Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Keresztény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keresztény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az okkultizmusnak léteznek olyan formái is, amelyek beépültek a
kereszténység különböző történelmi alakváltozataiba. Ilyen keresztény színezetű
okkultizmus a Mária-kultusz, melynek a legnagyobb ünnepét, Mária testben való
mennybemenetelét augusztus 15-én ünnepelik a katolikus világban.
A katolikus egyház alapvetően négy olyan állítást fogalmazott meg Máriával
kapcsolatban, amelyek eredményeképpen a természetes személy neve alatt egy
emberfeletti lény alakja körvonalazódik előttünk. 431-ben az efeszoszi zsinaton
adták Máriának azt a címet, hogy „Isten-szülő” vagy „Isten anyja”. Ez volt az
első olyan állítás Jézus anyjával kapcsolatban, amely elmozdította az ember
Máriát egy emberfeletti irányba. Ezzel a megállapítással azért kell vitába
szállnunk, mert a Biblia szerint Jézus az isteni mivoltát az Atyától kapta az
örökkévalóságban, jóval a megtestesülése előtt, amihez Mária csupán egy emberi
génállománnyal járult hozzá.
Alig egy évszázaddal később, a konstantinápolyi zsinaton mondták ki Máriával
kapcsolatban, hogy mindörökké szűz maradt. Jézus születését illetően egy
gnosztikus érveléssel azt tanították, hogy amint a víz átfut a csatornán, úgy
futott át Krisztus Márián, ezért Mária a szülés után is szűz maradt. Ami pedig
Jézus esetleges féltestvéreit illeti, szerintük Máriának és Józsefnek soha nem
volt házastársi kapcsolata, és így Mária nem szülhetett további gyermekeket
sem.
Ezzel az elgondolással az a probléma, hogy a Máté evangéliumában fel van
sorolva Jézus négy féltestvérének a neve. Az említett bibliai rész
szövegösszefüggéséből alig lehet másra következtetni, mint arra, hogy az
említett személyek anyai ágon valóban Jézus öccsei voltak: „Nem
ez-e amaz ácsmesternek fia? Nem az ő anyját hívják-e Máriának, és az ő
testvéreit Jakabnak, Józsénak, Simonnak és Júdásnak?” (Mt 13:55) De
nemcsak az iméntieket nehéz Jézus szűkebb családján kívül másra vonatkoztatni,
hanem Pál apostolnak azokat a szavait is, amelyekkel Jakabot az „Úr atyjafiának” (Gal 1:19) nevezi.
A harmadik lényeges Mária-dogmáig több mint ezer évet kellett várni. A 19.
század közepén IX. Pius pápa a saját nevében tette kötelező dogmává a
szeplőtelen fogantatás tanát Máriával kapcsolatban, amelyre semmiféle bibliai
utalást nem találunk. Eszerint nemcsak Jézus, hanem maga Mária is tiszta,
mentes maradt az eredendő bűntől és annak minden következményétől. Erre azért
volt szükség, hogy megmagyarázhassák, miképpen lehetett Jézus mentes az
eredendő bűntől egy bűnös asszony méhében. Ezzel a logikával azonban Máriával
kapcsolatban is fel lehetne tenni ugyanezt a kérdést. Azaz miként lehetett
mentes Mária az eredendő bűntől, ha az anyja egy bűnös nő volt? Nos, így aztán
visszamehetnénk egyesével Ádámig és Éváig, hogy biztosíthassuk Jézus
mentességét az eredendő bűntől. Jézus azonban nem szorul efféle teológiai
mutatványra, ugyanis a Biblia szerint a Szent Szellem ereje árnyékozta be úgy
Mária méhét, hogy Jézus képes volt az eredendő bűntől mentesen megfoganni egy
bűnös nőnek a méhében is. A Biblia Jézus anyját a tanítványok között mutatja
be, mint akinek a többiekkel együtt szüksége volt a megtérésre, újjászületésre,
és aki a többi tanítvánnyal együtt maga is ott volt a felházban, ahol az első
keresztények betöltekeztek Szent Szellemmel, és új nyelveken kezdtek el szólni.
Nem lett volna azonban szüksége az újjászületésre, ha valóban mentes lett volna
az eredendő bűntől.
Végül a múlt század közepén azzal koronázták meg a Máriával kapcsolatos
eddigi tanításokat, hogy kihirdették Mária mennybemenetelének a dogmáját, amit
egyébként már a 8. századtól ünnepeltek minden év augusztus 15-én, de csak bő
fél évszázada hirdették ki dogmaként. A Bibliában még a leghalványabb utalás
sincs a tekintetben, hogy Mária esetleg testben került volna a mennybe. A
Szentírás egész egyszerűen nem foglalkozik Mária halálának vagy elköltözésének
kérdésével, ennélfogva minden olyan tanításbeli erőfeszítés, amely arra
irányul, hogy Máriát Isten testben vitte volna fel a mennybe, merő spekuláció.
Ezeknek a Mária-dogmáknak nem egyéb a céljuk, mint hogy Máriát kiszakítsák
természetes körülményeiből, és a neve alatt egy olyan erőt részesítsenek
kultikus tiszteletben, aki viszont már egy emberfeletti lény. Ezért a Bibliában
szereplő Mária, Jézus anyja nem azonos azzal a Máriával, akiről Aquinói Tamás
azt állította, hogy egy speciális, csak neki járó, különleges, rendkívüli
tisztelet (hiperdulia) illeti meg. Ráadásul a gyakorlatban a Máriához mondott
imák nem állnak meg az egyébként szintén elfogadhatatlan rendkívüli
tiszteletnél, hanem kimerítik az imádás kategóriáját, ami viszont egyedül csak
Istent illeti meg. Ha tehát valaki részt vesz Mária korunkban nagyon divatos
kultikus tiszteletében, egy olyan okkult teológiai rendszerbe keveredik, amely
a Szentírásból semmiképpen nem igazolható. Még akkor sem, ha az egész gyakorlat
keresztény teológiába van beágyazva, és nagyon vallásos hangulat veszi közre.
Aki ebbe belekeveredik, keresztény álruhába bújt okkult démonok befolyása alá
kerül, amelyek csak elidegenítik Isten valóságától.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!