ponton bizonyosan hibás, és ezzel nem kisebb, mint 166 éves késést eredményez a zsidó évszámításban (Spinoza már fontos érvként használja ezt Teológiai-politikai traktátus című művében). Ugyanis az Első Templom lerombolása (i. e. 586) és a Második Templom lerombolása (i. sz. 70) között eltelt 656 évet a hagyományos számítás mindössze 490 évnek számolta. Ennek kifejezetten teológiai oka volt: az évszámítást végző 2. századi rabbik ugyanis a Dániel próféta könyvének 9. fejezetében leírt hetven évhetet ezzel az időszakkal azonosították, és – nem rendelkezve alapos történettudományos ismeretekkel – teológiai koncepciójukat beleerőltették az időszámításba is. Ezt a számítási hibát ma már a vallásos zsidóság nagy része is elismeri, maga az Encyclopaedia Judaica is hangsúlyozza, és csak azok a szélsőségesen ortodox irányzatok tagadják, akik a modern történettudományt is teljesen negligálják (bár én már ultraortodox tudós szájából is hallottam ezt). Így a zsidóság nagy része csak hagyománytiszteletből – vagy tudatlanságból – követi a régi számítást, miközben valójában idén már legalább 5939 van, és legkésőbb 2074-ben lesz 6000.
Ha tehát korrigáljuk ezt a hibát, akkor a „Messiás napjainak” kétezer éves korszaka (vagyis a harmadik kétezer év) sem a hagyományosan számított i. sz. 240-ben, hanem 74-ben kezdődött el. Ez a dátum azért figyelemre méltó, mert ebben az évben (73/74) veszíti el a zsidóság a rómaiak elleni háborút, és vele hazáját közel kétezer évre Maszada ostrománál.Természetesen a 2. századi rabbinikus évszámítás máshol is vet fel kérdéseket, főként két ponton: az egyiptomi fogság 430 évét vajon Jákob családjának Egyiptomba költözésétől vagy az Ábrahámnak erről adott próféciától kell-e számítani? És meddig tartott pontosan a bírák kora? (Ezekről lásd keretes írásunkat.)
Ha pedig az Újszövetség szövegét is bevonjuk a vizsgálódásba, akkor keresztény szempontból a rabbinikus időszámítás újabb korrekciója is elvégezhető, mert míg Pál apostol szerint Saul király uralkodása negyven évig tartott (Apostolok cselekedetei 13:21), addig a zsidó hagyomány szerint mindössze két évig. Mivel a keresztények szemében az Újszövetség is kinyilatkoztatás, az Ószövetség pedig egyáltalán nem ad meg konkrét évszámot erre nézve, itt újabb 38 évnyi korrekcióval számolhatunk, s e szerint a „Messiás napjai” kétezer évének kezdete még korábban, i. sz. 36-ban lehetett, ennek lejárta pedig 2036-ban esedékes. Tekintettel arra, hogy Jézus halála és feltámadása i. sz. 32-re tehető (ennek pontos időpontjáról lásd a jövő heti számunkban megjelenő írást), a kereszténység álláspontja szerint a Teremtés hatezredik éve, az új világkorszak kezdete valamikor 2032 és 2036 közé tehető.
Ugyanis nemcsak az ókori zsidóság, hanem az egészen korai kereszténység is magáévá tette a hatezer éves világkorszak felfogását. Bár a Biblia kategorikusan nem beszél erről, de Mózes zsoltárában azt olvassuk: „Mert ezer esztendő annyi előtted, mint a tegnapi nap, amely elmúlt…” (Zsoltárok 90:4) A zsidó hagyomány is erre a sorra építi fentebb ismertetett koncepcióját: egy héten hat munkanap és egy pihenőnap van, így ha Isten ezer évet egy napnak tekint, akkor a világ „munkaideje” (az emberiség szenvedéstörténete) hatezer évig, majd a boldog pihenés újabb ezer évig kell hogy tartson. De így értelmezi Mózes mondatát Péter apostol is: „Ez az egy azonban ne legyen elrejtve előttetek, szeretteim, hogy egy nap az Úrnál olyan, mint ezer esztendő, és ezer esztendő, mint egy nap. Nem késik el az ígérettel az Úr, mint némelyek késedelemnek tartják; hanem hosszan tűr érettünk, nem akarván, hogy némelyek elvesszenek, hanem, hogy mindenki megtérésre jusson.” (Péter 2. levele 3:8–9)
Ezen bibliai utalások alapján Irenaeus keresztény egyházatya az Eretnekségek ellen című művének V. könyvében már a 2. században biztos tényként állítja a világ 6+1 ezer éves időtartamát (lásd keretes írásunkat), ráadásul ezt az álláspontot egyenesen János apostol szóbeli tanításából eredezteti: „Ezekről Papiasz, János hallgatója, Polükarposz munkatársa, a tiszteletre méltó korú férfiú írásban tesz bizonyságot negyedik könyvében – összesen ugyanis öt könyvet írt.” (33:4) Papiasz említett könyve sajnos azóta elveszett – egyes vallástörténészek szerint nem véletlenül, hanem a későbbi hivatalos egyház szándéka folytán, amelynek újkeletű eszkatológiájával (mely Ágoston nyomán az ezeréves messiási királyságot az egyház korával azonosította, hogy ezáltal az egyház államhatalmi törekvéseit is igazolja) már nem fért össze.
A korai zsidó és a korai keresztény hagyomány azonban még egységes volt a hatezer éves világkorszak felfogásában, így századunk második harmadának kezdetétől e hagyomány alapján annak befejeződése várható.A Törvény és a kimaradt évek
A Teremtés volt a minta
A pátriárkák kora és az egyiptomi fogság
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!